Longeersingel proberen of toch niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeersingel proberen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:42

Ik blijf ermee dubben :o
Kort verhaal: singelwonden/singelproblemen .. Nooit een nijdige pony maar nu dat hij al een hele tijd geen singel meer omgehad heeft wel een héél stuk meewerkender. Ik heb echt het idee dat hij niet geen bijten of dergelijke vertoonde als reactie op het ongemak, maar dat hij het toch geen leuke ervaring vond, die singel, en daarom zo weinig mogelijk moeite deed qua lopen.

Nu heb ik hem zover dat hij zich goed geeft met longeren, hij werkt goed mee en doet echt z'n stinkende best vind ik. Nu longeren we gewoon, dus aan halster/hoofdstel maar zonder hulpmiddelen. Mijn uiteindelijke doel is om met een longeersingel te werken en op die manier met dubbele longe & lange lijnen enzo te kunnen werken. Maar vandaag bekeek ik hem nog eens goed en ik weet het toch niet ...

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Afbeelding

Hier is dus sinds oktober 2010 geen singel meer rond geweest ... Alles zijn oude wonden zeg maar (ook niet allemaal door mij veroorzaakt hoor :+ ). Als ik dat zo zie heb ik het idee dat als ik er weer een singel rond doe, al is het met speciale hoes, dat hij zo weer open ligt ... Maar misschien zit dit gewoon in mijn hoofd? Wat denken jullie?

Meeste zullen zeggen van "probeer het eens en dan weet je het" .. maar ik wil hem niet terug pijn doen :o En al helemaal niet z'n plezier vergallen (en dus mijn plezier ook) door er persé een singel rond te willen hebben ... Vandaar mijn twijfel.

grietje14

Re: Longeersingel proberen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:51

Hmmm, zou het helpen als je de singel wat meer naar achteren legt? Misschien is een singel met een bontje eromheen wel goed voor hem. Of is dat stukje waar de singel ligt niet heel gevoelig? Misschien dat je daar wat tegen kunt doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:07

De singel ligt niet in z'n oksel neen :+ Maar hij heeft problemen voor de singel en nooit onder de singel, dus vandaar ... En bontje enzo is allemaal al geprobeerd ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:10

Als je pony veel mee werkender is zonder singel, zou ik geen singel meer om doen :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:12

Oh, dan weet ik verder ook niet echt oplossingen meer. Hmmm, raar dat niets helpt. Wat denk je zelf nog te kunnen proberen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:13

Heb je al onderzocht waarom hij reageerd op de singel.Is hij niet allergisch voor een bepaald materiaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:16

Millanka schreef:
Als je pony veel mee werkender is zonder singel, zou ik geen singel meer om doen :)

Maybe ... Maar kan je hem dan wel echt goed trainen? Daar zit ik een beetje mee..
Dit is een topic van vandaag: [GVL-ITP] [***] @ longeren voor het echie! (& achteruit!)

Is het voldoende als hij zo loopt en als we zo verder werken?
Want ik wil hem wel goed laten lopen zeg maar, en dat hij de juiste spieren gebruikt enzo .. lijkt me voor beiden makkelijker met bv. dubbele longe, maar dubbele longe zonder longeersingel lijkt me ook niet echt te werken :7 (ben ik te onhandig voor vrees ik :') ).

@ timokyana : hij reageert niet op de singel, hij krijgt wonden voor de singel .. waarschijnlijk door schuren (omdat hij vel teveel heeft in de oksel/voor de singel). Heb een tijd met een wollen hoes gewerkt en dat ging wel, maar die hoes moet 100% goed zitten anders heb je nog een probleem (want dan komt de singel weer bloot zeg maar) en van wol krijgt hij jeuk, dus daar is hij wel gevoelig voor :j Ik heb nu een nieuwe hoes liggen, met anti-allergene wol en een makkelijker & beter sluitsysteem.. Dus in theorie zou die het moeten doen, maar ik durf dus niet goed proberen :o

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:17

Is het ook een idee om het beetje bij beetje op te bouwen? Dus eerst eens beginnen met de singel 5 minuutjes om, dan bijv. 10 minuten en dit zo uitbouwen en bekijken hoe dat gaat?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:19

Ik denk dat het wel voldoende is als hij zo loopt, hangt ook af van wat jij liever wil. Maar waarom zou je dan beter kunnen trainen met singel? Wat wil je bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:19

@ supertinkie : Dat is wel de bedoeling :j
Wil hem ook niet alleen longeren met de singel maar ook bv. eens aandoen als we gaan vrijspringen (vind ie geweldig). Dat hij dus die singel ook aan leuke dingen linkt zeg maar ... Maar dan moet het ding hem geen pijn doen natuurlijk :+ Vrees dat ik dat niet ga weten zonder het te proberen hé? := Maar omdat zijn huid zeg maar zo open (dat grijze) blijft, daar schrok ik toch wel van .. Dus daarom dat ik het niet goed weet..

Edit; ik heb hier nog een foto van de laatste wonden (wel maar aan 1 kant). Dan hebben jullie een idee waarom ik zo huiverig ben ;)

Afbeelding

Ik heb toen even het zadel terug opgelegd om aan de winkel waar we naartoe gingen te laten zien waar de wonden precies zaten. Vandaar ook die foto's. De dag ervoor (toen de wonden ontstaan zijn) zat er wel een wollen hoes rond, maar blijkbaar dus niet goed genoeg ... Je ziet ook echt dat het ter hoogte is van de plaats waar de singelstoten ingaan, dus volgens mij is het echt van er overheen schuren...

Daarom dat in theorie met een goede hoes het wel moet lukken, maar door ervaringen in het verleden ben ik daar toch wat huiverig voor...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:00

:+ Toch bedankt ;)
Vraag me bij dat touw ook af of het niet zou gaan schuren eigenlijk .. hij heeft al zo'n gevoelig velletje :=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:06

dat is natuurlijk wel... Met Vienna en Silke heb ik nooit ergens last van, stelletje dikhuiden :')