Nieuw paard, hoe begin je eraan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw paard, hoe begin je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:06

Geen schrik, ik heb mijn eigenste dikzak nog steeds :Y)
Maar hij heeft een vriendinnetje waar hij mee samen staat, en zij valt tegenwoordig zo'n beetje uit de boot. Ze is niet zo geschikt voor endurance als de andere 2, heeft haar bouw (en karakter een stukje) niet mee voor het echte werk, en blijft nu wat vaker staan. Op zich is dat geen probleem, 24/7 buiten met vriendje(s) enzo, ze heeft het niet slecht ... Maar ik merk wel dat als ik met [***] bezig ben dat ze altijd in de buurt hangt .. soms laat ik haar gewoon erbij en dan gaat ze alles eens onderzoeken enzo (terwijl ze eigenlijk van elke scheet schrikt ;) ) en ze lijkt het interessanter te vinden dan [***] :+

Ik zit al een tijdje met het idee te spelen, toen het slecht ging met [***] wat meer maar toch, om te vragen of ik met haar niet ook aan de slag mocht. Vandaag kwam geheel toevallig het gesprek daarop en ja, het mag! *\o/* Ik mag ermee doen wat ik wil, zolang ik haar maar niet ga opjagen & opfokken enzo, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Mijn bedoeling is om echt met haar te werken, want ook zij heeft door het meer stilstaan wat last van een buikje enzo ... Dus ik wil haar zeg maar in conditie krijgen en wat trainen, haar aan vreemde/enge dingen laten wennen etc. etc. Gewoon een beetje spelen eigenlijk, zeker in het begin.

Maar dan zit ik hier nu: waar begin je? Hoe begin je?
Ik ga ook geen heel trainingsschema uitwerken want ik weet niet wat & hoeveel ik met haar ga doen. Mijn eigen pony blijft natuurlijk altijd de nummer 1 .. maar als ik klaar ben met hem kan ik haar nog wel eventjes erbij nemen bijvoorbeeld .. Dus ik zoek eigenlijk een manier om spelenderwijs haar goed te leren kennen en haar te laten wennen aan allerlei dingen ... tussendoor wat longeren enzo zodat ze ook werkt, misschien wat loswerken etc. maar dat zie ik nog wel.

Maarja, zoals ik al zei: ik zit hier nu ..
En waarom? Omdat het een héél ander type paard is dan [***]. Moesten we Parelli denken dan neigt ze, voor zover ik haar ken, het meest naar RB extrovert .. terwijl [***] een LB introvert is. Dus ja, lekker leerzaam in ieder geval :Y) Maar ik wil wel beginnen met dingen die niet verkeerd kunnen lopen om het zo maar te zeggen .. Maar wat kan ik doen, moet ik doen? Bv. haar gewoon loslaten in een afgezet stuk en dan kijken hoe ze reageert en daarop inspelen? Of aan een touwtje beginnen? Dat laatste lijkt logisch maar als ze paniekeert ofzo dan hang ik daar liever niet aan ... Ik weet niet wat ze gaat doen als ik haar meeneem naar onze werkplaats en daar met haar aan de slag ga ... Of zou ik haar gewoon eens meenemen en daar borstelen en that's it?

Zoals je ziet, veel vragen ... en nog geen antwoorden :+
Ik wil het sowieso wel proberen, voor haar, en ook voor mij .. lijkt me wel interessant om eens wat met een ander paardje bezig te zijn :)

Het onderwerp in kwestie:
Afbeelding

Zoals ik zei: ze vindt het best wel interessant allemaal :j :Y)

_Chendo_

Re: Nieuw paard, hoe begin je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:43

Ik denk dat je als je parelli wilt aanhouden het beste gewoon bij het begin kan beginnen en kijken waar het schip strand.
Je ziet vanzelf waar je tegenop loopt en merkt vanzelf wat je beter kan doen.
Ga eerst eens haar leren kennen, beetje aaien, poetsen, beetje kennis maken op een andere manier dan eens een aai over de bol in het land. (Athans ik weet niet wat je verder met haar hebt gedaan dan, maar hier ga ik vanuit ;))
Dan kan je een beetje rustig beginnen met kennismaken van de leadrope, etc. :) De rest komt vanzelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:47

Zo kan je het bekijken :j Ik heb in het verleden wel op haar gereden en haar gelongeerd enzo, maar dat is toch alweer zo'n 4 jaar geleden, dus we beginnen helemaal opnieuw :Y)

Ik zit een beetje te twijfelen of ik haar aan een touwtje moet nemen, of gewoon los en kijken wat ze doet en zo haar reacties leren kennen. Als ik haar aan een touwtje heb en het gaat mis, en ze schrikt of weet ik het, dan eindig ik er misschien onder en daar heb ik geen zin in ... Maar als ze los is en ze schrikt gaat ze misschien door de draad uit en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling ...

