lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:40

Ik heb een zoektopic gebruikt maar kom er niet echt ver mee.

Mijn haflinger zit in zijn bovenlijn vast. (sport masseuge is geweest) nu mag ik omdat ik zelf nogal met veel druk rijdt (ik heb nu van een goede instrucice les en leer nu dat ik meet veel minder druk te rijden) Maar goed dat is een ander verhaal.

Maar omdat menneer dus vast zit, en ik gewoon met rijden dit niet op kan lossen omdat ik daar niet kundig genoeg voor bent. En ik niet wil da thij nog vaster komt te zitten. Moet ik hem nu vooral veel longeren. Ik mag nog 2x per week op hem rijden. 1x met me les en 1x gewoon zelf.

Maar stanley kennende gaat hij dat longeren op gegeven moment saai vinden, en ik ook. Nu dacht ik van als ik nou me eens ga in verdiepen in het lange lijnen. Misschien is dat samen een oplossing. Leer ik me teugels te gebruiken zonder te veel druk, maar ik zit niet met me gewicht boven op hem, waardoor die dus beter zijn bovenlijn leert ontspannen.

Nu vroeg ik me af waar kan ik zulke teugels halen? en hoe kan ik het beste beginnen?

Anoniem

Re: lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:02

Wil je echt met lange lijnen werken? Of bedoel je het lange teugelen?
Want daartussen zit wel een verschil ... Met lange lijnen loop je erachter en doe je het zeg maar net als bij het mennen (waarbij je dus loopt ipv op een kar zit). Met lange teugelen loop je er meestal naast (ter hoogte van de achterhand) en werk je echt dressuurmatig. Je kan met lange lijnen ook dressuurmatig werken, maar met lange teugelen kan je makkelijker de zijgangen en andere dressuuroefenigen erbij nemen.

Qua materiaal kan je voor lange lijnen eventueel 2 longeerlijnen gebruiken. Dan kan je ook met een dubbele longe werken, is ook heel interessant werken (zeker naast het gewone longeren, of zelfs in plaats van het gewone longeren). Zelf heb ik 2 lijnen van 6m (via www.touwhalsters.nl) . Bij 1 van die lijnen heb ik 2 musketons, en dat zijn dan mijn lange teugels .. Maar heb het allemaal nog niet echt gebruikt :+

Wat ik wel aanraad is om er niet zomaar mee aan de slag te gaan .. Beetje basis met erachter/ernaast lopen in stap & draf enzo kan natuurlijk geen kwaad, maar zelf heb ik wel het idee dat je meer kwaad dan goed doet als je echt begint met oefeningen & trainen, terwijl je niet weet waar je mee bezig bent .. Dus ikzelf zou er wel les in nemen, maar dat maakt iedereen natuurlijk voor zichzelf uit ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:12

ik bedoel lang teugelen.

dat er achter aan lopen dat ken hij wel,. hij staat ook voor de wagen namelijk. Idd ik wil me daarom ook eerst in verdiepen, tot dat ik daadwerkelijk gaat beginnen

Anoniem

Re: lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:17

Als je op youtube op "lange teugelen" of Piet Bakker zoekt vind je al wat filmpjes die je kan bekijken. Verder kan je dan ook naar Piet Bakker kijken ivm eventueel les .. Heb verder uit mijn hoofd even geen idee of er nog andere mensen/websites zijn, maar misschien vind je via google wat ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:19

Lange teugelen is erg leuk, maar wel moeilijk. Daarin moet je imo echt wel wat lesjes volgen wil je het correct toepassen, een makkelijkere oefening is het werken aan de hand (Word meestal gedaan met kaptoom, maar kan ook zeker met bit). Hier loop je meer bij het hoofd (beetje tussen het hoofd en de schouders) en kun je ook makkelijk de hals/hoofdhouding van je paard regelen. Verder moet je ook hier wel een lesje in volgen. Meer info:
http://www.paardenbegrijpen.nl/gymnastiek
http://www.youtube.com/user/PaardenBegrijpen