Zijn er ook lange teugelaars in groot formaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Zijn er ook lange teugelaars in groot formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 08:43

Ik zou graag weer willen gaan lange teugelen met mijn haf, maar hiervoor deed ik het met een shet en verdiepte ik me natuurlijk niet in het grote maatje.

Zijn hier ook grote teugelaars? En hoe pakken jullie dat aan? Het is toch anders dan zo'n kleintje, bij zo'n kleintje is het veel makkelijker sturen bijv.

KDS

Re: Zijn er ook lange teugelaars in groot formaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:52

ik langeteugel met mijn verzorgpaard van 1.60/1.65 het is even oefenen vooral met het wisselen van positie (ben nu echt een kei in het 'lijnen om de buik en over de rug van mijn paard werpen' ;) ) voor de rest vind ik het grootste probleem dat ik bijvoorbeeld bij een schouderbinnenwaarts niet over haar heen kan kijken wat lastig kan zijn als er anderen in de bak rijden...

Ik vond het eigenlijk prima gaan, begin nu pas met een kleiner paard (120) aan de lange teugel dat is voor mij nu een hele omschakeling ;)

Kortom: beetje uitvogelen en handigheid erin verkrijgen en je merkt vanzelf niet dat het paard groot is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:53

Millanka schreef:
Ik zou graag weer willen gaan lange teugelen met mijn haf, maar hiervoor deed ik het met een shet en verdiepte ik me natuurlijk niet in het grote maatje.

Zijn hier ook grote teugelaars? En hoe pakken jullie dat aan? Het is toch anders dan zo'n kleintje, bij zo'n kleintje is het veel makkelijker sturen bijv.

Ik heb het ook een tijdje met een haf gedaan, ik merkte toch dat het met een groot paard moeilijker is. :j

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:07

Ik werk mijn paard regelmatig aan de lange teugel. Blomke is een Fries van 1.65m. Gaat prima hoor!
Misschien even een handigheidje in krijgen ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:10

Ik doe het met mijn haf van 1.50.
De rijbak heb ik altijd voor mij alleen daar hoef ik dus niet op te letten.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:13

Ik vind het met mijn paard van 1.72 veel makkelijker dan met mijn pony. Als je het al kunt is het helemaal niet zo'n probleem denk ik, ik heb het tegelijk mijn paard en mezelf aan moeten leren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:53

Hier pas serieus begonnen,heb vandaag weer les gehad.
Tot nu toe alleen met mijn haf (1.50) en mijn bonte (155) gewerkt.Mijn shet maak ik me niet zo druk om,echter mijn grotere merries (165 en meer) ben ik wel benieuwd naar hoe dit zal gaan.

Ik vind het wel ontzettend leuk om te doen en hard werken voor mij (lees conditie opbouwen :+ )
De paarden vinden het overigens ook heel leuk!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:36

Heb mijn paard ook een keer 'voor de grap' aan de lange teugels gedaan.

Wat harder rennen dan bij een shet, maar goed voor je conditie.
Vond het zelf leuk om het eens van een andere positie te zien, en de samenwerking met mijn paard te verbeteren.

Het is bij grote paarden niet moeilijker/anders, behalve dat je soms de teugels even over de kont moet 'gooien'.
Oppassen dat je paard daar tegen kan.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:25

Ik lange teugel met mijn shet, en wil dit met mijn jonge haflinger ook gaan oppakken binnenkort. Het is tenslotte voor ieder paard geschikt en ik denk een mooie oefening voor mijn 3 jarige die nog niet onder het zadel is.

Ik weet nog niet hoe de verschillen zullen zijn ten opzichte van het lange teugelen met mijn shet.. ben erg benieuwd :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:02

Ik lange teugel met een paard van 1.61m, maar heb nooit iets kleiners gelangeteugeld :D Voor haar werkt het schitterend (icm lange lijnen/dubbele longe), paardje van 10 jaar ongeveer.
Met mijn Haf wil ik het ook proberen, maar wil die eerst nog wat lichter qua reactie krijgen via grondwerk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:03

Ik doe het met twee Tinkers :)
Beiden als voorbereiding op het beleren, de ene gaat perfect,de andere ben ik net mee begonnen en heeft nog wat moeite met het voorwaarts blijven.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:16

Ik doe lange teugelwerk met mijn fries (1.72) en met mijn shet. Ik moet zeggen dat ik de shet makkelijker vind omdat je daar makkelijker van links naar rechts kan. Bij de fries kan ik ook niet over de kont heen kijken. Maar met de fries gaat het ook prima en die kan zelfs een paar pasjes hele verzamelde galop aan de lange teugel (kan de shet nog niet).
Ik heb met beiden af en toe les.