jonger paard met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

jonger paard met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:47

Ik ben in het bezit van een 3,5 jarige fjordenruin.
sinds kort ben ik bezig met longeren en heeft er ook al eens iemand op zijn rug gezeten. Alles gebeurd in overleg met instructrice.

Paardje is in de opfok zeer ziek geworden en heeft hierdoor 1 jaar van zijn jonge leven gerevalideerd. resultaat : een te klein en nog vrij iel en onbespierd paardje. Ondertussen is hij wel door DA 100% genezen verklaard en kan hij zonder probleem lichte en voorbereidend werk zeker aan.
Echter ik zou hem, met het longeren, en vooral wat meer willen gaan trainen richting spieropbouw.

Qua grondwerk zit alles in orde.
En ook commando's van het longeren heeft hij onder de knie : galop doe ik aan de longe met hem zowiezo weinig tot niet ivm belasting. Ik laat hem ook op grote cirkels lopen en dit 1x/ week tot max 2/x week en dit voor telkens 5-10min.
Daanraast staat hij wel buiten in de wei in groep en ga ik ook met hem nog wandelen aan de hand,doe wat grondwerk,...

Nu heb ik ook een oudere ruin die ik tamelijk wedstrijdgericht train ( dressuur L/M niveau + jumping) en longeren doe ik al jaren met pessoa.
Mijn instructrice raadde mij aan om evtl met de jongere ruin ook te gaan longeren met de pessoa.
Dit op de laagste stand ( uiteraard).

Wat denken jullie hierover?
Een stalgenoot, oudere man met heel wat ervaring ook richting jonge paarden, raadde mij dit dan weer ten zeerste af. Ook zijn argumenten vond ik zeer goed...maar ook die van mijn instructrice kan ik mij in vinden...
Daarom ben ik nu volledig in dubio...graag jullie mening.

deniece

Re: jonger paard met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:51

Ik longeerde mijn toen 3 jarige paard ( 3 jaar en 4 maanden toen geloof ik) met dubbele longe (zie profiel) en af en toe ook met pessoa. Daar liep hij erg fijn mee.. Hij is er niet stuk van gegaan ;)

Als je vertrouwen hebt in je instructrice dan zou ik het gewoon doen. Het zal ook per paard verschillen. Mijne was een kwpn ruin, kleine maat en liep erg makkelijk rond.. Kan me voorstellen dat het voor een jonge fjord wellicht wat lastiger is.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:14

Ik heb zelf geen ervaring met dubbele longe.
Er is wel iemand hier in de buurt die lessen geeft in grondwerk en longeren met dubbele longe. Ik heb haar al eens vrijblijvend gecontacteerd voor een longeles. Lijkt me ook zeer interessant.

Volgens mijn stalgenoot zou hij de foute spieren gaan gebruiken door longewerk met pessoa.
een beetje zoals een baby die net kan stappen vragen horde te lopen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:19

Ik ben heel bewust op zoek gegaan naar een instructrice die pessoatraining als 1 van haar specialiteiten heeft. Heb er veel van geleerd, en gemerkt dat je toch wel veel "fout" (lees: "niet nuttig") kan doen als je de pessoa niet correct aanbind. Niet dat het direct schade toe brengt, vooral niet in de lage, ontspanning-stimulerende stand, maar nuttig was ik voorheen dus ook niet bezig :o

Roosje01

Re: jonger paard met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:43

grondwerk en dubbele longe is een goede aanrader zou zeker is een lesje nemen bij die persoon. We doen dit ook met mijn verzorgpaard en gaan dit volgend jaar ook met haar veulen doen die dan 3jaar word.