Serieuze vraag voor mensen die bekend zijn met grondwerk!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Serieuze vraag voor mensen die bekend zijn met grondwerk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:47

Hee Bokkers!

Ik heb een paard, Gangster. Friesse hengst van anderhalf jaar oud..
/3

Nu staat hij lekker op het land hele dagen en de nachten op stal. 1x in de week poets ik hem op de poetsplaats en wandel ik 5 á 10 minuten met hem. Hij is ontzettend braaf en heel erg op mij gericht.

Ik verwacht niks van hem, hij hoeft dus nog niet aan het werk, voordat er mensen over vallen.

Maar hij komt dus wel dagelijks in de hand, van en naar de wei en als ik dus wat met hem wil wandelen.

Als ik hem roep als ik zijn stalgebouw binnenloop hinnikt hij vrolijk, begroet me met zijn neus tegen mijn gezicht en zoekt gelijk mijn handen op voor een knuffel. Als hij op het land staat, en ik loop de paddock in (waar alle weidepercelen aan grenzen) en ik roep hem: Hinnikt hij vrolijk, galoppeert naar het hek en begroet mij met zijn neus tegen mijn gezicht.

Als ik hem losgooi in de bak komt hij altijd naar me toe, hij is absoluut niet bang voor mij en ook niet vervelend.

Ideaal zou je zeggen.

Maar nu heb ik het probleem met hem, dat vanaf het moment dat hij geboren is, hij niet fijn kan meewandelen aan een halstertouw.
Nogmaals hij is erg braaf en niet bang, maar wel enorm onderdanig. Zo onderdanig heb ik een paard nog nooit gezien.

Hij is zo onderdanig vanaf het moment dat ik de lijn aan zijn halster klik.

Dit uit hij in achter mij lopen, nooit voorbij mijn schouder durven komen, contstant kauwende bewegingen maken, als ik stilsta gaat hij in de achteruit ipv ook stil te staan. En alles doet hij dus al kauwend.

Maar ik vindt het dus behoorlijk vervelend dat hij zich zo gedraagd. Hij is dus goed te handelen, maar sjokt zo ver mogelijk bij je vandaan. Dit gedrag vertoont hij naar iedereen die hem aan de lijn meeneemt. Op zich doet hij dus niks heel storends, maar ik vind het vervelend dat hij denkt dat je zo onderdanig moet zijn naar mensen.

Ik heb altijd heel duidelijk een leidende rol naar paarden, misschien voor hem too much?
Of zou het af te leiden zijn van zijn veulentijd op de kliniek. Daar kwamen volwassenen alleen om hem medicijnen toe te dienen, waarden te meten etc. etc. Dus zou het daar vanaf stammen?

Hij heeft iig nooit klappen oid gehad of iets anders wat hem rede geeft zo onderdanig te zijn.

Nu heb ik gister weer met hem gewandelt, 7 min. in totaal, maar ik kan hem echt nauwelijks naast me krijgen. Als hij eenmaal stilstaat kan ik hem wel overal aaien terwijl ik hem aan de lijn houdt, kan dan ook achter hem gaan staan, op zijn billen kloppen, met hem knuffelen etc.

Ik kan goed grondwerken, maar eigenlijk alleen om mijn leidende positie duidelijk te maken. Niet om paarden duidelijk te maken dat ze niet zo raar hoeven te kauwen naar mij. :+ Heb ook veel ervaringen met angstige paarden, maar dat is dit niet!

Hmmmz.

Zou hij erover heen groeien? Moet ik het laten voor wat het is?
Wat dan als hij 3 jaar en hengst is? Doet hij dan nog zo? 600kg in de achteruit is minder te handelen dan nu 200kg. :P

Tot slot: Op de wei is hij wél dominant, naar andere paarden.

Mijn man, Gangster. <3

Afbeelding

Chaos

Re: Serieuze vraag voor mensen die bekend zijn met grondwerk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:47

Ola, topic is nu 39 x bekeken, en geen reactie.
Is mijn verhaal niet duidelijk? Soms kan ik heel verwarrend schrijven en van de hak op de tak springen. :')

Dus mocht het verhaal niet duidelijk zijn, geef het ff aan, dan pas ik de OP aan.
En anders ga ik er maar vanuit dat niemand tot dusver tips of tricks had? :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:03

