Discussie clickertraining buiten VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Discussie clickertraining buiten VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:22

Er bestaat een discussieforum voor het rijden, maar niet op dit gebied.
Het gaat eigenlijk om het volgende. Ik werk zelf met clickertraining, maar loop toch ooit tegen dingen aan die ik graag zou bespreken.
Omdat meer mensen nu eenmaal meer weten, lijkt het mij handig om voorkomende problemen hier te bespreken. (ik ben vast niet de enige die ergens tegenaan loopt)

Ik heb bij de titel 'buiten VD' gezet, omdat ik hier eigenlijk liever andere dingen bespreek dan kunstjes.Ik heb absoluut niets tegen VD, vind het er leuk uit zien als iemand er goed in is, maar de vd kunstjes en vd in het algemeen worden al heel erg veel besproken. Ik zou eigenlijk graag het gebruik van clickertraining in de dagelijkste training met grondwerk, gymnastische oefeningen, rijden, misschien agility (toch een soort trail) willen bespreken met mensen die ook op die manier werken.

Wellicht kunnen we elkaar helpen met tips en ideëen. Tips over boeken/dvd's ed zijn ook wel handig.

Ik weet alleen niet zeker of het topic hier goed staat.
Het zou dus een verzameltopic moeten worden waarin problemen worden besproken die voor kunnen komen bij de clickertraining en het geven van tips.

Ik zal hierbij de spits afbijten.
Ik werk zelf met twee merries. w.o. de merrie van mijn man; een dame met karakter.
Lief paard verder, maar ziet het nut van werken in bak of wei totaal niet in.
Ze is 15 heeft geen basisopleiding in het rijden (8 jaar op de baan gelopen als koudbloeddraver en daarna fokmerrie geweest) en was in het begin in staat om te gaan liggen als je er in de wei of oefenring op ging zitten.

Ik loop met haar tegen twee dingen aan:
Ze wil in eerste instantie niet gepakt worden. Dat is altijd makkelijk te overwinnen met clicks en wat extra tijd nemen, maar ik vraag mij af waarom ze daar toch altijd weer moeilijk over doet (de andere paarden die ik hier hebben gehad deden dat nooit. Integendeel... die stonden te popelen) Als ik eenmaal met haar werk is ze enthousiast en murmelt aan een stuk door.
Gymoefeningen vind ze duidelijk minder boeiend, maar ze doet evengoed haar best.

Ze is totaal ongemotiveerd met rijden in wei/oefenring. Toch wil ik dat graag met haar doen. We zijn nog echt de basis erin aan het brengen en ik wil graag dat ze ook onder het zadel een beetje gymnastiseerd en gewend is aan ruiter op de rug, zodat het geen probleem is als mijn man haar buiten rijdt, die dus veel minder tijd heeft
(hij rijdt haar gewoon in stap)
Bovendien ga ik liever niet alleen met haar naar buiten.
Hoe kan ik haar motiveren?
Ik wissel het rijden af met grondwerk en spelletjes e.d., dus doe nooit twee dagen hetzelfde of twee dagen achter elkaar rijden. In het weekend gaan we naar buiten.
Als ik thuis rij gebruik ik verschillende tactieken zoals van punt tot punt rijden, ergens omheen (8 om de rotsen bv), slaom, tempowisseling (vooralsnog alles in stap) etc.
Het leek beter te gaan, maar nu zijn we weer beetje terug bij af.
Ik werk dus met clicker en beloon goed respons.
In het begin, toen ze alleen wortel schoot en achteruit ging, beloonde ik iedere stap voorwaarts. Dat kon ik later makkelijk uitbreiden en toen beloonde ik iedere keer het iets pittiger doorstappen.
En nu opeens zijn we weer bij af, blijft ze weer staan.
Dat is gebeurt nadat mijn man haar een keer in de wei heeft gereden omdat hij zelf beginner is en eens aan zijn houding wilde werken. Hij heeft absoluut niets fout gedaan (voor zover ik kon zien) behalve misschien iets te vlug opgestapt toen ze er nog niet klaar voor was. Verder werkt ook hij met beloning en heeft ze echt niet veel hoeven doen. Ze liep met hem ook best goed. Maar daarna was het afgelopen. Eerst niet laten vangen en toen ik paar daagjes later weer opstapte, wilde ze niet lopen. We konden gelukkig goed afsluiten met toch paar keer goede reactie, maar ik vraag mij af waar het vandaan komt en hoe ik haar meer kan motiveren thuis.

