Ummm Help??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Ummm Help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:03

Ik ga vandag voor het eerst met mijn 4 jarige pony Binky aan de slag met vrijheidsdresseur.. Ik weet alleen niet met welke kleine kuntsje ermee te beginnen.. wij zijn al bezig met halt mee lopen enzovoort.. en ik ga het clicker introdeceren vandag.. Alleen is hij vrij afhankelijk van mensen en is ook vrij dominant en loopt vaak door me heen.. dus wil ook weten wat ik hier tegen kan doen.. En zijn er nog tips om zijn concentratie bij te houden...?

Muzefee

Re: Ummm Help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:05

Als hij zo dominant is en geen respect heeft voor jouw eigen ruimte zou ik dat eerst eens aanpakken eer je begint met vrijheidsdressuur. Lijkt mij fijn dat jij je paardje buiten je eigen ruimte kunt houden en daarmee dus respect voor je krijgt voor je paardje nog opdringeriger wordt.

Succes. :)

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:06

En heb nog tips om dat te doen??

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:06

Ik denk dat je eerst wat moet gaan doen aan die dominantie, dat kun je doen door bijvoorbeeld te lopen en dan moet hij direct gaan stilstaan als jij ook stilstaat doet hij dat pas na 2 passen, dan moet hij 4 passen achterwaarts. Dit werkt echt. Je kan ook op internet zoeken naar oefeningen om duidelijk aan leren geven wie er nou de baas is. Ik heb hier zelf ook heel veel moeite mee en ik wens je succes! :)

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:07

Muzefee schreef:
Als hij zo dominant is en geen respect heeft voor jouw eigen ruimte zou ik dat eerst eens aanpakken eer je begint met vrijheidsdressuur. Lijkt mij fijn dat jij je paardje buiten je eigen ruimte kunt houden en daarmee dus respect voor je krijgt voor je paardje nog opdringeriger wordt.

Succes. :)

Sluit ik me bij aan. Wees streng voor hem, zodat hij de grenzen kent. Wissel de oefeningen veel af en ga niet te lang door met oefenen.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:09

Hij weet wel als ik stop dat hij moet stoppen alleen soms in zijn concentratie ergens anders en komt er pas achter dat ik gestopt ben als hij over me heen heeft gelopen :P

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:10

Leidoefeningen, allerlei soorten wijken van druk, dat je hem uit je eigen ruimte kan zetten, d.m.v. bijvoorbeeld achterwaarts of wijken om de voorhand. Als je echt goed bezig wilt raad ik je aan om eens een lesje te nemen, al is het om de basis van grondwerk onder de knie te krijgen, je zult er veel aan hebben! :j

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:11

Oke klinkt goed ben benieuwd hoe het strax gaat.. Ik laat het wel weten ^^

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:11

HeavensDevil schreef:
Hij weet wel als ik stop dat hij moet stoppen alleen soms in zijn concentratie ergens anders en komt er pas achter dat ik gestopt ben als hij over me heen heeft gelopen :P

Belangrijk is dat hij op jou let, dus zorg ervoor dat hij zijn aandacht bij jou houdt. Als hij snel afgeleid is variëeer je training dan, zodat hij zich niet gaat vervelen en dingen gaat zoeken om zichzelf te vermaken. :)

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:29

Probeer ook als hij de neiging heeft langs of door je te lopen een bocht te maken... of als hij afgeleid lijkt..
dan blijft hij scherp en meer op jou letten wat je dit keer van plan bent...
Probeer ook dmv jezelf groot te maken meer afstand te creeren..
mijn paarden kennen bijv het woord "afstand" als zijnde, je loopt te dichtbij je moet meer afstand nemen van me..

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:49

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:57

MarlindeRooz schreef:
Ik denk dat je eerst wat moet gaan doen aan die dominantie, dat kun je doen door bijvoorbeeld te lopen en dan moet hij direct gaan stilstaan als jij ook stilstaat doet hij dat pas na 2 passen, dan moet hij 4 passen achterwaarts. Dit werkt echt. Je kan ook op internet zoeken naar oefeningen om duidelijk aan leren geven wie er nou de baas is. Ik heb hier zelf ook heel veel moeite mee en ik wens je succes! :)

ik ben het met je eens ik zou allereerst aan het respect gaan werken voordat je verder gaat...

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:24

Het ging heel goed was vergeten nog hier te schrijven.. alleen geleerd dat je beter met hem geen snoepjes moet gebruiken want dat gebruikt hij in zijn voordeel.. hij gaf me mijn ruimte en als ik omdraaide en zij halt ging hij stil staan op zijn plaats.. en ook nog "back up" geleerd dus paar stappen naar achter.. :) Wij zijn nog hard bezig maar gaat steeds beter..

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:12

je moet wel eerst alle trucjes afronden voor je aan nieuwe begint...

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:56

er bestaan ook sites :j