Ik zoek ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik zoek ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:24

... en commando voor de jambette :+

Poon vind het best wel een leuk & stoer iets .. hij heeft er al heel wat mooie geproduceerd .. maar ik krijg het maar niet op commando :+
In het topic van vandaag kan je het ook weer zien: [GVL-ITP] Stoere poon in VD/DV-training
Met de bal doet ie het mooi, vorige keer deed ie het ook naar het zakje van Chase The Tiger :') (die vind ik echt jammer dat ik niet op film heb, was een prachtig moment, net een kat die zo naar een speeltje grijpt :') ), en bij het voorlaatste filmpje (de basisoefeningen) zit er een heel mooi moment in .. niet volledig jambette, maar wel het rustig optillen en hoog houden van het been .. Is toch een begin :Y)

Maar dus .. het commando ... Mijn bedoeling is om met de stick z'n hoef aan te raken + "voet hoog" te zeggen, en dat is dan de jambette. Ik probeer dit te leren door hem z'n voet te laten optillen en terug aantikken (ik houdt de stick dan wat van hem af en omhoog). Dit gaat met momenten redelijk, maar heel vaak gewoon niet. Dus ik begin te denken dat ik wat anders nodig heb :+

Ik wil het liefst vermijden dat ik bv. met z'n hand/stick onder z'n oksel in ga, maar aan het laatste filmpje te zien is dat net iets wat misschien wel zou werken .. Dus ik weet het niet goed .. Reden waarom ik dat wil vermijden is omdat ik geen jambette wil zien als ik hem aan het poetsen ben, of net iets wil bekijken ivm singelproblemen enzo ... Ik zeg niet dat hij het dan ook gaat doen, maar ik probeer altijd zo veel mogelijk te voorkomen :Y) Dus als er een ander commando zou zijn zou dat ideaal zijn.

Iemand enige ideeën? Wat gebruik jij?

Pony is trouwens wel voorzichtig, vandaag was ik met de spagaat bezig en vroeg ik z'n voetje naar voor te zetten, ik stond echter voor hem (wel op ruime afstand) en hij gaf gewoon geen voetje. Toen ging ik opzij staan en deed hij het meteen (ik had het niet eens opnieuw gevraagd) :+ Gek beest :')

duinmuis

Re: Ik zoek ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:56

Pas :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:00

Als stemcommando neem ik aan? :+
Heb je alleen een stemcommando?

We hebben eergisteren trouwens officieel een start gemaakt, in samenwerking met mijn instructrice.
Ik ga hem leren om met z'n bovenbeen een zweep/stokje aan te raken en dit dan uiteindelijk ook op stemcommando te zetten. Zo was ik eigenlijk al bezig, alleen was mijn doel dat hij met z'n hoef mijn zweep zou aantikken, maar dat schoot niet zo op .. Het leek beter te gaan met z'n bovenbeen dus ik ga even op die manier verder :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:48

Stemcommando is niet echt handig. Paarden kunnen wel klanken uit elkaar houden maar uiteindelijk krijg je toch wel hulpen die veel op elkaar gaan lijken. Paarden reageren veel beter op je lichaamstaal. Als jij bijv. altijd naast je paard gaat staan en met je hand zijn elleboog aanraakt kan dat het commando worden voor de jambette. Dat is hem bij mij iig. :P Ik denk niet dat hij het gaat doen met poetsen of aansingelen o.i.d. als jij dat gedrag gewoon negeert heeft hij dan vanzelf wel door dat hij er toch niks voor krijgt voor je het commando geeft. :)

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:59

Citaat:
Mijn bedoeling is om met de stick z'n hoef aan te raken + "voet hoog" te zeggen

Een kleine tip over leerprincipes als je iets op gesproken commando wilt zetten;

Als je paard begrijpt wat hij moet doen met behulp van een handhulp of aanwijsstokje dan kan je een commando gaan toevoegen.
Dit commando komt vóór de handhulp.
Dus.....commando, handhulp, braaf, beloning.
Als je iedere keer het comm voor de handhulp zet dan gaat het paard anticiperen, hij hoort een commando en weet dan dat daarna de handhulp komt voor een bepaalde oefening en gaat dat voor de handhulp uit doen om op die manier sneller zijn braaf, beloning te krijgen.
Als je het gelijktijdig of na je handhulp doe dan krijg je een overschaduwing van je gesproken commando en reageert het paard alleen op de voor hem meest natuurlijke, makkelijke manier namelijk op je lichaamstaal en komt het gesproken commando nooit over.
Succes