longeren mislukt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAnoukje

longeren mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:17

heee
Ik heb 2 verzorgpaardjes: een fries en een x tussen falabella en shet
ik probeer de falabella te longeren maar dat heeft ze nog nooit gedaan!
De falbella is 5 jaartjes.
Ze luistert echt totaal niet naar de zweep(zweep ziet ze als speelgoed ofzo)
En ze is ook nergens bang voor /3
Als ik een beetje met de zweep wil opjagen gaat dat dus niet.
ZE BLIJFT GEWOON STAAAN!!
Weten jullie mischien wat ik nu kan doen??
ik ben altijd alleen bij de paarden dus niemand kan helpen maar over een poosje gaat eigenaaresse ff helpen :j
xx

Sjors

Re: longeren mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:20

Probeer met stroomdraad/touw een circel te maken, daarom nog een. Doed dit wel zodat je pony ertussen kan lopen. Zo weet je pony een beetje hoe die moet lopen. Probeer het later nog eens zonder die circul.
Als het niet lukt, zoek dan profecionele beglijding.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:21

Een paard dat er niks van snapt, kun je beter niet opjagen, daar schrikt ze alleen maar van.

Probeer maar eens rondjes te lopen op een klein afgezet stukje wei, zo groot als een lngeercirkel. Blijf de hoefslag lopen tot ze ontspant en je het touw wat langer- lossen kunt laten. En zo steeds een stukje verder tot het touw heel lang is.

In je eentje is dit moeilijk te leren, je mmoet echt heel veel geduld hebben en niet de zweep gebruiken om raak mee te slaan.

Succes!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:23

jamiroquai schreef:
Een paard dat er niks van snapt, kun je beter niet opjagen, daar schrikt ze alleen maar van.

Probeer maar eens rondjes te lopen op een klein afgezet stukje wei, zo groot als een lngeercirkel. Blijf de hoefslag lopen tot ze ontspant en je het touw wat langer- lossen kunt laten. En zo steeds een stukje verder tot het touw heel lang is.

In je eentje is dit moeilijk te leren, je mmoet echt heel veel geduld hebben en niet de zweep gebruiken om raak mee te slaan.

Succes!

ja dat bedoel ik, een longeercirkel!

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:44

Sjors493 schreef:
Probeer met stroomdraad/touw een circel te maken, daarom nog een. Doed dit wel zodat je pony ertussen kan lopen. Zo weet je pony een beetje hoe die moet lopen. Probeer het later nog eens zonder die circul.
Als het niet lukt, zoek dan profecionele beglijding.

hee
bedankt
alleen ze wilt helemaal niet lopen /3

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:42

Hoe sta je ten opzichte van je paard als je aan het longeren bent?

Het is belangrijk dat je een beetje achter het middelpunt van je paard gaat staan. Dan is er voor het paard een 'drijvende' kracht voorwaarts. Als je voor dat middelpunt staat dan is er een remmende kracht en zal het paard vertragen/stil staan. Sta je ter hoogte van het middelpunt van je paard dan zal het dier het tempo blijven aanhouden wat het doet. Je paard, de longeerlijn en de zweep moeten een driehoek vormen, met jezelf aan de top, je paard is de basis en de lijn en zweep zijn de lange benen van de driehoek. Je zweep houd je uiteraard laag bij de grond en hef je alleen omhoog als ze naar voren moet en niet reageert op je stem of houding.

Ik snap dat dit pure theorie is, je moet hier mee leren spelen, maar het is wel de basis van het longeren.

Succes!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:30

RT-P -> GVL

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:38

neem een vriendinnetje/buurmeisje/stalgenootje mee, en laat die bij het hoofd van de pony lopen. Een pony snapt niet uit zichzelf wat longeren is, en aangezien je zegt dat de pony dit nog nooit gedaan heeft, is het logisch dat ze blijft staan, ze heeft namelijk geen idee wat jij vraagt met die lange stok en dat lange touw ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:20

gisteren heb ik het met Diva geprobeert: het ging super! ze liep gewoon netjes rondjes. Alleen in het begin toen deed ze een beetje raar (graseten :P ), maar naar haar aandacht er bij te houden, en een tikje op haar kont liep ze gewoon weer. echt trots!