Wijken aan de lange teugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KyaraMyBest

Wijken aan de lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:39

Heej,

Sinds een paar maanden werk ik met mijn shetje aan de lange teugels.
Dit gaat heel goed, en we hebben er allebei veel plezier in.
Stap, draf, galop, achteruit en verschillende figuren kan ze nu allemaal.
Ik zou nu graag wijken aan willen leren.
Maar mijn probleem, hoe doe je dat?
Ik heb het met zweepje geprobeerd, dan telkens een tikje tegen haar zij geven.
Maar dat snapt ze niet zo goed, ze gaat dan meestal in draf ofzo.
Heeft iemand hier ervaring mee, en kan iemand misschien wat tips geven?
Alvast bedankt!!

Gr. Annemarie

(Ps. ik weet niet of het topic hier goed staat, anders hoor ik het wel.)

LadyMadonna

Re: Wijken aan de lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:44

lastig om dit zo vanaf de computer uit te leggen. Als ze gaat draven begrijpt ze dus niet wat je met je zweephulp bedoelt en denkt ze kennelijk zweep = vooruit. Terwijl zweep ook opzij kan betekenen. In feite doe je hetzelfde als onder het zadel, alleen vervang je je beenhulp door een zweephulp. Als ze weg draaft heb je misschien ook te weinig contact aan de voorkant?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:47

Idd, dus wanneer ze vooruit wil zeg je eigenlijk van voren nee dat kan niet je moet opzij. Ik leer ze altijd aan de lange teugels gelijk te wijken voor druk. Ik leg mijn zweep tegen de kant aan die ze niet opmoeten (dus net zoals je benen). Zelfde als bij travers en renver, daarbij leg ik de zweep tegen de kont en moeten ze dus wijken, uiteindelijk hoef je dat niet meer te doen en begrijpen ze dat wanneer je een bepaalde plaats inneemt ze dat moeten doen. Wel blijf je ze corrigeren wanneer het beter kan.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:52

Het lastige is dat ze niet onder het zadel is. Ze kent dus nog niet echt druk van been/zweep. Ze is niet bang voor de zweep, maar als je tikjes blijft geven gaat ze uiteindelijk maar in draf. Ze snapt simpelweg niet dat ze op zij moet. Hoe krijg ik dat duidelijk? Want op een zweephulp reageert ze niet (goed).
Bedankt voor jullie reacties!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:53

Dat maakt ook niet uit, ik bedoelde het meer als vergelijk van welke hulpen te geven.
Tikjes blijven geven heeft ook compleet geen nut, stompt ze op den duur alleen maar op af. Als ze het echt zo lastig vind zou ik haar eerst eens gewoon aan de muur het commando "om" leren. Eerst zetje tegen de kont "om" en vervolgens op zweepaanwijzing om

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:03

Waarschijnlijk kent ze idd het commado wijken voor druk nog niet (wat je gebruikt bij dagelijkse omgang, bijv achteruit gaan of op de poetsplaats een stapje opzij doen). Ga anders eerst wat grondwerk met haar doen, beetje spelletjes met volgen terug, wijken voor druk etc.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:41

Het is zo dat als ik aan het poetsen o.i.d. ben, en je duwt haar 'om'. Dat ze het dan wel gewoon netjes doet. Maar als je erachter loopt krijg ik haar lijf gewoon niet op zij.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:26

Zou het helpen om er eerst even naast te gaan lopen om dit aan te leren?
meer ter hoogte van de kont?
zo kan je je lichaam gebruiken ter verduidelijking van de zweep hulp.
later kan je dan weer steeds meer naar achter.

succes!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:46

RT-P >> GVL

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:34

Begin eerst met een oefening zoals schouderbuitenwaarts. Op deze manier heb je de omheining als begrenzing en zal je paardje makkelijk een stapje opzij doen.
1-2 pasjes is eerst genoeg, daarna weer rechtuit en goed belonen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:38

Je kunt haar misschien beter eerst aan de hand leren wijken voor druk, voordat je het tussen de lange lijnen probeert. Het is op die manier veel makkelijker om het tempo te controleren, dus kun je haar makkelijker opzij zetten. Ik zou voor het gemak, net als Bojangles al zegt, met schoudervoorwaarts beginnen omdat je daarbij nog wat steun van het hek hebt.