80 x en nog niks? :P ;(

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:12

Vaak is het bij paarden van deze leeftijd puur onbegrip en niet snappen.
Hij heeft duidelijk respect voor jou, maar misschien is er ook het één en ander wat je aan je eigen houding kan veranderen tijdens het wandelen.
Zeker omdat hij zo heftig reageert kunnen minimale misschien onbewuste signalen van jou kant diep op hem inwerken.
Schouders ontspannen, uitnodigende houding aan nemen, misschien eerst achteruit lopen met je energie een beetje op zij gericht dus niet meer het paard toe, kijk eens goed naar je eigen houding en lichaamstaal :j
En erg belangrijk, bij de juiste reactie, belonen! :) Dit kun je doen door even een rustmomentje te nemen, gewoon samen staan en verder niks. Eventueel met je stem of een aai over de hals.
Loopt je paard dan nog steeds niet makkelijk mee, dan is er waarschijnlijk sprake van 'niet helemaal snappen' nog, dan zou je wat energie achter de schouder kunnen brengen, door middel van een drijvende beweging van je leadrope naast je paard. In het begin zal hij dan wat vooruit schieten en dus voor je uit lopen, dit is niet erg, je hebt iig actie-reactie, dat netjes meelopen komt vanzelf wel. Eventueel kun je er dan voor kiezen, mocht hij je dan wel voor bij te schieten, zelf simpel 180 graden te draaien de andere kant op, zodat hij weer netjes achter je staat.

Maar vooral bij deze leeftijd, kleine stukjes, niet te lang trainen en vooral goed belonen als je de juiste reactie krijgt. Dan hebben ze snel genoeg door wat je precies bedoelt :) Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:22

Drijvende hulp leadrope vergelijkt hij met de staart van zijn moeder: WEGWEZEN!

Verder kreeg ik via PB ook nog nuttige tips net!

Ik wil namelijk dat hij ook initiatief neemt als ik hem aan de hand heb, hij is superbraaf, maar ik wil gewoon een fijne band opbouwen, niet een band waarbij paard pas respect stoont als hij in het hoekje van de box staat (bij wijze van!).

Mijn houding heb ik al compleet verandert, ik ben altijd heel dominant dat probeer ik nu dus met hem heel erg te minderen. Knuffeltijd enzo ontspant hij wel volledig, maar maakt ik een (on)bewust beweging wijkt hij gelijk voor mij!

Ik train zeker niet te lang hoor, het is eigenlijk niet eens echt training, maar ik vind het sneu hem zo weg te zien lopen voor mensen, terwijl ze zoveel lol zouden kunnen hebben samen. :)

Bedankt voor je stukje! Ik zal mijn eigen houding eens goed onder de loep nemen.

Misschien laat ik het filmen. Dan zouden er misschien mensen kunnen zijn die mij kunnen vertellen me "onderdaniger" op te stellen naar mijn paard? Om hem het vertrouwen en zekerheid te geven dat hij mist.

Een vraag: Je schrijft onbegrip en niet snappen, maar wat snapt hij dan niet? Ik heb namelijk het idee dat hij heel hard zijn best doet te doen wat ik vraag, volgen, samen lopen maar hij reageert té sterk op mijn lichaamstaal (en die van anderen eveneens).

Mijn ventje. :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:30

Er is verschil tussen drijven en drijven ;)
Als jij zo hard zwiept dat hij denkt dat hij moet wegwezen, dan geef je de hulp waarschijnlijk te grof en niet op de juiste manier. Maar dat is vanaf hier moeilijk te zeggen. Daar bedoel ik dat stukje 'niet snappen' ook mee. Is gewoon jong paard eigen en betekent niet dat je paard zijn best niet doet. Daarvoor is het ook een jong paard, dat moet bepaalde dingen nog gewoon leren.

Duidelijk een overgevoelig paard, waarmee je echt op gevoel moet gaan werken.
Begin eerst met een hele lichte hulp, bij geen reactie voer je dit op. Als hij overdreven of gevoelig reageert, moet je misschien nog zachter vragen. Sommige paarden zijn eenmaal heel gevoelig op de hulpen.

Filmen is een goed idee, dan is het makkelijker te oordelen waar het 'probleem' ligt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:36

Nee hij doet juist wel zijn best, that's the problem.
Mijn hulp kan onmogelijk te grof zijn, die hulp is er nauwelijks.

Maar ik ga het over een paar dagen gewoon eens proberen, alles nog kleiner en nog minder laten zien. :j

Thanx!

Wel weer grappig: Er was een man op stal poosje terug, en die zag hem lopen in het land (is zo'n man die van alles kan zien aan paarden, hoe het werkt weet ik niet. :+ ). Liep die naar mij (wist niet dat ie van mij was), tjonge zegt hij: die jonge hengst van jou krijg je nog wel moeite mee als die straks 3 is. :+ Hmmmmmz. Hahaha.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:40

Nikkerrrsssss ik kom je steunen :+
En als hij het moeilijk krijgt als hij 3 is.. daar komt hij wel overheen ;) hij heeft ook zijn geboorte overleefd dus deze kanjer red het wel

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:31

Dat kauwen op zo'n jonge leeftijd is heel normaal, doen ze allemaal, om te laten merken dat ze jong zijn en dingen niet begrijpen, ik heb een shet van een jaar een hengst en doet dit ook, ik negeer het.
Verder doe ik eigenlijk niks met hem laat hem gewoon lekker jong zijn, het enige wat ik doe is hem een halster op en een keer poetsen, als hij straks 3 is, is er nog tijd zat, misschien ook iets voor jouw paardje, denk als hij straks 3 is het vanzelf over gaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:40

Nou, heb hier meer jaarlingen staan en die reageren nooit zo! Merries niet, maar onze hengstveulens hebben ook nooit zo gereageerd!

