flemen, zien als wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

flemen, zien als wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 22:56

....als onze pony aan m'n hand begint te snuffelen en opeens z'n kop in de lucht gooit en begint te flemen en korte snelle stapjes achter me zet.....
als wat moet ik dit zien? _-:( sorry voor deze domme vraag miss, maar zo weet ik of ik er iets moet achter zoeken en moet opletten of het niet ernstig is.... :x

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:57

Klinkt al op dringerig dus dominant.

Anoniem

Re: flemen, zien als wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:03

Als ik het goed begrijp gebeurt dit als je aan het wandelen bent? Omdat je zegt dat hij dan korte en snelle stapjes zet ..

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:56

idd, meestal als we (dochtertje en hij of hij en ik) aan het wandelen zijn......dan begint hij aan ons hand te snuffelen en opeens zo korte snelle stapjes achter ons te zetten, want hij houdt zich dan ook wat in, waardoor hij achter onze rug bijna staat. De oren achteruit en nu net fleemde hij voor het eerst.... Kmaak me idd wat zorgen dat hij probeert te domineren, maar ben niet zeker, vandaar de vraag hier. Hoe los ik dit op of wat moet ik doen als hij dit opnieuw doet?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:58

hmm ik zou niet weten wat het is, maar vind het wel interessant even mee te lezen. nooit gehoord dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:28

Mij eerste idee is: waarom loopt hij zo kort achter/naast jullie dat hij dit kan? Toen ik problemen had met die van mij is het eerste wat ik leerde dat ik mijn ruimte heb en dat hij daar enkel in mag als ik hem uitnodig. Dus ook tijdens het wandelen loopt hij een stuk achter mij. Sindsdien gaat alles véél beter.. En als hij op zijn plaats loopt zeg maar kan hij niet aan mijn handen ;-)

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:34

[***] schreef:
Mij eerste idee is: waarom loopt hij zo kort achter/naast jullie dat hij dit kan? Toen ik problemen had met die van mij is het eerste wat ik leerde dat ik mijn ruimte heb en dat hij daar enkel in mag als ik hem uitnodig. Dus ook tijdens het wandelen loopt hij een stuk achter mij. Sindsdien gaat alles véél beter.. En als hij op zijn plaats loopt zeg maar kan hij niet aan mijn handen ;-)

omdat ze ons dit steeds hebben geleerd, een paard naast je te laten lopen als je aan het wandelen bent.
btw: het is ook door z'n kuren die hij sinds enkele dagen heeft dat ik hem zo wie zo niet meer achter ons durf laten lopen...kheb echt bang dat hij op mij of m'n dochter gaat springen :-$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:37

Ik zou een paard nooit achter je laten lopen, als er iets gebeurt heb je een paard in je nek. Je bent als mens/leider dominanter als je 'schouder aan schouder' loopt met je paard, waarbij je paard altijd de eerste stap moet zetten (op jouw commando).

TS, als het paard naar je toe komt om te snuffelen aan je hand (dus zijn hoofd naar je toebuigt) is dat inderdaad een teken van dominantie. Meteen het hoofd van je af houden (gewoon wegduwen, verder doen alsof er niks aan de hand is) en doorlopen.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:40

Ffortuna schreef:
Ik zou een paard nooit achter je laten lopen, als er iets gebeurt heb je een paard in je nek. Je bent als mens/leider dominanter als je 'schouder aan schouder' loopt met je paard, waarbij je paard altijd de eerste stap moet zetten (op jouw commando).

TS, als het paard naar je toe komt om te snuffelen aan je hand (dus zijn hoofd naar je toebuigt) is dat inderdaad een teken van dominantie. Meteen het hoofd van je af houden (gewoon wegduwen, verder doen alsof er niks aan de hand is) en doorlopen.

kheb het dus toch niet misaangeleerd gekregen dan? :)
ok...en wat als hij het wegduwen niet ziet zitten, want heb dit idd enkele malen gedaan en je zag aan z'n snoet dat hem dit niet naar de zin was. :-$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:48

Volhouden :+ tuurlijk vindt 'ie het niet leuk als jij de leiding over wil nemen! Het zal ook wel even duren voor je paard er definitief mee stopt als het echt uit dominantie is.

Mijn eigen paard doet dit namelijk ook, en bij haar is het echt dominant gedrag. Ze wil mij als het ware wegduwen met haar lijf (ze probeert het ook door haar schouders of billen mijn kant op te zetten).

