Veulen & Grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KRLMA

Veulen & Grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 22:09

Oii,,

Heb een verzorg paardje van 1j en 'n half..is verwaarloost geweest,gelukkig er terug bovenop gekomen.
Nu is de vraag grondwerk met 't paardje een goed idee - ook Schriktrining .. wat kan men nog allemaal doen?
Tips dank! /3

Tammy_

Re: Veulen & Grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:13

grondwerk lijkt me nog veel te vroeg, ik zou de jaarling (het is geen veulen meer) bij een groep andere jonge paarden in de kudde zetten, en pas over een jaar of 2 beginnen met grondwerk en schriktrainingen :j

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:15

Ik loop met mijn jaarling veel in de bossen, laatst heb ik ook schriktraining gedaan ( Zie onderschrift) Verder poets ik gewoon met haar, en laat ik haar wennen aan dekjes, dekentjes enzovoort. & verder mag ze genieten van haar leven als jonkie. :D

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 22:17

T_hijs schreef:
Ik loop met mijn jaarling veel in de bossen, laatst heb ik ook schriktraining gedaan ( Zie onderschrift) Verder poets ik gewoon met haar, en laat ik haar wennen aan dekjes, dekentjes enzovoort. & verder mag ze genieten van haar leven als jonkie. :D

Vandaag voor het de 2de maal aan de longe gelopen, en wat schriktraining - voor beloning gaan wandelen ..
zou willen afwisseling doen..geen flouw idee wat 'k zou kunnen doen.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:18

ik zou hem eigenlijk in een veulenkudde plaatsen en laat hem nog lekker veulen zijn!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:18

Ik zou verder gewoon niet te veel rondjes laten lopen, en geen belastende dingen doen, verder veel afwisseling zodat het nog wel leuk voor ze blijft. :D

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:19

lovecortana schreef:
ik zou hem eigenlijk in een veulenkudde plaatsen en laat hem nog lekker veulen zijn!

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om in een kudde te plaatsen, en vooral niet als verzorgpony. :)

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 22:20

T_hijs schreef:
Ik zou verder gewoon niet te veel rondjes laten lopen, en geen belastende dingen doen, verder veel afwisseling zodat het nog wel leuk voor ze blijft. :D

3rondjes heb 'k hem laten doen en ze deed het geweldig, is het een goed idee om schriktrining te doen?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:21

Ik zou vooral niet rondjes laten lopen aan de longe, dat is niet goed voor haar omdat ze nog in de groei is. Schriktraining lijkt mij een beter plan ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:22

Stop aub met longeren, daar is het dier nog veel te jong voor!!
Hopelijk loopt het diertje wel in een kudde??

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:25

Ik zou niet meer doen dan de basis dingen, dus aan halster lopen, halt houden e.d. mocht je wat willen doen, dan is mijn advies wandelen.. zoveel mogelijk rechte stukken en juist geen voltes. Verder zou ik het bij poetsen laten en beperkt schriktraining of een keer op de trailer. Verder laten opgroeien.. een kind van 2 ga je ook niet aan het werk zetten toch? :) Laat hem eerst maar lekker uitgroeien en opvoeding krijgen van leeftijdsgenootjes ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:46

Af en toe ermee wandelen lijkt mij voldoende voor een jaarling.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:06

Ik ben juist van mening dat grondwerk met een veulen heel goed kan zijn. :j
Natuurlijk moet je hem ook veel veulen laten zijn maar een paar x per week een paar minuten aan de slag gaan ze niet dood aan en wennen ze alvast aan heel veel dingen. Niet te lang en niet te vaak maar een paar x per week een borstel er overheen en voetjes leren geven, achterwaarts etc. is juist heel goed. :j Verder lekker de wei op.

Longeren moet je zeker nog niet doen. Denk aan wandelen, schriktraining, poetsen, hoefjes geven enzovoort, maar geen inspannende dingen zoals longeren, daar is 't dier nog veel te jong voor.

Dit is natuurlijk helemaal ideaal!

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:19

geweldig dat filmpje, lekker speels voor de veulens

ik zou nog niet gaan longeren met zo'n jong dier,te belastend voor de benen
lekker wandelen kan geen kwaad, en tussendoor wat schriktraining ook niet hoor
doe het niet te vaak want de concentratie is bij die jonge nog ver te zoeken
meestal doe je je er wel een voordeel mee, dit heb ik zelf ook ondervonden
ik liep weleens een rondje met mn paardje toen hij 1 1/2 was en liep goed mee, toen hij net 2 was heeft hij een peesklap gehad, en hij moest 2x 10 min lopen per dag, ik was blij dat hij al mee kon lopen zonder problemen en ook het afspuiten en op de trailer was geen probleem

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:41

KRLMA schreef:
T_hijs schreef:

Vandaag voor het de 2de maal aan de longe gelopen, en wat schriktraining - voor beloning gaan wandelen ..
zou willen afwisseling doen..geen flouw idee wat 'k zou kunnen doen.

