Longeren: hangen in de lijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hitchcock

Longeren: hangen in de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:54

Heei heei!

Als ik mijn paard longeer, of met hem bezig ben met de circling game (longeren; kaptoom, cricling game; touwhalster) hangt hij ENROM naar buiten aan de lijn, waardoor deze constant strak staat. Het hinderd best wel, omdat hij dan ook niet normaal in balans kan lopen, ookal doet hij het zelf..

iemand tips ofz, om ervoor te zorgen dat hij het niet meer doet, heeft iemand dit probleem ook, of iemand meer info? :D

thanks! :)
Laatst bijgewerkt door hitchcock op 10-05-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanLarissa

Re: Longeren: hangen in de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:55

misshcien is proberen te longeren zonder touw ? Dan kan die ook niet gaan hangen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:56

een stuk van de weide/bak afzetten zodat je een longeerbak krijgt...

hitchcock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:57

@ SuzanLarissa
Dat kan, doe ik ook (loswerken bv), maar voor het rechtrichten als ik met kaptoom longeer, is het effect los natuurlijk wel weg!

hitchcock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:58

@petitparis
ik heb ook een longeerbak ter beschikking :'), alleen ik hoorde dat als je dan met kaptoom longeerd, het voor een paard veel makkelijker is om een verkeerde houding aan te nemen ofz, of dat het dan niet werkt ofz...

maarja, wel een oplossing om daar weer bezig te gaan ja...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:01

tja ik heb niet veel ervaring met kaptomen etc. maar ik zou alles in stapjes oplossen
Ik heb mijn paard geleerd om bv korter in te draaien en een kleine volte te lopen als ik mijn schouders meer in draai en 2-3 stappen richting haar achterhand ga. Mijn schouders weer nar haar toe draaien en richting schouders stappen doet haar weer op de grote volte gaan...

belinda16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:34

had ik ook met mijn lease paardje, hij wordt altijd bitloos gereden en gelongeerd etc. met longeren ging hij steun zoeken op de lijn, toen heb ik erovernagedacht om is met bit te proberen en ging eigenlijk super :) , longeer hem nu altijd met bit.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:06

Heb je al eens geprobeerd om 'm aan de dubbele longe te longeren? Of heeft dat precies hetzelfde effect... Ik heb zelf niet écht veel verstand van longeren, maar mijn zus had ook zo een probleem en toen zij het aan de dubbele longe heeft geprobeerd was het meteen weg. ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:10

Longeren aan de kaptoom is imo echt heerlijk, je kunt toch stelling vragen en het paard nagevelijk laten (laag, hoger etc.) lopen.

Blijkbaar is jouw paard nog niet klaar om (waarschijnlijk doet hij het in draf en galop) te draven en te galopperen op deze maat cirkel. Aan jou dus de opdracht je paard eerst sterker te maken in stap aan de hand, gaat dit goed ga je aan de draf aan de hand bezig. Kleine stukjes. In stap veel schouderbinnen, traver en renver oefenen. Paard word hier sterk van! Begin met longeren altijd lopend en breid dit steeds verder uit naar een grotere cirkel, het is aan jou om te geven en te vragen, hiermee moet je snel genoeg zijn zodat het paard geen eens de tijd krijgt om te hangen. Wat voor een kaptoom heb je?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:23

Jonge paarden hebben hier vaak de neiging toe. Dat kan een balansprobleem zijn of een probleem in het begrip (als je het longeren oppakt vanuit het loswerken gebeurd dit in mijn ervaring zelden). Ik pak het vaak zo aan:

Ik leer de paarden longeren op basis van het loswerken. Bij loswerken leren ze de stem, zweep en lichaamstaal hulpen. Daar werk ik ook aan het houden van een goede afstand en het lopen van een nette cirkel.

Als de paarden het loswerken lekker ontspannen en goed doen, introduceer ik het touw. Ik werk eerst in stap naar ontspanning en goede "aanleuning" op de longe. Dat werk ik uit naar stap, draf en gallop. sommige paarden hebben in alle gangen de neiging om te haan hangen. Wat ik dan doe is eerst aan ontspanning werken in stap. Als het paard gaat hangen geef ik een kort "kneepje" (het is een zachte ruk, maar over de longe voelt het als een kneepje) aan de longe, daar geven ze een bepaalde periode reactie op. Dit herhaal ik totdat ze dat goed doen in stap. Gaat dat goed, vraag ik ze in draf, als ze dan meteen hangen vraag ik ze meteen weer terug naar een ontspannen draf, bij ontspanning proberen we opnieuw. Zo ga ik door totdat het aandraven goed gaat. Gaat dat goed, maar gaan ze op een gegeven moment toch hangen geef ik een rukje aan de longe en zorg ik dat het paard de gelegenheid heeft hierop te ontspannen. Enzovoorts. Als het in draf goed gaat gaan we de galop op dezelfde manier doen. Met deze manier hebben heel veel paarden snel door hoe ontspannen longeren werkt.

Dit doe je natuurlijk niet in een sessie! Je moet heel goed luisteren naar je paard. Elke keer als je een nieuwe training begint herhaal je het geleerde, en in sommige gevallen blijf je een aantal keer met dezelfde gang bezig. Daarnaast kan je paard ook bij een nieuwe training als het ware zijn "teruggevallen" en dan begin je gewoon weer opnieuw. Leren kost immers tijd!

Waar je vooral om moet denken is dat je niet terug gaat hangen, dan maak je het elkaar moeilijk. Goed longeercontact lijkt op een goede aanleuning, dus dat is de goede spanning waar je naar zoekt.

Succes!

hitchcock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:52

Dankje MLoeser! :D ga het meteen zo aanpakken ja! :D