Mijn paard heeft sinds een aantal weken last van z'n longen. Het is waarschijnlijk dampigheid of overgevoeligheid van verschillende kanten. Toch wil ik hem in beweging houden zodat z'n longen niet sneller achteruit gaan. De dierenarts heeft mij verteld dat dit alleen in stap mag. Nu had m'n paard onder het zadel altijd veel problemen met het dragen van de rug en het laagbrengen van het hoofd. De achterhand is/was overgens wel actief. Nu wil ik hem eigenlijk alleen maar op de grond trainen en dus voorlopig niet meer onder het zadel. Hierbij wil ik de (alle) spieren van mijn paard zo goed als mogelijk trainen. Hebben jullie misschien ideeen welke oefeningen goed zijn? Ik moet wel zeggen dat mijn paard erg moeilijk in de hand is (dit zal hele goede oefeningen voor hem zijn om meer vertrouwen te krijgen) en daardoor wel lichtelijk beperkt ben (om het zo maar te zeggen).
Is lange teugelen geen optie, kan je hem ook gelijk nog mee rechtrichten, en train je een hoop spieren. heb je later onder het zadel dan ook nog weer profijt van
Nadine_v_P
Geplaatst: 12-06-11 22:31
bij mij op stal was de instructrice erg actief met er achter lopen met twee lange lijnen, net als mennen maar er dan achter aan lopen. Haar paard vond het super. Heb het ook even geprobeerd met die van mij, maar hij ziet me liever naast hem.
Ik moest van mijn veearts met mijn paard juist aan het werk blijven, dus ook draven etc. Dat stem ik af op het weer en op hoe zij zich voelt. Er zijn dus dagen dat ik alleen wat aan de hand met haar werk, en er zijn dagen dat we over de wei kunnen crossen zoals gisteren.
Maar wat betreft de longproblemen: hoe ga je dat aanpakken? Het lijkt me niet onverstandig om daar een goede diagnose in te laten stellen om eventuele grotere problemen te voorkomen. Die van mij begon anderhalf a twee jaar geleden met problemen met de luchtwegen, en dat werd na verloop van tijd alleen maar erger. Voordat je er achter bent wat er nou precies aan de hand is, ben je al een hoop longfunctie kwijt.
@Snadrem Ik ben enige tijd geleden al naar de kliniek geweest voor een Bronchoscopie. Hieruit is gebleken dat hij allergisch is voor iets. Het is nu twee maanden aan de gang en heeft nu de juiste medicijnen voorgeschreven gekregen. Ik mocht twee weken niks met hem doen (die twee weken zijn alweer bijna voorbij). Dan wil ik toch weer gaan beginnen met aan de hand werken. Erop rijden doe ik voorlopig niet ( durf ik niet omdat ik er dan nogal wanhopig ervan af kom als hij gehoest heeft).
Ik zal binnenkort beginnen met de dubbele longe.
ZusJacobs
Geplaatst: 18-06-11 23:13
Aan de hand werken (academische rijkunst, aan de kaptoom) is voor mij echt de geweldige oplossing geweest als je niet kunt rijden of gewoon even wilt bezig gaan! Als je googled werken aan de hand, academische rijkunst vind je er vanzelf meer over! Zelf werk ik ook aan de lange lijnen, vind dat zelf bij grotere paarden wel lastiger, maar dat zal ook aan het paard liggen (1 is een type tuiger.. daar werd ik achteraan geleurd haha, tweede trapt.. en derde -shetlander- loopt nu alle zijgangen in stap, draf en beginselen van verzameling in galop )
Misschien kun je je paard een longeersingel en iets van pessoa (lage instelling) omdoen en ermee gaan wandelen? heb hier zelf geen ervaring mee, maar doem et mijn paard wel wandelen (gewoon aan halster). Vind ie heel leuk, elke keer een andere route. En dan, omdat jij ook spieren wil trainen, is een pessoa tijdens het wandelen misschien wel handig