Correct vastmaken longeerlijn aan je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vjseegers

Correct vastmaken longeerlijn aan je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:55

Hi!
Vandaag had ik invalbeurt bij Nalika, het paard van mijn dochter en ik besloot met haar te gaan longeren.
Zoals ik geleerd heb bij mijn eigen paard Tinka, had ik de logeerlijn aan het hoofdstel bevestigd dmv een tussenriempje dat je vastmaakt aan de beide bitringen en waar je dan in het midden dmv een ring de longeerlijn weer aan vastmaakt.
Daarop kreeg ik het commentaar dat dat tussenriempje daar niet voor bedoeld was, maar uitsluitend voor wandelen aan de longeerlijn.
Het paard zou door deze manier van vastmaken het hoofd de verkeerde kant op trekken omdat er veel druk op de buitenste bitring zou komen te staan. De beste manier zou zijn om de longeerlijn door de beide bitringen te halen en dan weer aan zichzelf vast te maken.
Echter, die tussenstukjes worden juist verkocht om mee te longeren! Wat is nu waar (of beter....)?

Overigens valt het me bij mijn tinker op dat ze het bit nogal door haar mond trekt bij het longeren, ongeacht welke van de 2 bovenstaande methoden ik gebruik. Ze wil nog wel 's "hangen" aan de longeerlijn, met name op haar mindere kant.
Het lijkt me niet echt prettig voor haar, hoewel ze dat niet toont ofzo.
Kun je eigenlijk ook longeren zonder hoofdstel, bijv. aan een (touw) halster? Ik begrijp dat je dan minder "te vertellen" hebt, maar mijn instelling is dat ik liever mijn paard door belonen van goed gedrag ervan overtuig om iets voor me te doen dan het af te dwingen.

Wat is jullie mening?

stoer

Re: Correct vastmaken longeerlijn aan je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:03

Mijn mening? haal alles er af, en ga werken met je lichaamstaal.. Als je goed kijkt kun je een heleboel info vinden op bokt.. Ben je ook meteen van het hang probleem af, en als ze goed luisterd zonder lijn kun je ook met lijn longeren, en ik zou kijken of je iemand kunt vinden die les geeft in longeren met de dubbele longe, vind ik persoonlijk veel fijner werken dan 1 lijn...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:05

Op school leren we de longeerlijn door de binnenste ring eenmaal te slaan en hem dan naar de buitenste te doen, die trekt niet maar je kan hierdoor ook geen bit door de mond trekken.
Ik zelf longeer met academische kaptoom, voor mij 200% fijner, en voor het paard ook duidelijker (merk ik).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:10

Ik vond de standaard longeerhulp ook niks vanwege de druk op de buitenste ring. Maar met erdoorheen halen vind ik ook niet prettig werken, dan trek je die ringen nbaar elkaar etc. Ik heb nu mijn eigen oplossing gemaakt: een longeerhulpstuk wat ik aan beide ringen klik, met een loss ring eraan. De druk op beide ringen is nu gelijk omdat de ring dus verschuift nav welke kant het paard op loopt. merk dat mijn paard dit erg prettig vind en beter loopt.

NB: ik werk OOK los met grondwerk/ lichaamstaal, maar lang niet alle training is los te doen vind ik.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:11

Tja, je paard hoort zo wie zo al niet te hangen op de longeerlijn. Mag lichte druk op staan, maar hangen is eigenlijk een echte NO-NO.
Je hebt bitstukjes met twee ringen zodat je de longeerlijn op twee verschillende punten kan vastmaken en daardoor dus gelijke verdeling op het bit hebt. Maar persoonlijk zou het misschien meer nut hebben om te paard veel overgangen te laten maken zodat hij meer werkt en zijn energie gebruikt voor werk dan voor tegenwerken.

Maar die bitstukjes zijn idd voor te longeren. Dus trek je er maar niet al te veel van aan. Je hebt ook nog de mogelijheid om je longeerlijn door de ring aan de binnenhand te halen, over het hoofd heen te leggen en het vervolgens aan de andere kant aan het bit weer vast te klikken. Op die manier heb je geen kans dat je het bit door de bond heen trekt en heb je druk op zowel het bit als achter de oren.