Overigens zit ik al lang tussen de paarden, kom van de tradikant, heb 2 jr parelli gedaan en nu ong 2 jaar clicker en heb info/boeken/dvd van oa. Teblick, Ben Hart en Alexandra Kurland. Is misschien handig om te weten...

TurdusMerula

Re: Discussie clickertraining buiten VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:06

Jammer dat er hier weinig reactie komt, dit kan een heel interessant topic zijn.
Ik vermoed dat er vooral veel vrijheidsdressuur wordt gedaan met de clicker...

Ik reageer tot nu toe niet inhoudelijk omdat ik mijzelf niet de openingspost 'herken': ik gebruik bijvoorbeeld ook druk bij het omgaan/trainen. Ik clicker ook, maar niet uitsluitend. :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 01:04

Ik doe een opleiding dierverzorging met specificatie dier en gedrag, in mijn eerste jaar kreeg ik een klicker en ik ben nog altijd onder de indruk van het ideale kleine kastje. Als je goed kunt timen is het zo een heerlijk duidelijk ding waardoor ze alles veel sneller oppikken.
Ik klicker met mijn hond, alles word aangeleerd me klicker :)
Nu ben ik vanplan om met mijn paardje te beginnen, hij is ingeklickt (met een targetstick) en we zijn nu bezig duidelijk te maken dat snoepjes verdient moeten worden ipv schooien bij het zakje ;)
Hij is in april 2 geworden en ik wil buiten kunstjes en leukigheidjes het gaan gebruiken om hem te trainen. Dus ook bij het verkeersmak maken, voetjes geven, wassen enz. Eigenlijk alles wat hij eng vind of nog niet kent wil ik introduceren met de klicker en alles vanaf de positieve manier van klickeren aanpakken.

Misschien dat de motivatie van het paard niet de motivatie is maar meer het vertrouwen? Zou het kunnen dat ze jou vertrouwde dus steeds een stapje verder kwam, toen ging je vriend er op en verdween het vertrouwen, weer terug bij af dus. Misschien ook je vriend met de klicker laten werken en alles doen wat jij doet?

Hier even een vraagje van mijn kant, op mijn school zeggen ze dat klicker positive reinforsement is (kan het nederlandse woord even niet vinden) en dat je dus apsoluut niet met correctie mag werken. Nu vraag ik me toch af waarom dit eigenlijk niet samen kan, dit versterkt alleen het positieve gedrag extra toch? :) binnekort vraag ik het op school na, maar voor nu ben ik benieuwd wat bokt zegt :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:05

Ja, dat is idd jammer. Clicker heeft veel meer mogelijkheden dan alleen VD

En de vraag van Iggypop houdt ook verband met het verschil in werken met alleen clicker of clicker+ druk, zoals heel veel mensen doen. (negatief reinforcement)

Clicker is een positief reinforcement en een dier zal snel zoeken naar de juiste manier om dat PR te ontvangen omdat het voor het dier een prettige ervaring is.

Een dier zal ook alles doen om straf/druk te vermijden omdat het een onprettige ervaring is.

Nu is er onderzoek gedaan (weet ff niet in welk van mijn boeken dat het staat, maar het betrof een onderzoek met honden) waarbij een hond eerst werd geleerd om naar een bepaald punt te gaan. Gewoon met beloning.
Daarna moest de hond leren om naar dat punt te gaan, maar te stoppen en terug te gaan naar de baas op commando.
(ik weet de oefening niet meer exact maar het was zoiets)
Er werden 3 methoden gebruikt: 1. hond met rukje aan riem aanleren te stoppen en terug te keren naar de baas 2. rukje aan de riem en belonen 3. alleen belonen.
Alle honden leerden de oefening, maar de beloning in situati 2 maakte geen enkel verschil uit in vergelijk met 1. In beiden gevallen kwam de hond wel, maar met onderdanige houding.
In het 3e geval was er sprake van een blije, enthousiaste houding en een hond die duidelijk veel plezier had in de oefening en beter gemotiveerd bleek dan de andere twee, ook toen daarna op een volgende oefening werd overgegaan.
Het blijkt dat het ontwijken van negatief reinforcement/straf voor een dier zwaarder weegt dan de beloning. In geval van NR heeft beloning dus vaak geen toegevoegde waarde.
Om die reden is bij Clickertraining de combi straf/NR geen goed idee.
Latere onderzoeken hadden hetzelfde resultaat.

