Longeren intensiever maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Longeren intensiever maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:23

Hallo bokkers!

Sinds ong. een halfjaar longeer ik mijn menpaard ong. 1x in de 2 weken, om hem afwisseling te bieden, te gymnastiseren en omdat ik het leuk vind :) Ik longeer hem met dubbele lijnen, wat hartstikke goed gaat. Hij loopt ontspannen en is goed nageeflijk en los in het lichaam.

Als ik ga longeren doe ik eigenlijk altijd dezelfde oefeningen: vertragen, versnellen, volte sluiten en openen, van hand veranderen, halthouden en galopperen. Ik merk aan Zorro, mijn paard, dat dit niet 'zwaar' genoeg meer voor hem is. Hij doet het nog steeds goed maar ik zou het graag een stukje moeilijker willen maken, zodat we weer wat meer uitdaging hebben. Ik heb gelezen over longeren met balkjes, maar hoe moet ik die balkjes neerleggen? En hebben jullie misschien nog andere ideeën die het longeren wat intensiever kunnen maken?

Alvast bedankt! :D

Groetjes Jessie

MerleSimone

Re: Longeren intensiever maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:26

Balkjes moet je een beetje uitproberen, meestal neem ik voor draf 2.20 m en voor galop 3 m. Dan moeten ze zelf nadenken over de afstand. Je kan het beste een paar balken neerleggen en je paard er over heen laten stappen en daarmee de afstand bepalen.

Ook is het leuk om te proberen hoe goed hij op stem e.d. reageert. Laat hem 3 passen stappen, 3 passen draven, dan weer stappen enzovoort. Je zult zien dat hij zich daardoor erg op jou gaat richten, kan ook leuk zijn.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:30

Bedankt voor je tips! :) Ik heb twee balken, dus ik zal eens kijken wat ik daarmee kan. Ik heb ook nog een hoop pionnen, misschien dat ik daar iets mee kan doen?
Op de stem reageert hij al super, hij loopt namelijk voor de wagen en daarbij is de stemhulp heel belangrijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:05

ipv longeren lange lijnen gaan doen? en dan wijken, SB enz. Met longeren kun je uit eindelijk niet zo veel. Wel balkjes maar verder niet heel veel..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:21

Bedankt Nini_roosje! :) Dat is ook een goede tip. Ik zal daar eens wat informatie over gaan opzoeken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:07

Wat ik doe tijdens longeren is het moeilijker maken door sneller met een overgang te komen. Dus half rondje draven, half rondje galop, half rondje draf, en dan steeds sneller de overgang, zodat je bijv al wisselt bij 3 passen.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:10

Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje vrijheidsdressuur gaan doen. Ook kun je rechtrichten aan de hand. Dan kun je hem uiteindelijk laten piafferen aan de hand met aansluitend een Levade. Als dat nog niet intensief genoeg is dan weet ik het ook niet meer. ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:40

Bedankt bokkers!! :j
Goeie tip Nell_ :) Dat zal ik van de week eens gaan oefenen, daar word uit uiteindelijk ook sterker van.

Apennootje, kan ik dat werken aan de lange lijnen/aan de hand zien als een soort van droogmennen? :) Ik heb er al het een en ander van over opgezocht maar ik weet niet precies hoe ik moet beginnen.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:47

Voor het echte rechtrichten aan de hand wordt veelal een kaptoom gebruikt en gewoon een teugeltje eraan. Zelf ben ik ook nog met de basis bezig en gebruikt gewoon nog een hoofdstel.

Het rechtrichten begint puur door ernaast te lopen en stelling te vragen. Hierbij houd je dus de binnenste teugel wat naar je toe, zodat het hoofd naar binnenkomt. Die teugel houd je in je linkerhand en ik gebruik een zweepje om hem recht te houden en die heb ik in mijn rechterhand (op de linkerhand, als je op de rechterhand gaat werken draai je dat uiteraard om). Ik vraag stelling met de teugel en dat blijf ik vragen. Of het paard nu rechtuit gaat of door een hoek. Daarbij moet hij recht blijven lopen. Zodra hij naar binnenkomt of tegen mij aan gaat hangen wijs ik hem met het zweepje weer naar buiten. De achterhoeven moeten dus deels op de voordruk van de voorhoeven terechtkomen. Het binnenachterbeen mag recht onder het lichaam komen. Dus die zet het paard scheef naar binnen zodat hij onder zijn buik uitkomt.

Als het langs de bakrand goed gaat kun je hem op de volte pakken en andere figuren doen. Uiteraard doe je de oefeningen die je rechtsom doet ook linksom. Hier krijg je het paard mooi los van en bovendien heb je er weer profijt van onder het zadel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:50

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:58

Dankjewel Apennootje! Kan ik gewoon een teugel/touw aan het bit van zijn hoofdstel maken voor deze oefening? :)

Sodeletuut, interessante website! :j Ben jij eerst op een ronde volte begonnen en deze steeds vierkanter maken? Want hoe scherper de hoek = hoe meer buiging, dus ik neem aan dat je dit in stappen doet?