Maar er zit een groot verschil tussen longeren en je paard rondjes laten rennen. Misschien dat je eens iemand zou kunnen vragen je wat tips te geven die er aardig wat vanaf weet.

(Ik bedoel geheel niets negatiefs of neerbuigends met deze post, dus vat het aub op als opbrouwende kritiek)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:13

Kaptoom gebruiken, dan hoef je de longeerlijn niet aan het bit te maken. Die longeer tussenstukjes zijn waardeloos. Voordeel van een kaptoom is dat je de lijn op de neus vast maakt en daardoor het hoofd van het paard niet "scheef trekt" , dat je genoeg controle houdt en dus niet in de mond zit. Als je bijzets zou willen gebruiken kan je er altijd een hoofdstel onder/ over doen.
Touwhalster kan je mee longeren, maar dat trekt dus snel scheef, zeker als een paard gaat hangen. Ik longeer altijd met kaptoom, met enkele of dubbele longe. Dat laatste vergt wel heel wat oefening!
Let wel op wat voor kaptoom je gebruikt; de Spaanse sereta http://www.paardenrechtrichten.nl/image ... ptoom..png , heeft vaak een ( fiets) ketting als neusriem met een dun stuk leer eromheen = sterke inwerking. Er zijn ook kaptomen te koop zonder metaal in de neusriem. Zelf gebruik ik zo'n soort model http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/T ... 166241.jpg met metalen versteviging op de neusriem maar wel een zacht onderlegde neusriem, daarbij is de inwerking van het metaal minimaal.

http://www.google.com/search?q=kaptoom& ... 97&bih=805

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:14

LecyTinker schreef:
Maar die bitstukjes zijn idd voor te longeren. Dus trek je er maar niet al te veel van aan. Je hebt ook nog de mogelijheid om je longeerlijn door de ring aan de binnenhand te halen, over het hoofd heen te leggen en het vervolgens aan de andere kant aan het bit weer vast te klikken. Op die manier heb je geen kans dat je het bit door de bond heen trekt en heb je druk op zowel het bit als achter de oren.

Ik longeer idd op deze manier :))
en dan heb ik geen bitring die door de mond wordt "getrokken"...

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:15

Ik longeer eigenlijk altijd zonder lijn, maar als ik er wel een lijn aandoe haal ik 'm tweemaal door de binnenste bitring en dan vast aan de buitenste.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:18

stoer schreef:
Mijn mening? haal alles er af, en ga werken met je lichaamstaal.. Als je goed kijkt kun je een heleboel info vinden op bokt.. Ben je ook meteen van het hang probleem af, en als ze goed luisterd zonder lijn kun je ook met lijn longeren, en ik zou kijken of je iemand kunt vinden die les geeft in longeren met de dubbele longe, vind ik persoonlijk veel fijner werken dan 1 lijn...

hier heb je een hele goede tip te pakken.

succes

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:23

ElCid schreef:
Kaptoom gebruiken, dan hoef je de longeerlijn niet aan het bit te maken. Die longeer tussenstukjes zijn waardeloos. Voordeel van een kaptoom is dat je de lijn op de neus vast maakt en daardoor het hoofd van het paard niet "scheef trekt" , dat je genoeg controle houdt en dus niet in de mond zit. Als je bijzets zou willen gebruiken kan je er altijd een hoofdstel onder/ over doen.
Touwhalster kan je mee longeren, maar dat trekt dus snel scheef, zeker als een paard gaat hangen. Ik longeer altijd met kaptoom, met enkele of dubbele longe. Dat laatste vergt wel heel wat oefening!
Let wel op wat voor kaptoom je gebruikt; de Spaanse sereta http://www.paardenrechtrichten.nl/image ... ptoom..png , heeft vaak een ( fiets) ketting als neusriem met een dun stuk leer eromheen = sterke inwerking. Er zijn ook kaptomen te koop zonder metaal in de neusriem. Zelf gebruik ik zo'n soort model http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/T ... 166241.jpg met metalen versteviging op de neusriem maar wel een zacht onderlegde neusriem, daarbij is de inwerking van het metaal minimaal.

http://www.google.com/search?q=kaptoom& ... 97&bih=805

Let wel, de kaptoom is zo sterk als jij hem maakt daarbij is de eerste erg duidelijk (en fijn) de tweede geeft veel ruis en is zwaar.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:24

