Wat te doen met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AllstarLove

Wat te doen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 17:38

Heee,
Ik wil mijn paardje het liefst elke dag berijden maar soms lukt dat niet en ga ik longeren.
Ik laar haar gewoon stap, draf en galop doen.
Nu wil eigenlijk wel wat meer doen dan alleen stappen etc.
Weet wat ik erbij kan doen? Ik dacht misschien aan een Pessoa?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat gebruiken/doen jullie tijdens het longeren?

Groetjesss

Feria

Re: Wat te doen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:02

Ik longeer heel vaak, en dan met een stoot teugel, zodat ze een beetje begrenst worden om met hun hoofd naar boven te gaan. Ik heb mijn paard geleerd om voorwaarts-neerwaarts te lopen aan de longe, wat goed is voor der rug, maar ook voor de ontspanning in der koppie.
Eventueel nadien bijzet teugels losjes) zodat ze wat ronder komen.
Verder kan je leren verruimen en verkorten, stap-galop-stap en de hoefslag volgen aan de longe.
Veel succes

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 18:12

renatevb schreef:
Ik longeer heel vaak, en dan met een stoot teugel, zodat ze een beetje begrenst worden om met hun hoofd naar boven te gaan. Ik heb mijn paard geleerd om voorwaarts-neerwaarts te lopen aan de longe, wat goed is voor der rug, maar ook voor de ontspanning in der koppie.
Verder kan je leren verruimen en verkorten, stap-galop-stap en de hoefslag volgen aan de longe.
Veel succes

Wat is een stootteugel?
Verruimen en verkorten is een goed idee!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:18

Rianne12 schreef:
renatevb schreef:
Veel succes

Wat is een stootteugel?
Verruimen en verkorten is een goed idee!

Dat is een teugel die van aan de buik tussen de benen(de singel) naar het bit loopt.
Je kan daarvoor een bijzetteugel gebruiken met zo een ding aan dat je het aan beide bit ringen kan vast maken (weet niet hoe dat noemt)
Ik gebruik er een slof teugel voor, die ik van de singel, door het bit en terug naar de singel doe. En dan met een knoopje erin op de goede maat, zodat het niet te strak staat, maar ze er niet kunnen in struikelen.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 18:22

Oké dat is ook niet een hele strenge hulpteugel>?

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:01

Niemand meer?

Anoniem

Re: Wat te doen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:11

Je kan veel aan de longe ... Verruimen/verkorten inderdaad, volte kleiner & groter laten maken, overgangen maken (probeer maar eens: 4 passen stap - 4 passen draf - 4 passen stap - ... , zal je wel plezier mee beleven ;) en dit kan je dan later inkorten of uitbreiden), balkes lopen, hindernisjes springen, ergens tussendoor laten lopen (wel zorgen dat je longe niet kan blijven hangen ;) ). Dat is nu wat ik meteen kan bedenken, maar er is vast nog wel meer mogelijk :Y)

Hulpmiddelen heb je daar trouwens niet voor nodig ... als je er goed op let dat je paard altijd actief loopt en goed reageert op je hulpen dan komt de rest vanzelf wel ;) Als je echt verder wil werken aan het gebruik van het lichaam kan je (misschien met begeleiding de 1e keer) met een dubbele longe werken. Dan heb je dus zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een longe en kan je ze buiten begrenzen etc. en kan je meer dressuurmatig werken zeg maar. Je kan dan ook eens wat meer erachter gaan lopen (lange lijnen-idee) en zo oefeningen vragen, en dat soort dingen.

Je kan nog wel wat :Y) ;)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:21

Oke dankje dat zijn goede ideeen ik ga ze vanaaf even uitproberen!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:30

Tijdens het longeren probeer ik mijn half-pension paard zoveel mogelijk overgangen te
laten maken :) dus stap-draf-stap-draf enzo het zelfde met galop enzo .
Binnenkort gaan we met pessoaproberen :D

+ balkjes lopen , veruimen was ik even vergeten te zeggen :o

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:31

Oke pessoa, ga je dat zelf proberen of met begeleiding?