Overigens kun je druk nooit helemaal vermijden in verband met rijden, maar het is de kunst om deze zo minimaal te houden dat het niet als onprettig wordt ervaren en dat het paard de oefening doet omdat het de oefening wil doen en niet omdat het de druk vermijd.

Daarmee kom ik ook op wat Iggypop noemt ivm echtgenoot. Zou natuurlijk kunnen. Hij werkt niet graag met de clicker. Hij vindt het lastig, krijgt ruzie met dat ding en heeft moeite met timen. Hij gebruikt wel een vast woord+beloning, maar het is goed mogelijk dat het bij hem voor het paard niet op de logische momenten kwam. Als ik erover nadenk is dat ook zo. Eerst was het opstappen, wat het paard wilde ontwijken en hij toch deed. Hij beloonde daarna maar het was dus PR in combi met NR.
Daarnaast beloonde hij vaak als het paard stilstond. Ik heb dat toen wel opgemerkt, maar dat kan een rol spelen. Hmmm.
Eens kijken... laatste dagen alleen wat grondwerk gedaan ivm stormachtig weer en dan is ze erg hyper. Maar nu is het beter

Oh trouwens Iggypop... hou er rekening mee dat het met een paard niet helemaal hetzelfde werkt als met een hond. Ben Hart geeft daar veel info over, ik geloof ook op de site en er zit veel logica in.
Eea heeft te maken met het feit dat een hond moet jagen voor zijn prooi/voer moet verdienen, terwijl het voor een paard altijd beschikbaar is. Er zit ook een risicoverschil in. Nou ja, kijk maar eens op zijn site.
Ik heb wel wat dingen van hem overgenomen, alleen niet het meerdere keren clicken voor een beloning, zoals hij dat invoert. Ik heb er wel even mee geexperimenteerd, maar vond het wat onpraktisch. In dat opzicht volg ik dan meer Alexandra Kurland
Ik kan je trouwens ook deze site aanbevelen: www.equineclickertraining.com
Daarop is een enorme hoeveelheid info beschikbaar, zeer zinvol en helemaal gratis.

Ik heb trouwens ook mijn kip geclickerd om het te leren. Ze zeggen dat je alles kunt clickeren als je een kip kunt trainen... haha... ze kon uit een spel kaarten de joker aanwijzen.
Helaas leeft ze niet meer.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:23

Hoi hoi,
Dit lijkt mij ook een interessant topic (of dat het dat in ieder geval kan worden)
Ik clicker ook met mijn tinkerruin.
Rijden lukt vaak niet ivm met mijn cronische ziekte, reuma... Joey is er eigenlijk ook gekomen om bij ons voor de wagen te lopen.
Wij gebruiken de clicker (of bij ons "de yes") bijna niet met aangespannen rijden.
Zijn mond zit zón eind weg van de bok van de wagen. :) Dat word wel lastig om iedere keer af te stappen en een beloning te geven.
Mijn man gebruikt het heel soms als er iets engs is.... stapt van de bok loopt bijvoorbeeld voorbij de "enge ijzeren plaat op de grond"en zegt "touch" natuurlijk is de plaat een stuk minder eng als je er over heen gaat .... de hand van de baas target en een brokje krijgt.
Maar daar blijft het zo ongeveer bij.
Clickeren doe ik vooral met het paard in vrijheid.
Waar ik nu tegen aan loop is dat ik eigenlijk klaar ben..... waarom..
Joey biedt weinig gedrag meer aan.
We hebben vooral veel geoefend met basis dingen (dvd piet loof) zoals target, wachten voor beloning.
Joey draait zijn hoofd opzij na een oefening voordat de beloning komt.
We hebben al veel geleerd.
Maar eigenlijk kan dat alleen zodra/zolang het paard zelf gedrag aanbiedt.
Zijwaarts.. achteruit, stilstaan, enz.
Niks met druk (zoals in vd??)
Gedrag dat je wilt..... belonen en zo uitbouwen.
Ik blijf niet alleen steken omdat er geen nieuw gedrag bijkomt maar ook omdat Joey's gedrag niet echt verbetert.
Ik had gedacht nu hij allebei zijn knieen kan targetten tegen mijn hand ik daarna door kon gaan naar om de knie dus om de pas dus spaanse pas als eind resultaat.
Maar nee.. ik blijf hangen bij knie tegen target.
Als ik beter wil komt dat niet en loopt hij weg omdat de interesse weg is.
Geen goede oefening is geen bridge en geen beloning is geen interesse meer is klaar en wegwezen.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?