Ik maak het naaiwerk van het longeerstukje dat de ring vasthoudt los; de ring kan nu van links naar rechts schuiven zodat er meer druk staat aan de kant waar jij staat (binnenkant), en je niet elke keer de hele handel hoeft te wisselen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:26

alison_belle schreef:
stoer schreef:

hier heb je een hele goede tip te pakken.

succes

Los longeren met je lichaamstaal is leuk, maar het paard gaat er niet perse beter van lopen. Als je paard rondjes laat lopen om de benen te strekken ok, of als je echt grondwerkoefeningen wil doen, maar als je m ook nog wil trainen om met juiste inbuiging etc te laten lopen dan is dat niet te doen 'los' dan kan je beter met longe werken en nog beter met de dubbele longe. Ik heb mijn vorige paard altijd met dubbele longe gelongeerd en daarvan ging ze heel goed lopen over haar rug en nagefelijk.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:27

ik doe de longeerlijn altijd door de binnenste bitring, achter haar oren langs en dan aan de buitenste weer vast. Word het bit niet 'dicht'geknepen en er staat op beide kanten evenveel druk :) Wel moet je als je van hand wil veranderen je longeerlijn weer helemaal loshalen enzo...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:27

Afbeelding

te koop bij JustWestern.nl en is maar 3.60.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:46

mang schreef:
ik doe de longeerlijn altijd door de binnenste bitring, achter haar oren langs en dan aan de buitenste weer vast. Word het bit niet 'dicht'geknepen en er staat op beide kanten evenveel druk :) Wel moet je als je van hand wil veranderen je longeerlijn weer helemaal loshalen enzo...

Alleen is daar de inwerking ook erg scherp aangezien je het bit omhoog trekt als je druk heb op je touw.

Zelf doe ik altijd longeren met een academische kaptoom. Voor mij de vriendelijkste en duidelijkste optoming

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:56

LecyTinker schreef:
Je hebt ook nog de mogelijheid om je longeerlijn door de ring aan de binnenhand te halen, over het hoofd heen te leggen en het vervolgens aan de andere kant aan het bit weer vast te klikken. Op die manier heb je geen kans dat je het bit door de bond heen trekt en heb je druk op zowel het bit als achter de oren.

op deze manier heb ik het geleerd..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:00

vele wegen leiden naar Rome!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:04

Ik longeer momenteel vooral met de dubbele longe, dus dan heb je het probleem niet. Verder sla ik de longeerlijn een keer om de binneste bitring en klik hem dan vast aan de buitenste. Of idd over het hoofd heen. Als ik puur mijn paarden even wil laten bewegen dan longeer ik gewoon met een stalhalster.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:07

Ik haal eerst de lijn door de longeersingel/ringetje aan de singel aan de binnenkant en vervolgens klik ik hem aan de bitring.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:10

Alleerst longeren in een afgezette ring.
wij maken hem vast door de bitring onder de (hoge)neusriem door en dan met een schuiflus op de lijn weer op de lijn vast, zodat hij nooit klem trekt. en je zo min mogelijk in de mond van het paard zit te rommelen.
Waar je heel veel aan hebt is het boek van Lammert haanstra, longeren met Lammert Haanstra. Daar staan goede tips in. Het allerfijnste is longeerles bij hem volgen, of bij een andere ervaren persoon.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:04

Vraag aan degenen die:

* bitstukje met 2 ringen gebruiken
* door binnenste ring over hoofd aan buitensten vast maken
* door binnenste ring halen aan de andere vast maken

Volgens mij is dit een vrij statische vaste manier en ALS je het paard zou laten omdraaien, binnenwaards uiteraard, de longe effectief aan de foute kant uit komt, namelijk aan de buitenkant. Halen jullie dan elke keer paard naar binnen om te wisselen van kant? Of hoe moet ik dat zien? Of longeren jullie de helft op rechts en dan halverwege de "sessie" (hoe lang dan ook) bij je halen en dan dus linksom de rest doen?