Nu, ik heb haar dus in het verleden wel gelongeerd en dat ging op zich wel goed. Ze is alleen het tegenovergestelde van die van mij ... die van mij moet je aan de gang krijgen, haar moet je afremmen en rustig proberen te houden ;) Maar misschien dit eens doen de eerste keer, poetsen en een klein stukje longeren ofzo? Omdat ze dat al kent ...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:57

ja zoiets, dat lijkt me al een mooi begin!
En je merkt echt vanzelf wel wat je wel en niet kan doen.
Erg leuk zo'n totaal ander paard ;)
Zou haar wel aan de leadrope meenemen, maar goed lang houden en niet kort houden, dat werkt claustrofobisch en met zo'n type paard gaat dat erg tegenwerken als je die inhoud of dicht bij je houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:07

Was inderdaad ook aan het denken "gewoon aan de leadrope" :j Lijkt me toch veiliger dan helemaal los, en moest ze raar gaan doen heb ik in principe wel de ruimte om haar uit mijn buurt te houden .. Misschien die van 6m maar nemen :Y) :))

Heb trouwens nog even wat foto'tjes gezocht, zijn wel al een paar jaar oud maar vond het wel leuk om wat beeldmateriaal erbij te zetten :)

Lief zijn samen met die van mij:
Afbeelding
(ze houdt trouwens erg van touwtjes/teugels knabbelen .. dat was haar doel ook op die foto, dat touw! :)) )

En wat ze het beste kan:
Afbeelding
Kop de lucht in, staart de lucht in, rug wegdrukken & gaan met die banaan! :Y)

(en dat wil ik dus eruit proberen te krijgen, wil echt dat ze goed gaat lopen en haar spieren goed gebruikt ;) ).

Ze heet trouwens Vurhamo, kortweg Vuurke of Vuur ... Zeg ook genoeg zeker? :+

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:17

dat zegt zeker genoeg, knap paard trouwens!
die rust komt vanzelf, probeer evt met een kaptoom te werken, dan kan je er naast lopen en rust kneepjes geven richting beneden en ontspannend als zij haar hoofd naar beneden brengt. Zo kan je haar op een rustige manier leren ontspannen en raas je haar niet vooruit aan de longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:20

Denk dat ik trouwens rustiger ga beginnen ... Ik ben aan het denken om haar mee te nemen in de piste (die ik dan al klaar heb staan voor [***]) en haar daar te borstelen en dan de friendly game te doen. Dat ze leert dat die stick niet bijt en dan kan ik ook meteen zien hoe ze reageert. Ik verwacht geen grote problemen dus dat is alleen maar goed. En moest er wel een probleem zijn dan weet ik dat daar meteen.

Dus de eerste keer echt in rust werken .. dus enkel borstelen & de friendly game en haar dan weer met rust laten .. Dat is nu het plan. Maar als iemand anders iets beter heeft (graag onderbouwd) dan hoor ik dat natuurlijk graag ;) Ik ga dan met haar werken voor ik met [***] begint, kan ik eens kijken of hij misschien jaloers wordt als ik niet hem meeneem om wat te doen :P :))

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:23

eerst lekker poetsen en kijken of ze ergens last van heeft :) dan lekker longeren en kijken in hoeverre de commando's er nog in zitten. Denk dat je wel kan inschatten hoe ver je kan gaan :)

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:24

wat ik ooit als tip kreeg (die vaak helpt) is het paard eerst zijn energie er goed uit laten rennen en dan pas de oefeningen van rustiger en volgens het tempo wat ik wil laten lopen. Bij mijn paard en mijn verzorgpaard helpt dit.
Ik zou trouwens beginnen met een situatie/plek waar het paard en jou zich het beste bij voelen.
Succes voor jullie beiden (hopelijk wordt jouw paardje niet jaloers...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:28

