Leren longeren en Betekenis zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Leren longeren en Betekenis zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 10:04

Hallo,

ik verzorg 4 shetlanders en eentje is 3 jaar oud. Ik wil nu nog niet direct haar gaan longeren, maar ik wil nu wel een beetje gaan uitzoeken hoe ik dat kan gaan aanpakken.
Want ik heb geen bak of longeerring tot mijn beschikking helaas :P

Hoe leer ik haar het beste de stemcommando's en het 'rondjes' lopen voor als ik met haar wil gaan beginnen? :)
En dan nog iets, ze reageert totaal niet op de zweep, ik kan die niet gebruiken om aanwijzingen te geven of om haar voorwaartser te krijgen, ze reageert er totaal niet op, hoe leer ik haar wat die zweep nou is, hij moet niet eng voor d'r zijn dat is die nu namelijk ook niet maar ze ziet het geloof ik meer als een vliegje ofzo :+

Ben benieuwd of ik hier tips kan krijgen hoe ik dit allemaal t.z.t. kan gaan aanpakken :)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:17

rondjes lopen kan je eers aan de hand doen en dan steeds de longeerlijn wat langer maken tot jij in het midden staat en je pony netjes zijn rondjes loopt :)

Stemcommandos moet je eerst zonder longeerlijn aan een halstertouw als je gaat lopen zeg je "stap" steeds herhalen tot hij het snapt, hetzelfde bij draf en natuurlijk stoppen/stilstaan. Bij galop zou ik het wel met longeerlijn doen dat is wat veiliger maar wel gewoon rechtdoor dus geen rondjes.

Voor de zweep heb ik geen tips, misschien voort duwen met de zweep achter de kont? dus niet slaan maar gewoon rustig duwen.

succes

EDIT; als het een shetje is kan je het misschien ook met halstertouw proberen, de galop. Maar doe wat jou het veiligst lijkt ;)
Laatst bijgewerkt door jasminex op 13-07-11 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elinedeau95

Re: Leren longeren en Betekenis zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:19

eerste de stemcommandos leren aan de hand. wat Jasminex zegt.
Voor het longeren zou ik een soort bak uitzetten met lint en prikpaaltjes, gaat een stuk makkelijker vond ik.
langzaam de longeerlijn steeds langer laten worden.
succes!

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:03

Ik volg deze.... :)

xIRIS17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:05

Vke schreef:
Ik volg deze.... :)

haha ik ook! :P mijn verzorg pony van 2,5 is ook totaal niet bang van de zweep.
[wel van het geluid dat het maakt]
ze kan wel de commando's al.. alleen komt steeds op me af lopen xD