Ik mag toch hopen dat je niet echt gelongeerd hebt met een 1 1/2 jarige?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:47

Dat filmpje is echt geweldig!
Mijn veulen en jaarling (ze denken dat ze moeder en dochter zijn)
staan elke dag in de wei. Bij slecht weer op stal. De jaarling kan inmiddels haar
voetjes geven en leert nu dat vliegenspray niet eng is. Het veulen leert nu voetjes
geven (dat is overigens heel eng hoor!). Ze worden meerdere keren per week gepoetst
en gaan 1 x per maand met mij mee op een wandeling door het bos.
Meer doe ik niet met ze. Laat ze lekker baby zijn.
Dekens zijn ze gewend maar dat komt omdat ze met vliegendekens
staan. Mijn veulen gallopeerd zelfs naar me toe als ik met de dekens
aankom, hoezo gek van de vliegen.

Niet teveel doen dus. Uitgebreid borstelen vinden ze heerlijk en knuffelen op de wei.
ik ga ook zeer regelmatig in de wei zitten bij ze. Vinden ze geweldig!

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:47

T_hijs schreef:

Het ' longeren ' dus nog even laten wachten!
- dus op schriktraining wel al een beetje oefen ?
ben nu momenteel bezig met hoefje nemen om het gewent te laten raken =)

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:50

Shettepret schreef:
Dat filmpje is echt geweldig!
Mijn veulen en jaarling (ze denken dat ze moeder en dochter zijn)
staan elke dag in de wei. Bij slecht weer op stal. De jaarling kan inmiddels haar
voetjes geven en leert nu dat vliegenspray niet eng is. Het veulen leert nu voetjes
geven (dat is overigens heel eng hoor!). Ze worden meerdere keren per week gepoetst
en gaan 1 x per maand met mij mee op een wandeling door het bos.
Meer doe ik niet met ze. Laat ze lekker baby zijn.
Dekens zijn ze gewend maar dat komt omdat ze met vliegendekens
staan. Mijn veulen gallopeerd zelfs naar me toe als ik met de dekens
aankom, hoezo gek van de vliegen.

Niet teveel doen dus. Uitgebreid borstelen vinden ze heerlijk en knuffelen op de wei.
ik ga ook zeer regelmatig in de wei zitten bij ze. Vinden ze geweldig!

Oké, momenteel zijn we aan het oefenen met beetje geven om de hoeven uit te krabben zonder problemen.
Wandelen doen we ook, voor de dingen waar ze bang voor heeft lopen we nog eens voorbij, tonen dat het
echt niet eng is! laten wennen aan vliegspray lijkt me ook een goed idee! :D

Bedankt!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:52

Hoefjes optillen en dat soort kleine dingetjes zijn zeker goed om af en toe te doen met een jong paard.
Soms eens een stukje wandelen, dan een keer op het erf bij de tractor kijken die toevallig daar aan staat, echt spelenderwijs dus. Maar dit zijn dus meer dingen die je spelenderwijs meepakt, dan dat je daarwerkelijk grondwerk gaat staan doen in de bak.

Verder zoals iedereen al gezegd heeft, zoveel mogelijk lekker in de groep laten, daar krijgen ze ook al een groot deel van de gebruikelijke opvoeding mee.

Alles waar té voor staat is gewoon niet goed en daarnaast hoe meer je er mee gaat knuffelen en tutten, hoe lastiger ze worden op 3-4 jarige leeftijd. Ik heb helaas veel van dit soort paarden moeten corrigeren op latere leeftijd en hoewel het niet leuk is, is het op dat moment toch echt nodig, maar hoort gewoon niet nodig te zijn.

Succes!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:09

Laat hem rustig aan wennen aan dingen. Water, koeien, verzin het maar. natuurlijk niet overdrijven. bijv 1 ding 1x in de maand ofzo. Ook aan een trailer laten wennen is een goeie, kijk maar naar het filmpje, jong geleerd is uit gedaan. maar zoals bojangles al zegt. zoveel mogelijk in een groep laten staan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:26

GVL-ITP => GVL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:41

ik zou zeggen wacht zekers nog 1 tot anderhalf jaar... mijne is nu 2 jaar 3 maanden en ik doe er gewoon nog maar frendly en schriktraining mee... meer niet
Maar zekers niet voor hun 2 er mee beginnen vind ik

LiekeLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:09

wat vele al zeggen, wacht nog even! 1 jaar is nog erg jong om echt te beginnen, wij zelf deden wel wandelen, borstelen, voetjes vragen maar verder lekker een veulen een veulen laten!

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:30

longeren is veel te belastend voor de gewrichten & de groei . ;)
en er komen G-krachten vrij .

(dit klink best wel slim . xd)