@ Pelryo : mijn gevoel zegt op dit moment de eerste keer heel rustig te doen, dus echt geen actieve dingen te doen zeg maar, dus ook niet longeren. Zodat ze mij niet associeert met werken & rennen ... maar met andere dingen en speciale dingen (en hopelijk ook leuke dingen) ;)

@ Otte001 : goh, dat vind ik een moeilijke ... Ik kan natuurlijk haar gewoon laten rennen enzo, dat zal geen probleem zijn ... Maar dan is het dus hoofd de lucht in, staart de lucht in, rug wegdrukken en gewoon gaan .. en ik heb schrik dat ze ofwel onderuit gaat in de bocht, ofwel door de draad uitgaat. Dat is namelijk haar probleem, dat ze om het minste paniekerig wordt en echt gaan rennen .. dus ik wil er net de rust inkrijgen en ik denk niet dat het ons helpt als ik haar ga laten rennen & rondcrossen ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:40

[***] schreef:
Denk dat ik trouwens rustiger ga beginnen ... Ik ben aan het denken om haar mee te nemen in de piste (die ik dan al klaar heb staan voor Cobe) en haar daar te borstelen en dan de friendly game te doen. Dat ze leert dat die stick niet bijt en dan kan ik ook meteen zien hoe ze reageert. Ik verwacht geen grote problemen dus dat is alleen maar goed. En moest er wel een probleem zijn dan weet ik dat daar meteen.

Dus de eerste keer echt in rust werken .. dus enkel borstelen & de friendly game en haar dan weer met rust laten .. Dat is nu het plan. Maar als iemand anders iets beter heeft (graag onderbouwd) dan hoor ik dat natuurlijk graag ;) Ik ga dan met haar werken voor ik met Cobe begint, kan ik eens kijken of hij misschien jaloers wordt als ik niet hem meeneem om wat te doen :P :))

Verstandig. Paard dat makkelijk in paniekmodus schiet als kip zonder kop laten rondrennen is nutteloos. Zou inderdaad bij 1e 3 games blijven totdat paard zekerder is en genoeg zelfvertrouwen heeft om op iets meer afstand toch aandacht op mens gericht te houden en er steun op te zoeken.
Parelli geeft ook aan dat je een long horse geen lange stukken rechtuit laat maken en dus blijft afwenden, etc. (al is dat meer rijden). Ruimte om voetjes te bewegen is wel essentieël, maar niet op zo'n manier dat pony op snelheid kan komen en denkvermogen uitschakeld.
Otte001 schreef:
wat ik ooit als tip kreeg (die vaak helpt) is het paard eerst zijn energie er goed uit laten rennen en dan pas de oefeningen van rustiger en volgens het tempo wat ik wil laten lopen. Bij mijn paard en mijn verzorgpaard helpt dit.
Ik zou trouwens beginnen met een situatie/plek waar het paard en jou zich het beste bij voelen.
Succes voor jullie beiden (hopelijk wordt jouw paardje niet jaloers...)

Je wil een band opbouwen met paard en dus zorgen dat paard aandacht bij jouw heeft/houd en nadenkt ipv blind gaan rennen en zich blesseren. Paard dat In paniek gaat rennen beschermd zijn eigen lijf niet meer en heeft dan snel wondjes/ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:04

Bedankt Tamary, dan denk ik toch al niet slecht :Y)
En inderdaad, ik kan haar wel laten rondrennen, zal ik niet veel moeite voor moeten doen .. en het zal vast spectaculaire plaatjes opleveren .. maar dat wil ik nu net niet ... Want het houdt ook het risico in dat ze haar benen niet meer kan volgen in de bocht of echt in paniek raakt en ik hou haar graag heel (en mezelf ook trouwens) ;) Dus we beginnen in rust, het is niet dat ze nog nooit in de hand is geweest dus aan een touwtje moet in principe lukken .. en dan zien we wel waar het schip strandt ;) In alles wat ik doe wil ik de rust bewaren en mijn uiteindelijk doel is een beetje met haar spelen om haar aan enge/nieuwe dingen te laten wennen en haar wat trainen zodat ze haar lichaam goed gaat gebruiken en wat conditie opbouwt (of het buikje afgeeft, zo kan je het ook noemen :Y) ). Maar daarvoor hebben we tijd, en we zien wel hoe het gaat :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:37