Genoeg voor nu..... eerst jullie verhalen eens lezen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:53

Ik heb een 3 jarige vanaf dat zij 6 maand oud is. Een vriendin van mij werkt altijd met de clicker en zij heeft mij dit ook geleerd. Ik was meer van "als ze braaf is krijgt ze een aai over d'r bol en een braaaaf" en ik had geen zin in het altijd maar brokjes bij je moeten hebben......

Inmiddels ben ik alweer ruim een jaar met de clicker bezig. Van het leren voetje optillen (zonder het baasje daarbij te willen slaan) tot inpakken met een groot oranje zeil, overal wordt bij gewenst gedrag geclickerd.

Zaken die ik belangrijk vind zoals het netjes stilstaan als ik de longeersingel opleg en vastmaak wordt nog steeds op die manier beloont. Ze verzet geen stap tijdens dit werk. Ik ben haar nu samen met een vriendin ruitermak aan het maken en ook daarbij wordt veel geclickerd.

Maar ook tijdens de grondwerk oefeningen als ze iets nieuws of "moeilijks" moest doen dan clickerde ik daar tijdens de training voor. Ook tijdens het lange lijnen of de dubbele longe, het resultaat is bij ons dat ze alles met plezier doet.

Uit het weiland halen is nooit een probleem. Zelfs toen ze afgelopen winter net via de bak samen met de kudde op weg was naar het weiland en ze mijn stem hoorde draaide ze om en kwam ze terug. Click!! :D

Je begrijpt ik ga nooit meer op pad zonder mijn brokjes (gewone basisbrok) en vervloek ze regelmatig als ze weer eens in de wasmachine hebben gezeten want dan zit alles onder :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:01

Janine... ik snap dat je op de bock niet kunt clicken. Maar bevestigd gedrag hoeft eigenlijk ook niet geclickt te worden en het is wel goed wat je man doet; het gebruiken bij iets engs.
Over dat vastlopen; misschien kun je terug gaan naar ministapjes (en dan bedoel ik dus echt miniscuul), zodat de kans op succes gegarandeerd is? Want daar draait alles om. Of buiten de box denken, dus de oefening op een hele andere manier benaderen (of andere oefening.) Vaak een kwestie van wat experimenteren. Op de site die ik eerder noemde, vindt je vast ook veel goede info.

Akke (mag ik je gebr.naam ff afkorten?) wat leuk dat je het ook zoveel gebruikt. Ik doe het dus ook met alles en kan eigenlijk niet eens meer anders trainen, ben ik bang. En dat van die wasmachine...hahahaha... dat ken ik wel hoor.
Ik kom overal schijfjes wortel, handjes muesli e.d. tegen. Echt erg.
Maar het werkt gewoon zo goed he, met belonen. Je hoeft nooit meer ruzie te maken met paard. En ze vinden het zelf leuk

Heb ik gisteren mijn probleem op het net gepleurt... is het alweer opgelost. Haha. Vandaag liep ze als een speer; stevig doorstappen, oortjes erop. Braaf paard.
Ik denk dat ze in de war is gekomen omdat mijn man haar liet halthouden en dan beloonde. Ze werd dus steeds beloond voor het halthouden, terwijl ik haar beloonde voor het doorstappen en ook iedere keer op het moment clickte als ze voorwaarts was (ze vond werk in de wei zo zinloos dat ze in het begin niet liep -wilde liggen- en als ze liep, dat tergend traag deed) En onze silja haat nu eenmaal verwarring. Ze wil altijd absolute duidelijkheid anders wordt ze sjaggie.
Maar ik was dus begin van de week opnieuw begonnen en vandaag was blijkbaar de franc opeens weer gevallen.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:15

liljebo schreef:
Janine... ik snap dat je op de bock niet kunt clicken. Maar bevestigd gedrag hoeft eigenlijk ook niet geclickt te worden en het is wel goed wat je man doet; het gebruiken bij iets engs.
Over dat vastlopen; misschien kun je terug gaan naar ministapjes (en dan bedoel ik dus echt miniscuul), zodat de kans op succes gegarandeerd is? Want daar draait alles om. Of buiten de box denken, dus de oefening op een hele andere manier benaderen (of andere oefening.) Vaak een kwestie van wat experimenteren. Op de site die ik eerder noemde, vindt je vast ook veel goede info.