Mijne doet niks meer als die van jou als ik het zo lees!

Maar bedankt voor je reactie! :D

linkipinki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:39

mijn eerste reactie was ook eigenlijk met de leadrope..? mijn paardje liep ook altijd achter mij, niet echt uit onderdanigheid, maar nooit anders geleerd. Door hem in een cirkel een beetje voorzichtig te longeren leert hij kennis maken met een leadrope en kun je een overgang maken door ipv een cirkel een rechte te wandelen/ lopen en zo hem leren naast je te lopen, ipv achter je. Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt ;) bij mij heeft het alleszins geholpen, succes ermee!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:46

Mijn hengst heb ik heeeeel veel mee gewandeld (nog eigenlijk, alleen niet nu hij lekker op t land staat ivm minder geschikte wandelroutes) en die liep het eerste jaar ook alleen maar een meter achter me. Met geen mogelijkheid naast me te krijgen, idd best lastig. Ik wil sowieso kunnen zien wat mn paard doet, al was t alleen al met eventuele spannende dingen om zn reactie te peilen. Hoe dan ook, met wandelen (en op t erf was dat niet anders hoor, touwtje eraan en hij stond keurig een meter achter me) zag ik niet veel van mn poown :+ Ik heb het maar gelaten voor wat het was en zo nu en dan geprobeerd hem naast me te krijgen. Intussen gelukt, hij vindt het wandelen zo leuk dat ie een pietsie heet wordt := Kauwen heeftie alleen nooit gedaan moet ik erbij zeggen.

Ik zou inderdaad goed letten op de signalen die je geeft en verder gewoon zo nu en dan eens kijken of hij naast je wil komen lopen :) Het is gelukkig geen echt ''probleem'' in die zin dat het niet extreem lastig is, dus je kunt het rustig aan proberen anders te krijgen :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:44

Chaos schreef:
Nou, heb hier meer jaarlingen staan en die reageren nooit zo! Merries niet, maar onze hengstveulens hebben ook nooit zo gereageerd!

Mijne doet niks meer als die van jou als ik het zo lees!

Maar bedankt voor je reactie! :D

oke, maar ik heb het toch al bij meerdere jonge paarden en pony's mee gemaakt, ze doen het vaak ook naar andere paarden toe, zeg ook niet dat je meer doet met je paard, maar bedoelde eigenlijk gewoon lekker niks doen en wachten wat ie doet als ie 3 is, misschien word het wel eerder al iets beter.

Hij ziet jou denk ik gewoon als leider en veulens kunnen daar meer op reageren dan een volwassen paard, omdat ze nog onzekerder zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:49

Linkipinkie (Zo heet mijn hond, Link, en die noem ik ook zo! :') ): Thanx voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt maar longeren is nog te vroeg. Al is het maar een rondje!

Amy, ja wandelen wil ik dus gaan doen langs de weg, maar niet zolang hij achter me loopt, heb een hekel aan die hakkenspringers enzo en dat kan ik dan dus niet zien. :+

Uudje: Ja het kauwen opzich ken ik wel, maar niet zo extreem en niet naar ALLE mensen. :P

Algemeen: Thanx voor reacties! Het is ook geen echt probleem. Maar ik vind het vervelend dat hij denkt dat hij zo heftig moet reageren op mensen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:25

Ze bedoelt ook geen longeren, je leert hem op deze manier náást of voor je te lopen, wanneer hij dan enkele pasjes goed meeloopt, loop je zelf weer rechtuit.
Doordat je achter de schouder drijft, gaat je paardje automatisch iets in een bocht lopen zeker als ze nog zo jong zijn.

Daarnaast denk ik dat het verstandig is om wat schriktraining (spelenderwijs) te gaan doen, om op deze manier te werken aan zelfvertrouwen en hem wat te desensibiliseren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:23

Schriktraining vind ik eigenlijk een heel goede!
Dom ook dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Altijd goed voor die beesten. :D

Oh zo bedoel je, nu jij het uitlegt snap ik hem wel helemaal! Thanx nogmaals!

Ik laat het weten als ik een filmpje heb en of er verbetering is, maar ik laat hem nog ffies op stal, hihi. Denk zondag ofzo weer!