Als het echt een Rb-ex is dan denk ik niet dat die stil wilt staan met poetsen :+

Mocht dat het geval zijn zou ik haar mentaal wat uitdagen (proberen naar de Lb kant te krijgen) en na te laten denken over haar stappen. Misschien het Labyrinth van Linda Tellington neerleggen? Leer je meteen de stop en achteruit goed en zij moet goed nadenken over wat haar voeten doen. (ipv die in het wilde weg los laten rennen :+ ) Heb je ook meteen de achterhand te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:40

Bwa, alles is relatief natuurlijk :+ Paard heeft natuurlijk wel opvoeding gehad dus kan in principe wel stilstaan met poetsen :Y) Of ja, stil genoeg om te poetsen toch :P Denk ook dat het een paard is wat makkelijk switched tussen RB & LB, want het is niet zo dat ze nooit eens rustig is en nooit rust kent, ze kan net zo goed eens in de weide staan soezen, het is niet dat ze CONSTANT op haar hoede is ... Maar er moet wel maar een zuchtje wind verkeerd gaan en ze is weg voordat ze nagedacht heeft ;)

Ik ga eens op zoek naar dat labyrinth, ben nu even aan het eten. Maar is dat gewoon hetzelfde labyrinth als er bij de TREC en horse agility gebruikt wordt? (een stuk ook bij western denk ik, de L-vorm) .. Of is het iets speciaals?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:51

[***] schreef:
Bwa, alles is relatief natuurlijk :+ Paard heeft natuurlijk wel opvoeding gehad dus kan in principe wel stilstaan met poetsen :Y) Of ja, stil genoeg om te poetsen toch :P Denk ook dat het een paard is wat makkelijk switched tussen RB & LB, want het is niet zo dat ze nooit eens rustig is en nooit rust kent, ze kan net zo goed eens in de weide staan soezen, het is niet dat ze CONSTANT op haar hoede is ... Maar er moet wel maar een zuchtje wind verkeerd gaan en ze is weg voordat ze nagedacht heeft ;)

Ik ga eens op zoek naar dat labyrinth, ben nu even aan het eten. Maar is dat gewoon hetzelfde labyrinth als er bij de TREC en horse agility gebruikt wordt? (een stuk ook bij western denk ik, de L-vorm) .. Of is het iets speciaals?

Het is geen L-vorm nee. Heel klein paardenpuzzeltje^^ Als je even op youtube kijkt vind je genoeg filmpjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:56

Ik zei daarom ook "een stuk" ... :P
Heb net een foto (& het fimpje) gezien en het is gewoon hetzelfde als bij de TREC enzo :j Is misschien iets wat ze wel interessant vindt :j Kan het altijd in de piste leggen en dan kan ik nog zien wat ik ermee doe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:36

Door omstandigheden vandaag pas voor het eerst wat met haar kunnen doen (ben ziek geweest, ben nu nog niet in orde, maarja ..) maar ze deed het super! Heb een paar foto's en wat filmpjes, ben er een topic van aan het maken ;) Heb niet veel gedaan, gewoon poetsen, wat volgen/halthouden/pasje achteruit en de friendly game met de stick. Toen was het ok voor mij. We hebben nog tijd zat voor de rest ;)

Ik heb trouwens het idee, nu ik echt even met haar gewerkt heb, dat ze eerder LB extrovert is dan RB extrovert, maar wel met een heel dunne grens, ze slaat dus heel snel om zeg maar. Maar toch .. ik vond haar eerder dominant :+ En ik had het idee dat ze erg goed wist waar ze mee bezig was zeg maar :P Ook viel me op dat als ik haar even "terechtwees", als ze bv. nog net een stapje deed terwijl ik gevraagd had te stoppen, dat ze dan boos werd .. alsof ze iets had van "jij moet me niks vertellen" .. Dus echt pure dominantie ... Als je haar voert enzo heeft ze dat ook, oren plat ... Dus volgens mij is het gewoon een dominante tante :+ Maar dus wel met een heel dunne grens tussen nadenken & vluchten zeg maar ...

Edit; het topic: [ITP] Mijn nieuwe aanwinst: Arabiertje!