Begonnen met grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Begonnen met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:30

Hoi bokkers:)

Ik ben sinds kort begonnen met wat grondwerk i.v.m dat het rijden even niet zo lekker ging en we weer wat vertrouwen terug willen krijgen.
Nu ben ik dus begonnen met los longeren zonder touw, dit gata erg goed en we oefenen om de stemhulpen er beter door te krijgen, ze begint ook haar hoofd al te laten zakken bijna met hara hoofd naar de grond. Nou had ik eigenlijk een vraagje, wat zou je nog meer aan grondwerk kunne doen om zeg maar het vetrouwen sterker te laten worden dus mij en mijn pony.
Misschien weten jullie nog wat leuke en handige manieren om het vertrouwen op te bouwen :)

Dankje!
Groetjes Roos

Nachtlampje

Re: Begonnen met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:35

angsttraining :) paraplu, zeil, hangende friebels..
En de verdere basis.. volgen, meedraven, inparkeren, laten stilstaan terwijl jij wegloopt, komen, etc. :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:36

Dankjewel aan dat volgen en meedraven enzo had ik zelf nog niet gedacht maar dat is een hele goeie:)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:39

En netjes naast je schouder stilstaan, spelen in de bak, lenigheidsoefeningen :) Goed voor zowel het lichaam als de geest. Leuk dat je ermee bezig bent :)
Ohja, tipje voor longeren: leer hem op commando om te draaien, binnendoor. Eerst neem je een extra persoon die het halster vasthoud, en wanneer jij de zweep/hand/touw in de andere hand neemt, en "Keren!" zegt, dan neemt die persoon je paard mee in een scherpe bocht binnendoor, en dat meerdere keren, hebben ze snel genoeg door :) Wel consequent hetzelfde doen en de "meeneempersoon" geen verdere aandacht aan het paard schenken, dat is verwarrend. Is erg handig trucje :)

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:41

vrijheidsdressuur?
kunstjes met je pony/paard? zo kan je m heel veel leren,wek je vertrouwen op en ze vinden het ook nog eens leuk ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:47

Als de band iets onstabieler was moet je geen vrijheidsdressuur doen nog, eerst de basis er goed in. Ik doe zelf vrijheidsdressuur maar heb een stabiele band, als hij onstabiel was zou ik het niet doen. Als je zover bent is het inderdaad een hele leuke manier om verder te gaan, maar had het expres niet genoemd omdat je dat niet moet doen als je band nog niet helemaal stabiel is, daar kan je flink gedonder van krijgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 02:21

Er is heel erg veel.

Het klinkt alsof het programma van Emiel Voest iets voor je zou zijn; orienteer je daar eens op. :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 11:10

@slofje
dankjewel ja ik wil hier even een tijd mee bezig zijn omdat het rijden gewoon niet lekker gaat de laatste tijd en onze band lijd daaronder gewoon en dat vind ik zonde:) En dat keren aan de longe lijkt me ook erg handig maar dan denk ikd at ik eerst wat meer met de basis bezig ga (stemhulpen aan de longe enzo) want dat zit er ook nog neit helemaal 100% in. En vrijheidsdressuur heb ik geen ervaring in en dan ben ik bang dat ik het alleen maar vererger zeg maar, als ik daar aan wil beginnen wil ik daar eerst in begeleid worden;)

@turdusmerula
Ok dankjewel ik zou daar eens kijken:)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 11:13

Oja en ik ben nu begonnen met los longeren in een afgezet stukje, ze reageert er erg goed op:) hoofdje lekker laag en ontspannen en lekker op de gemakje op me heen lopen ben daar heel blij mee dat ze daar al goed op reageert *D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:03

The seven games van Parelli?

In het begin zijn het echt oefeningen, maar later zit het gewoon in je systeem en is het heel handig je paard te kunnen verplaatsen met alleen een lichaamstaal.
Je moet ook wel openstaan voor de gedachte achter Parelli. Als je het alleen los als oefening erbij doet, en voor de rest verder gaat met normale gang van zaken zul je niet het effect krijgen wat je wilt.
Dan kent je paard een paar trucjes ipv dat je een betere communicatie hebt bereikt.

Wél vind ik Parelli een goeie manier om een begin te maken met het vertrouwen te vergroten. Het kan zijn dat niet alles je aanspreekt, maar doe maar eerst gewoon de 7 games, in de goeie volgorde, zoals Parelli uitlegt. (Je hebt DVD's, 30 dagen gratis lidmaatschap tot de savvy-club + beginmateriaal (filmpjes) en veel andere info) Later kun je het nog altijd in je eigen 'accent' vertalen.

Zeker als je het rijden al even op een stop gezet hebt is Parelli een mooi begin om een hoop aan nieuwe informatie te vergaren die zich vooral richt op grondwerk.

Ik ben zelf ook begonnen met Parelli en heb er m'n eigen draai aangegeven. Ben iets meer terug naar m'n eigen gevoel gegaan. Als ik er op zit vind ik het altijd geweldig, maar toch sta ik er vaker naast :+ Je kan gewoon zóveel leuke dingen doen met je paard op de grond!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:36

Je kunt je inderdaad eens in parelli inlezen :) Maar persoonlijk denk ik dat Voest meer wat is, terwijl je zelf misschien wel Monty Roberts beter vind passen bij jou en je paard, of Hempfling