Vraagje over Schouder Binnenwaarts aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Vraagje over Schouder Binnenwaarts aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:57

Hallo, ik heb een vraagje aan de rechtrichters onder jullie.

Mijn paard is linksgebogen, en omdat ik het moeilijk vind om dat onder het zadel te herstellen, probeer ik dat nu aan de hand. Ik ben nu bezig met Schouder Binnenwaarts. Onder het zadel kan hij dat wel, maar dan weet ik nooit zo goed of het wel echte schouder binnenwaarts is, of verkapt wijken. Ik vind het sowieso heel lastig om dat in de praktijk te voelen/zien.

Aan de hand gaat schouder binnewaarts linksom (uiteraard) prima. Rechtsom niet. Hij valt dan heel erg naar binnen, en het lukt me niet om dat te voorkomen, ook niet met ophoudingen omhoog.
Daarom heb ik vandaag een soort paadje afgezet met lint waar hij in moet lopen, zodat hij niet naar binnen kan vallen. Het paadje was 1.5 m breed, 15 m lang, en met een slappe hoek erin, zodat het eigenlijk twee korte stukjes zijn.

Het ging heel goed. Zo goed zelfs dat ik het een beetje verdacht vind. Was dat wel echt schouder binnenwaarts?

Dus nu is mijn vraag: Is dit een goede manier om schouder binnenwaarts aan de hand te doen? Wat zijn eventuele valkuilen?

TurdusMerula

Re: Vraagje over Schouder Binnenwaarts aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:18

Schouderbinnenwaarts hoeft niet zo een grote beweging te zijn he, je ziet vaak dat ie onder de man een beetje 'overdreven' wordt uitgevoerd -mijn mening-. Het gaat immers om dat binnenachterbeen. :)

Ik ben niet de aangewezen persoon je hierbij te helpen.
Kijk eens wat filmpjes op YouTube, bv van Marijke de Jong, dan kun je het zelf ook makkelijker zien - als je dat nog niet gedaan had.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:10

Ja, de filmpjes van Marijke de Jong heb ik gezien.

Ik kan ook wel zien of het achterbeen ondertreedt, met drie sporen enzo, maar ik vind het lastig om dan te bepalen of die dan wel draagt en niet stuwt.

Mijn vraag is eigenlijk of de manier van in het paadje lopen wel zorgt voor 'ware' stelling en 'ware' ondertreding van het rechter achterbeen, dus dragend. Ik zou me voor kunnen stellen dat het draad alleen maar het naar binnen vallen verbloemt, of dat het paard als het ware tegen het draad aan leunt waardoor de schouder binnenwaarts toch nog niet echt plaatsvindt. Ofzo... Ik weet het niet...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:58

Ik kan je redenatie wel volgen; je paard loopt dan voor je gevoel minder op eigen benen. :)
(Net als paarden op de hoefslag vs binnenhoefslag, enz.)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 00:24

Ja Precies! Nu nog hopen dat iemand het antwoord ook heeft. :D

Ik heb trouwens ook dit filmpje gezien, en mijn paard kan het ook op deze manier, maar volgens mij is dit geen echte schouder binnenwaarts.

Omdat eerst de achterhand om wordt gezet en daarna de voorhand daar als het ware voor wordt gezet, is dit volgens mij meer wijken dan schouder binnenwaarts. Het binnenachterbeen lijkt mij hier stuwend.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:29

Ik denk dat ik het al weet.

Ik heb het nu een paar dagen achter elkaar gedaan, en mijn paard kan nu als hij het afgezette paadje uit komt de schouder binnenwaarts nog een paar passen vasthouden zonder naar binnen te vallen. Dat zou niet kunnen als hij tegen de draad zou leunen.

Verder maakt hij ook na een paar keer zijn hals mooi lang; een teken dat allebei z'n zijden los zijn.

Het zal dus wel goed gaan. :)