Akke (mag ik je gebr.naam ff afkorten?) wat leuk dat je het ook zoveel gebruikt. Ik doe het dus ook met alles en kan eigenlijk niet eens meer anders trainen, ben ik bang. En dat van die wasmachine...hahahaha... dat ken ik wel hoor.
Ik kom overal schijfjes wortel, handjes muesli e.d. tegen. Echt erg.
Maar het werkt gewoon zo goed he, met belonen. Je hoeft nooit meer ruzie te maken met paard. En ze vinden het zelf leuk

Heb ik gisteren mijn probleem op het net gepleurt... is het alweer opgelost. Haha. Vandaag liep ze als een speer; stevig doorstappen, oortjes erop. Braaf paard.
Ik denk dat ze in de war is gekomen omdat mijn man haar liet halthouden en dan beloonde. Ze werd dus steeds beloond voor het halthouden, terwijl ik haar beloonde voor het doorstappen en ook iedere keer op het moment clickte als ze voorwaarts was (ze vond werk in de wei zo zinloos dat ze in het begin niet liep -wilde liggen- en als ze liep, dat tergend traag deed) En onze silja haat nu eenmaal verwarring. Ze wil altijd absolute duidelijkheid anders wordt ze sjaggie.
Maar ik was dus begin van de week opnieuw begonnen en vandaag was blijkbaar de franc opeens weer gevallen.

Ik denk ook dat je gelijk hebt dat je paard in de war is omdat je man het anders deed dan dat jij dat altijd doet.

Voorbeeld:
Als Joey vaststaat zet ik hem altijd om door gewoon mijn hand op te steken en dan te zeggen "kont" hij target met zijn kont mijn hand is daardoor omgezet, ik bridge hij krijgt 1 korrel brok en klaar is klara.
Maar als Joey om moet van iemand anders proberen ze hem om te duwen, hij duwt terug omdat hij denkt dat zijn kont naar die uitgestoken hand moet en loopt iemand zo omver.

Dus een clickerpaard reageert wel anders dan een "ander"paard.
De meeste paarden zouden in deze situatie wijken voor druk en opzij gaan, terwijl Joey die hand juist opzoekt.

Ik blijf er ook altijd bij om te zorgen dat mensen niet doen wat ze bij andere paarden doen en dan onder de voet worden gelopen omdat Joey doet wat hij denkt dat hij moet doen.

Misschien moeten je man en jij dingen gaan afstemmen om problemen te gaan voorkomen voor de toekomst.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:22

Ja klopt, moet ik meer aan gaan werken. Duidelijke afspraken maken met mijn man. Is nog lastig voor hem, want hij is beginnend ruiter, maar goed...

Wijken voor druk leren ze hier overigens wel. Vind ik toch wel handig. Maar ik 'vraag' meer en gebruik geen opvoerende druk.
Ik laat overigens ook geen mensen zonder toezicht met mijn paarden klooien. Deed ik toch al niet.
haha.
Zijn MIJN paarden. hahahaha...hoezo bezitterig???

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:43

Hahaha ja je mag mijn gebruikersnaam afkorten ;)

Ik gebruik mijn hand niet echt als target. Zo kan ik haar om laten gaan met het commando opzij en met haar achterhand naar me toe laten stappen met het commando kom. Opzij heb ik bewust voor gekozen omdat om en kom erg op elkaar leken :+

Hoewel ik mijn hand niet als target gebruik volgt ze daar wel in. Als er voorwerpen zijn die ze spannend vind dan kan ik deze aanwijzen en dan volgt ze. Iedere stap of poging die ze onderneemt om het te onderzoeken is een click waard en zo hebben we al een hoop geleerd. Toen ze nieuw in een weiland kwam waar de automatische waterbak spannend was heb ik haar daar op die manier in begeleid. 10 minuten werk (of minder) en veel plezier van.

