pony leren liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renate_

pony leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 20:23

hoe kan k me pony het best leren liggen?
ik heb het geprobeerd met berggeit stand maar ze wil niet op haar knieën gaan zitten en kan je je pony als ze zo zit kan je haar dan ook zachtjes omduwen?

PippaLuca

Re: pony leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:25

Ik denk niet dat het goed is om haar om te duwen, Ik zou verder niet weten hoe je dit zou moeten doen, misschien staat het hier: http://everyoneweb.com/NALANTA/

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:27

Je kunt je paard leren liggen vanuit het rollen.
Bijvoorbeeld je paard gaat elke keer na het
rijden rollen. Dan kun je je comando geven als je paard
gaat liggen om te gaan rollen en dan beloon je als hij ligt.
Laatst bijgewerkt door mandy358 op 13-06-11 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:27

vanuit natuurlijke beweging las ze bv gaat rollen
ook kun je proberen als ze in de berggeit gaat staan op haar buik te "drukken"
een reactie kan dat ze terugdrukt en dus gaat liggen. het zal niet meteen lukken maar het is al een klein stapje!

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:31

Als je je pony ziet zoeken om een goeie plek om te gaan liggen, geef je een commando zoals lig of down en als je pony dan ligt ga je helemaal los en goed belonen! :D

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:40

wat wel een nadeel is
is dat als je vanuit het rollen leert ze denkt
ooh dus ik moet gaan liggen en rollen ?
tenzij je op tijd bent en meteen beloond als ze op de grond ligt
dus niet belonen nadat ze heeft gerold want dan denkt ze
dat ze beloond word voor het rollen (:
ik zou het zelf liever vanuit het knielen doen en dan zachtjes duwen
(dus niet je paard omduwen!)
of gewoon als je paard gaat liggen meteen! belonen (:
(als dat lukt de meeste paarden zijn zo snel met rollen :') )

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:27

Ik zelf het het dus geleerd door Sita eerst zó nat te maken dat het water er af druppelde! Daarna naar de bak gegaan, en mijn commando gegeven. Wat ik zelf voor commando heb gebruikt, is met mijn zweepje tegen de grond tikken (mag wel flink overdreven) en "down" zeggen. Zodra ze ging liggen gaf ik haar vanillebrokjes, die gebruik ik altijd als ik iets nieuws aanleer of als ze een truc zó goed doet. Daar motiveert ze van. Misschien is het voor jou ook handig andere snoepjes hier voor te gebruiken? Maargoed, als je dat beloond hebt en alles, maak je gerust je pony nog een keer nat! Dit heb ik met Sita echt 10tallen keren herhaald. Zodra je pony dus nat is, en gelegen heeft, kan je proberen met je eigen commando dit nog een keer te vragen zonder eerst weer nat te maken. Als je pony niet gaat liggen, maak je m nog een keer nat! Zowel, dan is dit al een hele vooruitgang naar het liggen! Dit moet je gewoon net zo lang herhalen totdat je het gevoel hebt dat jullie bijna gek worden, tussendoor kan je misschien kleinere trucs vragen zoals flemen, jambette, etc. Probeer dus zodra je pony nat is met het commando hem of haar te laten liggen, en zodra ie is opgestaan probeer je het nog eens met het commando. Als ie weer gaat liggen echt heeeeel uitgebreid belonen!! :)

Deze uitleg komt van de website www.everyoneweb.com/Nista , waar ik zo veel mogelijk informatie over vrijheidsdressur op probeer te zetten. Hopelijk heb je er wat aan! :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:54

De tips zijn al gegeven, ik wou er nog even aan toevoegen dat je ook geduld moet hebben,
deze oefening zal niet binnen enkele keren lukken hé ;)

Ik ben er ongeveer al een jaar mee bezig om Luna te laten liggen op commando, de laatste maanden begint ze het nu echt al te snappen :)
Natuurlijk kan je het sneller doen door ze 'om te duwen' bij het knielen ofzo, maar ik ben nu heel tevreden dat ik het geleerd heb vanuit de rol-methode, ookal duurt deze misschien iets langer :+

Succes!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:43

lottex ; Mijn 2 paarden hebben het ook vanuit de rol-methode geleerd, en konden het allebei binnen een half uur! :P Het verschilt dus eigenlijk wel per paard hoe snel het leert liggen! :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:00

Haha, wat leuk :)
Ja, Luna leert idd wat trager qua vrijheisdressuur :P
Maar we hebben er ook nog niet zoveel ervaring mee, misschien zal dat er ook mee te maken hebben...

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:53

ik heb geen ervaring xxd

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:34

je paard heel erg nat maken ;) en dan gaat hij/zij rollen. Daaraan koppel je dan een commando, en na heel lang oefenen heeft je paard wel door wat hij/zij moet doen.