bitloos longeren met pessoa?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bitloos longeren met pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:12

Hallo iedereen

Ik heb een vraagje:

Ik longeer mijn paard de laatste tijd soms wel eens bitloos (met touwhalster) maar ik heb hier een pessoa (zo bijzet) liggen en nu was mijn vraag:

Kan je een pessoa gebruiken bij een bitlose optoming? En of het eigenlijk wel iets uitmaakt of je dan wel of geen pessoa aandoet bij het bitloos longeren

boooo

Re: bitloos longeren met pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:38

Dat kan zeker, met een sidepull iig! :j Met een touwhalster zou ik het zeker niet doen :n

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:44

Met een touwhalster sowieso niet! Veel te scherp en onrustig.

Ik heb met een sidepull wel eens gelongeerd met pessoa, maar het beviel mij absoluut niet :n Paard werd heel hangerig, ondanks activiteit oproepen van achteren en maken van overgangen.

Ik longeer altijd met een bijzet, wat voor soort dan ook. Als je geen vorm van bijzet gebruikt vervalt het longeren meer in het beweging geven, en ik wil meer dan dat, namelijk dat paard ook zijn spieren gebruikt en ontwikkelt.

Als je bitloos wilt longeren zou je een dubbele longe kunnen nemen, dat werkte bij mij al fijner dan de pessoa, hoewel ik nog steeds voor met bit zou kiezen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:06

Toch nog even reageren.

Heeft er iemand ervaring met longeren met een pessoa in combinatie met een kingekruist bitloos hoofdstel?

Groetjes!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:14

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:46

Slofje schreef:
http://www.paardenwinkel.be/uploads/ima ... ng_aid.jpg
Paard met pessoa longeren..

http://www.hauteecole.ru/images/photo/200605-016.JPG
Anders longeren..

@Rijerijerije, niemand kan mij wijs maken dat zo longeren als het onderste plaatje alleen maar "beweging geven" is.

Volgens mij bedoelt Rijerijerije dit ook niet. Wat wel bedoeld wordt is een paard aan een lijntje en een zweep er achteraan, verder niets.
Wat op de foto van 'anders' longeren staan, is al een gevorderd iets - zo lijkt het toch - en dus ook wel werken.
Het ging in de opmerking om het 'gewoon rondjes rennen om beweging te hebben'.

Verder vroeg ik me af of je ook een antwoord hebt op de vragen die in het topic gesteld zijn? Het lijkt me wel duidelijk dat je zelf niet zo van een bijzetteugel houdt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:43

Ik denk dat wanneer je een paard hebt die GOED voor druk wijkt, dus ook al bij 10 microgram druk, je ook bitloos met een pessoa kunt longeren. (edit: een paard zowel bitloos als met bit rijden behoort goed voor druk te wijken. Is helaas vaak niet het geval.)
Het liefst dan met een sidepull ivm gelijke en duidelijke drukwerking en niet te scherp zijn.
Een kaak/kingekruiste zou ik zelf niet doen, maar dat zou ik ook voor rijden niet gebruiken ivm er veels te vaak geen goede release is. Heb zelf een kingekruiste, 2 keer gebruikt en daarna omgebouwd tot sidepull.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:45

Ik heb het wel eens gedaan... Maar had toen alleen een touwhalster voorhanden en dat beviel niet erg. Maar kan niet zeggen dat die pony met bit nou wel zo geweldig liep.
Maar ik ben zowiezo niet zo'n longeer type. Ik ga er wel gewoon op zitten kan ik er veel fijner aan sleutelen. :o