Ik stuur je wel even een PB want niet alles is even relevant voor het topic. :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:57

Heel consequent zijn. Inderdaad niet achter je laten lopen. Je kan het eens proberen met heel simpel grondwerk als hij zo doet stop je ga voor hem staan laat hem een paar passen achteruit lopen en laat hem dan weer naast jou meelopen. Het gaat erom dat hij leert dat jij de leider bent. Bijna alle paarden gaan eens wat proberen. Duidelijk de leider rol aannemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:58

Achteruit zetten werkt met mijn dominante paard ook prima. :j

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 10:10

heel erg bedankt voor jullie hulp en fortuna...je mailtje is welkom :)
vanavond kan ik terug met hem werken, moet zo weg....khoop dat het zo mooi droog blijft als nu! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:24

Die van mij springt juist minder in mijn nek sinds hij weet dat hij achter mij hoort te lopen ... Hij loopt ook niet vlak achter mij, maar er zit een stuk afstand tussen, moet hij al een heel grote sprong maken ... Mij hebben ze dit net zo geleerd omdat hij in verleden al in mijn nek had gezeten en hij me gewoon omver liep. Zal ieders eigen methode zijn zeker? We vinden het in ieder geval beiden aangenamer & duidelijker op deze manier, en hebben geen problemen meer. Hij is nog wel eens 'er vandoor' gegaan, maar dan sprong hij gewoon opzij en liep langs mij door .. hij weet dat hij in mijn ruimte niet hoort te komen ... dus in mijn nek zal hij in theorie niet meer springen (zeg nooit nooit natuurlijk).

Lopen paarden in een kudde naast het leidende dier?

(hij mag trouwens wel gerust eens gezellig langs mij lopen hoor, maar dat wordt een beetje te uitgebreid om hier allemaal uit te gaan leggen hoe en wat enzo ;) )

Edit; ik doe niet aan Parelli, maar vond deze wel een goede:
http://www.youtube.com/watch?v=MudT3viHABA

Ik ga trouwens verder niet in op hoe het flemen op te lossen enzo omdat je, als het paard achter je zou lopen zoals ik zou doen, dat probleem niet zou hebben want dan kan hij niet aan je en komt niet in je ruimte etc. etc. Moest hij dit wel willen doen dan is in het begin omdraaien & zwaaien met de leadrope hetgeen je zou moeten doen (of 'uit het niets' zwaaien met de leadrope, dus zonder draaien, werkt ook wel om te laten zien dat je er nog bent en echt wel ziet wat hij doet ;) ). Nu, als ik vind dat hij te kort komt, zwaai ik gewoon even met de leadrope of ik draai me even (half) om, en dan staat hij al stil :Y) Ze leren het snel hoor, zelfs de dominante rotzakken :Y) Of misschien juist de dominante rotzakken ;)

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 21:49

Thx voor je info Sabine. We hebben hem net nog eens goed geborsteld en verzorgd en dan terug even met de leidkoord bij de hand wat gewandeld. Heb hem nu dus wat meer van me laten aflopen/wandelen, dus wat afstand tussen ons in, en dat ging idd wel goed zo. Maar nu ik dus niet meer langs hem loop, loop hij met z'n hoofd naar beneden en slentert hij precies of is alles wat tegen z'n zin. Nuja, persoonlijk heb ik het liever zo, dan z'n opdringerigheid. Het "back" begint hij al aardig door te krijgen, amai....kben verrast. Kmoet momenteel dus eigenlijk gewoon zijn richting uitstappen, handen vooruitwijzend (voor mij dan) ;-) en zeggen "back"...ook al moet ik wacht dichterbij gaan, hoef hem eigenlijk al bijna niet meer aan te raken (soms totaal niet) en hij gaat vanzichzelf al achteruit.... wel fijn zo :-) ook het "halt" heeft hij nu ook al wat beter door zo te zien. Hopelijk als het bij mij allemaal wat goed gaat kan ik het ook aan m'n dochtertje overbrengen en aanvaard hij het ook van haar. Nu en dan laat ik het haar ook even doen, maar ze heeft natuurlijk graag dat ik meewandel.....ze heeft jammer genoeg door z'n kuurtjes een beetje bang gekregen. :-( Maar kwil zeker m'n best blijven doen en idd, hopelijk vindt hij het allemaal wat leuk.... :-) (dan wij ook natuurlijk) :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:39

Klinkt al goed vind ik :)
Die van mij heeft dat ook hoor, met momenten dat we aan het wandelen zijn dat ik denk van "goh, kan het nog enthousiaster? >;) ". Maar hier betert dat, dus dat zal bij jullie ook wel zo zijn. Volgens mij is dat trouwens net de bedoeling, dat paarden de leiding kunnen overdragen en gewoon kunnen volgen en vertrouwen op de persoon bij hun in de buurt .. en niet dat ze het nodig vinden om alles zelf in de gaten te moeten houden en constant alert te zijn. Zo zie ik dat ;) Ik vind het in ieder geval fijner aanvoelen dat hij zo meewandeld (wel actief, slenteren hebben we afgeschaft :P ) dan dat hij constant met het hoofd in de lucht en rondkijkend enzo zou meelopen...