Voetje geven is schrapen geworden, hoe af te leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Voetje geven is schrapen geworden, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:15

:wave:

Ik ben met mijn verzorgShetlander bezig met VD, nu bedoelde ik voetje geven, maar beloonde een paar keer per ongeluk voor schrapen. Nu geeft ze dus geen voetje op comando, maar schraapt ze..
Hoe kan ik dit afleren/opnieuw leren?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:36

Wat je aanleert kan je weer afleren alleen wat lastiger natuurlijk. Ik ben ook bezig met VOET geven, mijn bijrijpaard pakt dit super op alleen soms te enthousiast. Dan gaat ze idd schrapen maar ik zeg meteen nee en anders een ''tikje'' bij der borst bij dat been (op der neus of ergens anders heeft geen zin en werst averechts). Zij weet meteen dat dat ophouden is. Een shetje leert super goed dus afleren word helaas wat strenger gedaan ondanks zijn lekkere eigenwijse karakter. Je kan zijn been vast pakken en streng nee zeggen als hij weer gaat schrapen. Probeer dat een tijdje en werkt dat niet met een ''tikje'' op zijn borst bij zijn been. Men denkt nu al vast met slaan lost niets op, klopt, maar een tikje is niet slaan. Meer van let even op ik wil wat anders (voordat ik meteen gezeik krijg) :) Succes met afleren! :+

s6801881

Re: Voetje geven is schrapen geworden, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:38

Alles wat niet op voetjes geven lijkt consequent negeren. Ook niet belonen met aandacht, zoals lachen, zuchten of ophouden met vragen wat je wél wilt zien. Dus: consequent zijn!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:44

combi straffen /belonen is geen gelukkige keuze
Uitgebreide uitleg op internet onder 'poisoned cue*. Daar zul je ook het betreffende wetenschappelijk onderzoek van Dr. Rosales Ruiz aantreffen wat hierover gaat.
(hoef ik niet zoveel te schrijven)

Wat je beter kunt doen is een andere cue verzinnen voor voetje geven en daarmee aan de slag gaan.
Laat het schrapen gewoon onder de huidige cue staan en geeft die cue vervolgens niet meer.

Een andere optie: verzin een oefening wat niet te combineren is met schrapen, leer het paard die oefening en geef daar de cue voor als de pony begint te schrapen. Denk bijvoorbeeld aan' voorwaarts' of ' wijken om de achterhand' of wijken om de voorhand... whatever... zolang het maar niet gelijktijdig met schrapen kan worden uitgevoerd.

Maarruh.... train vooral eerst en bovenal jezelf in het timen, zodat je dit niet meer overkomt. Een keer verkeerd clicken kan altijd voorkomen, maar als je een paar keer verkeerd clickt heb je een probleem met timen. Kijk bv een voetbalwedstrijd of iets dergelijks en click iedere keer als de voetballer de bal raakt. of ga bij een grote weg staan en click iedere keer als en auto voorbij komt. Zoiets.

Denk goed na als je iets gaat trainen wat je precies wilt.

Realiseer je goed wat je traint. Als je bv je paard wilt leren staan op een matje en hij schraapt eerst en staat dan stil en je clickt, heb je dik kans dat je hem de combi schrapen en dan stilstaan aanleert.
Weet dus goed wat je wil trainen en ben je bewust van combi gedrag,.

Lees je bovenal goed in, zodat je weet wat een clicker precies doet, consequenties en gevolgen, wat fout kan gaan etc.
Het is in feite een wetenschappelijke methode die altijd werkt. Dat betekent dat ieder dingetje wat fout gaat, altijd de schuld van de trainer is.
Dat is dus een behoorlijke verantwoordelijkheid.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:15

liljebo schreef:
combi straffen /belonen is geen gelukkige keuze
Uitgebreide uitleg op internet onder 'poisoned cue*. Daar zul je ook het betreffende wetenschappelijk onderzoek van Dr. Rosales Ruiz aantreffen wat hierover gaat.
(hoef ik niet zoveel te schrijven)
.

Interessant onderzoek!!! Ik weet het een en ander van de "psychologie" achter VD vanuit mijn studie Psychologie aan de uni, maar dit is echt een aanvulling daarop! Leesvoer +:)+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:01

Als je geen probleem hebt met engels, kan ik jou (en ts starter natuurlijk) deze site aanbevelen.
Daar vind je echt heel veel info op over clickertraining... over leesvoer gesproken... :)
http://www.equineclickertraining.com/

Kijk vooral onder de links in recourses... een zee van informatie.

Daarnaast vind ik zelf Alexandra Kurland en haar lesmateriaal een aanrader. Ben Hart heeft ook een boeiend boek over clickertraining met paarden, al werkt hij iets anders en verder zijn de boeken van Karin Pryor aanraders omdat het gaat over dierengedrag en positief reinforcement in het algemeen en ook linken worden gelegd naar de wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied.

Ik zag dat TS nog best jong is en weet niet hoe het met haar engels zit? mocht dat moeilijk zijn van haar, dan is het boek van inge teblick leuk, maar ook de dvd van haar en voor tricks leuke info in het boek Vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten van Miriam Nieuwe Weme. Heel duidelijk met veel foto's

Ff speciaal voor de ts... kijk of je aan die boeken kunt komen, neem ze goed door (je vind de meeste antwoorden daar wel in) en verder heel veel plezier met je verzorgshet,
Gaat vast helemaal goed komen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:30

liljebo schreef:
het boek Vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten van Miriam Nieuwe Weme. .

Kan ik ook zeker aanraden, dat was een van mijn eerste boeken en een hele fijne eerste impressie van het VDen! Erg enthousiasmerend geschreven, met goede foto's en duidelijke uitleg :j

liljebo: de link staat in de bladwijzers :D