Het is een beetje moeilijk om de correcte methode zo even uit te leggen, maar:

Je gaat dan naast haar schouder staan, met je gezicht naar het paard toe. Je houd je teugels in je linkerhand en je zweep in de rechter. De teugels leg je over de hals, maar je houd ze vast onder het bit, net zoals bij het leiden aan de hand, zeg maar. De teugels niet te dicht onder het bit pakken, hou zo'n 15cm ruimte. Je begint de oefening op de korte zijde. Je vraagt haar voorzichtig in stap, waarbij je dus mee moet lopen, wat in het begin een beetje lastig kan zijn omdat jij dus achteruit/zijwaarts mee moet lopen Net wat je zelf makkelijker vind), zonder zicht te verliezen op waar je heen wilt. In de hoek vraag je haar om haar lichaam netjes te buigen middels een lichte stelling (niet het hoofd teveel naar binnen halen) en die stelling blijf je vasthouden. Op het moment dat ze de hoek uit komt en de lange zijde op gaat, geef je een korte ophouding (niet te scherp) en toucheer je met de zweep haar flank. Als ze wegloopt in plaats van wijkt, geef je opnieuw een ophouding en toucheer je weer. Omdat ze, als het goed is, haar lichaam al gebogen heeft, zal ze eerder geneigd zijn opzij te gaan bewegen. Pas alleen wel op dat je niet haar hoofd kromtrekt, dan zal ze namelijk over de schouder wegvallen.

Wees in het begin tevreden met een a twee stappen, zodra ze ook maar iets zijwaarts gaat is het goed. Je eindigt dan de oefening door, met dezelfde stelling, vanaf de lange zijde een halve volt te maken naar de overkant.

Zodra ze het op deze manier aan de hand kent, is het makkelijker om de oefening om te zetten naar de lange lijnen.

Een goed en duidelijk boek, overigens, over het werken aan de hand en tussen de lange lijnen, is Schooling Horses in Hand van Richard Hinrichs. Het boek is geloof ik ook in het Nederlands verkrijgbaar.

anneivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:23

ik zou iemand mee laten lopen aan de zijkant van je pony en dat jij dan je zweephulp geeft en dat degeene die er naast loopt je pony een beetje omduwt dat je pony een beetje gaat scharen:)
Suc6!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:13

Ik heb mijn paard geleerd om aan de hand te wijken op het commando 'opzij'. Eerst had ie veel hulp nodig, moest 'm echt opzij duwen en aan z'n hoofd tegen houden. Al gauw hoefde ik alleen nog maar licht tegen te houden en heel licht te duwen, soms deed ie bij alleen wijzen al een stap opzij.
Gisteren zei ik alleen 'opzij' en liep naar 'm toe en hij ging netjes opzij.

Denk dat je via deze manier het ook kune uitbouwen naar lange lijnen werk. Als je paard weet wat het commando 'opzij' betekend, kun je dat ook gaan proberen als je erachter loopt. Desnoods breng je je linkerhand (als ze naar die kant moet wijken) wat verder naar links en vang je op met je rechterhand. Gecombineerd met stemcommando heeft je paard dat vast snel genoeg door, succes :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:52

Opzij is voorwaarts maar niet vooruit of achteruit. :)*

Ik geef door middel van een ophouding aan de kant waar ze heen moeten aan welke kant ze op moeten.
Tegelijkertijd vraag je je paard om voorwaarts te gaan, maar zo gauw hij vooruit probeert weg te stappen, hou je hem tegen (beide teugels ophouding). Voor de duidelijkheid kun je met je zweep aan de andere zijkant (dus idd wijken voor druk) begrenzen. Vraag nogmaals voorwaarts te stappen in combinatie met de ophouding aan één kant. Waarschijnlijk probeert je paard dan eerst achterwaarts te gaan, maar ook daarvoor geef je aan dat dat niet de bedoeling is. *ziet paard nadenken* Enige oplossing is dan opzij. En dan natuurlijk enorm belonen :D

Die van mij hadden het allebei binnen een minuut door (wel in een Piet Bakker les, het is voor Lange Teugel werk zeer nuttig om zijn dvd te bestellen).