Longeren gaat slecht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Longeren gaat slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:29

Hoihoi,

ik heb een vriendin met een verzorgpony, en zei heeft een probleem met het longeren.
Dit topic schrijft zij, omdat ze zelf geen bokt heeft.
Dus hier komt het.

Ik heb sinds een half jaartje een verzorgpony,
het gaat meestal heel goed, hij is wel dominant, maar rijden gaat goed, en laatst kwam hij zelfs ook op me aflopen in de wei.

Maar de laatste tijd gaat longeren heel erg slecht. Op de eene hand loopt hij meestal redelijk goed, zodra hij op de andere moet, draait hij opeens, uit het niets met een ruk om, en staat dan stil of steigert een beetje en gaat alleen maar keihard galoperen. Hij komt ook soms heel dichtbij en dat is best gevaarlijk. Hij valt me niet aan, maar hij kijkt ook niet uit zegmaar.

Mijn instructrice heeft me geholpen, en die kon hem op precies het goede moment een klap met de zweep geven, maar mij lukt dat niet, je ziet het ook echt bijna niet aankomen, hij doet het echt heel snel.
Ik wil hem dan niet zijn zin geven, dus blijf ik doorgaan en word ik steeds gefrustreerder.

De eigenares heeft een tijd geleden gezegt dat ik hem even los moest gooien, maar het lijkt daarna alleen maar erger te zijn geworden, omdat hij het alleen maar leuk vond om even te rennen. Nu lukt het dus helemaal niet meer...
Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven!

xxx

Xiniee

Re: Longeren gaat slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:40

Longereer je hem met bijzetteugels ofzo ?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:47

Ik praat nu even als mezelf, en geef nu antwoord voor haar.
maar ze longeert hem nu nog gewoon met halster/hoofdstel. :)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:22

Misschien moet je halsverlengers proberen, loopt ie wat lager en misschien ontspannen, stijgeren zal ook moeilijker gaan

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:25

Ik zou gewoon een longeerlesje nemen....

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:47

Hoi NeverGiveUp,

Paarden en Pony's hebben altijd één kant waar ze liever niet op lopen, net zo als wij links of rechts zijn.
Hier moet je niet over in zitten en zeker niet boos over maken. Gewoon blijven proberen, goed zijn bewegingen in de gaten houden.
Ik ging altijd iets meer naar de kont staan i.p.v. van het midden punt van de driehoek die je vormt.
En een longeer lesje kan geen kwaad, longeren kan heel leerzaam en leuk zijn zowel voor jouw als voor je pony/paard.

groetjes,
Majolen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:43

Nog even voor de duidelijkheid, het gaat niet over mij, maar over de verzorgpony van een vriendin :P

Bedankt voor de reacties, ik zal dit even sturen zodat ze het kan zien!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:26

Had ik begrepen ja dat het niet over jouw ging..
Het zijn mijn eigen ervaringen, ik heb een kleine longeer cursus gehad en ik ben erachter gekomen dat longeren veel moeilijker is dan ik ooit gedacht had plus het feit dat ik na een paar rondjes 16 benen zie i.p.v. 4 :\

groetjes Majolen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 21:28

Haha daar heb ik ook weleens last van _O-

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:37

Majolen schreef:
Hoi NeverGiveUp,

Paarden en Pony's hebben altijd één kant waar ze liever niet op lopen, net zo als wij links of rechts zijn.
Hier moet je niet over in zitten en zeker niet boos over maken. Gewoon blijven proberen, goed zijn bewegingen in de gaten houden.
Ik ging altijd iets meer naar de kont staan i.p.v. van het midden punt van de driehoek die je vormt.
En een longeer lesje kan geen kwaad, longeren kan heel leerzaam en leuk zijn zowel voor jouw als voor je pony/paard.

groetjes,
Majolen

Woeps, doe ik het dan fout als ik altijd ter hoogt van zijn poep sta ??
Heb namelijk geleerd zo je paard voorwaarts te drijven als "leider" :-)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:44

hahahah, I weet het niet, ik heb geleerd dat je "in het midden" van het paard staat.
zweep diagonaal naar de kont, longeer lijn diagonaal naar de mond.. zo vorm je een driehoek.

Maar ja er zullen waarschijnlijk meerdere manieren zijn?

Als het voor jouw goed voelt waarom niet, denk ook dat het per paard verschillend is... voorwaartse paarden hebben waarschijnlijk geen "drijver" nodig.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 00:54

Over het algemeen moet je gewoon een driehoek vormen, maar ik kan me ook voorstellen dat het in sommige gevallen anders kan inderdaad.

Ze heeft trouwens nog niks laten horen hihi

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:58

longeren met een dubbele longe is beter,dan kun je de pony sneller en duidelijker corrigeren.
Google eens op 'longeren' of bekijk filmpjes van longeren daar zie je diverse manieren van longeren en bijzetten nml.
Gewoon "los" aan een lange lijn rond laten flubberen zet geen zoden aan de dijk. :n

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 01:35

papagroom schreef:
Ik zou gewoon een longeerlesje nemen....

jep had het zelfde met mijn pony paar longeerlessen gehad ( gwn van iemand dat bij d`r eigenpaard ook goed kan geen prof ) en nu gaat t hartstikke goed suc 6 !