Nu lijkt het wel alsof ik alleen maar beloon maar ik straf ook. Ze heeft ze ooit bedacht dat ze wel naar bij kon bokken tijdens het werk aan de leadrope waarbij ze de andere kant op moest dan waar haar vriendje liep (allebei in de bak he) Toen heb ik haar tijdens een grondwerksessie in een roundpen aan het werk gezet. Tijdens het aangaloperen zou ze weer naar mij bokken (dat herken je dan gelukkig weer wel) in de lucht kwam ze mijn longeerzweep tegen, nooit meer naar mij gebokt ook neit tijdens het spelen in de bak!!

Dus ik denk als je consequent beloont en straft waar nodig dat je het dan goed doet (en als ik twijfel dan roep ik mijn vriendinnen om raad :D )

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:27

Ik gebruik mijn clicker vooral om gymnasiserende oefeningen. Dus buiging vragen naar links en naar rechts dmv targetten. En daarop krijgt mijn paard weer de clicker beloning.

Moet eerlijk toegeven dat ik het de laatste paar maanden niet meer heb gedaan :o

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:03

Interessant topic dit!
@Liljebo, je hebt zeker geen filmpje meer van die kip, lijkt me geniaal om te zien!

Ik gebruik de clicker voornamelijk voor VD, maar dat ligt een beetje stil op het moment en nu ik erover nadenk gebruik ik hem ook veel in nieuwe of mogelijk spannende situaties.
-mijn merrie was standaard angstig/afwachtend met nieuwe dingen. Toen ze voor het eerst in een trailer moest was ze niet van plan op de klep te stappen. Nou is het een shetlander dus dat is een kwestie van optillen als het moet, maar na één keer de tijd (10 min) nemen met een clicker en wat beloning in de hand nooit meer problemen gehad.
-begin februari moest ik ze voor het eerst wat scheren, vooral met de merrie verwachtte ik paniek voor het scheerapparaat. Maar dankzij de clicker die al voor het scheerapparaat aan ging in beeld was, ging dat perfect.
-mijn ruintje kijkt nergens meer naar als hij in de gaten heeft dat er beloningen te verdienen zijn. Vorig jaar heeft hij uit het niets een flinke bos takken gesleept, enige wat hij zag was mijn hand en het worteltje.
-afgelopen zaterdag hebben we een fotoshoot gedaan waarbij ik aan kwam lopen in mijn trouwjurk. Voor de zekerheid de clicker meegenomen, en dat hebben ze dan eerder in de gaten dan dat ik er anders dan anders met ritselende jurk bij liep :)

Het is trouwens misschien ook wel de moeite om erbij te zeggen dat ik zelf dingen waarschijnlijk anders aanpak met een clicker in mijn hand, ik ga dan automatisch op de kleine-stapjes-stand, misschien dat dat ook helpt met hoe de pony's nieuwe dingen benaderen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:59

Akke, ik denk dat gevaarlijke situaties ook een uitzondering betekenen. Gebruik je de combi straf of negatief reinforcement en click in het aanleren van een nieuwe oefening, dan loop je wellicht tegen het eerder genoemde probleem aan.

Maar een paard wat naar je uithaalt of wat zich in de wei agressief opstelt, is wat anders. Daarin ben ik ook zeer resoluut. Met het voeren bijvoorbeeld, dienen ze gewoon op hun beurt te wachten en niet te klooien om mij heen. Ik had hier voorheen een merrie lopen die zeer agressief kon worden met voeren. Welliswaar naar de andere paarden toe en niet naar mij, maar dat zorgde toch voor gevaarlijke situaties. Dan haal ik dus echt uit
(heb haar wel een keer achterna gezeten... )

Gemske, nee helaas, geen filmpje. En de kip is nu dood. Wel jammer ja, vind ik ook. En ja, ik denk dat dat wel de kracht is van het clickeren; de kleine stapjes en het feit dat het paard het in feite niet fout kan doen (en dus ook niet bang is om te proberen)

Elise, ja daar kun je het ook goed voor gebruiken.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:04

Ik gebruik geen clicker , vindt het zwaar irri *(