Ik vroeg me dit dus af.
Ik gebruik nml zelf veel omkeringen om verwachtingspatronen te voorkomen (dus steeds afwisseling) en hiermee het paard scherp en opplettend te houden. En tevens krijg ik zo veel tempowissels, ik laat hem ook wel eens in lichte draf omkeren bijv (met een verbaasde lik in zijn ogen van "huh? }:0 wat doen we nu?" als gevolg.)
Dus ben hier dan benieuwd naar... :D

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:33

Tsjonge, wat een hoop mogelijkheden om te longeren! Dank jullie wel!
Voor alle duidelijkheid: ik laat mijn Tinker meestal ook los lopen en haar dan de oefeningen doen met de longeer zweep. Dat gaat prima, maar ze kan wel 's te enthousiast worden! Daardoor heeft ze een blessure opgelopen (gevallen...bokken en rengalop tegelijk in een volte bleek dus niet te gaan) en daarvoor is het nodig dat ik haar nu longeer, zodat ik beter tempocontrole kan houden (tsja en dat bij een tinker...) en ook wat controle over haar houding heb. Doe trouwens ook veel overgangen, wat door de therapeut is aangeraden. Werk trouwens ook met de pessoa. Maar ik probeer wat afwisseling te houden.
Dat met de longeerlijn door de bitringen heeft idd als gevolg dat ze naar elkaar trekken. Lijkt me ook niet prettig.
Er zijn verschillende oplossingen aangedragen die ik zeker 's ga proberen! Met een kaptoom heb ik geen ervaring, ik zal 's op internet verder zoeken.
Enneh LecyTinker: opbouwende kritiek is altijd welkom, heb wel een paar lessen gehad hoor. Het trekken is meer van de laatste tijd vanwege haar blessure waardoor ze over rechts gewoon meer moeite heeft.
Zat er aan te denken om de ruimte wat kleiner te maken zodat ze wel moet buigen.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:44

@ Zilfstar: Ja, er is me geleerd om mijn paard binnen te halen om van hand te wisselen.
De door jou aangedragen oplossing van de schuivende ring spreekt me bijzonder aan omdat je dan kunt wisselen zonder te stoppen en dus meer variatie kunt aanbrengen.
Zou je (evt via een pb) kort kunnen uitleggen hoe je dat wisselen dan precies doet?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:55

Nou, dat doe ik op commando :D Toen ik een verzorgshet had kon deze dat al. Superhandig! Toen ik mijn paard 2 jaar geleden kocht kon hij dat dus niet en volgens vorige eigenaar die hem 3 jaar gehad had was hij te koppig om hem dat te leren. Ze had het een jaar geprobeerd zonder resultaat. Nou ik weet niet hoe ze dat geprobeerd heeft, want hij kende het bij mij in 4 weken tijd. Ik ben begonnen vanuit het lichaamswerk. Paard loopt in stap bijv linksom. Dan stapt ik zeg maar "voor" hem waardoor je hem blokkeert, paard heeft dan de neiging om te draaien. van nature doen ze dat vaak buitenom. Aan de longe ben ik dus begonnen met op dezelfde wijze blokkeren met lichte druk op de longe waardoor hij door had dat buitenom niet handig was. Dan keerde hij dus binnenwaards om. Ik zei op dat moment ": Keerom!" en gevolgd uiteraard door beloningen met hoge stem (Jaaaaaaa goeoeoed zoooo Braaaaffffff) In hbegin snapte hij het wel eens niet (ben ook maar een mens en met een geblesseerde schouder lukte het blokken niet altijd goed) dus had ik de longeerzweep als verlengstuk erbij. De hield ik in de situatie OOK omhoog, in het begin nog wel eens even op de grond geslagen ermee om duidelijk te maken dat ik het meende (grondwerk liep toen nog niet zo goed, IK moest dat nog leren)

En nu is het een kwestie van longeerlijn en zweep overpakken en meneer komt vaak al naar binnen en keert zich om. Jippe leert snel en leert wat op welke handelingen volgt haha.

Jippe zet de keerom in:

Afbeelding

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 21:30

@ Zilfstar: Dank je wel voor de uitleg!
Vandaag even naar het tussenstukje gekeken en moet idd het stiksel losmaken om de ring los te kunnen laten schuiven. Ga ik dus doen. Overigens vandaag weer gelongeerd en het ging al veel beter, Tinka is gisteren goed losgereden en ze hing nu lang zo veel niet meer over rechts.