Ik heb een sloper ....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik heb een sloper ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:41

... en leuk dat hij het vindt!
Maar baasje raakt er gefrustreerd van :o En dat vinden we beiden niet leuk :+

Wat gebeurd er:
Zodra er cavalettiblokken in de piste staan moeten die op de grond ... het maakt niet uit als ze er alleen staan, of in groep, of zelfs opgestapeld .. ze moeten (1 voor 1) op de grond en dan is pony gelukkig ...

Baasje daarentegen ... :o
Ik heb er echt geen problemen mee als ie de hele hindernis sloopt door verkeerd uit te komen en dus slecht te springen, daar beloon ik hem zelfs nog voor :+ Maar als hij gewoon express op z'n dooie gemakje naar de hindernis wandelt om dan alles tegen de grond te werken ...

Ik vind het niet leuk ... echt niet ... :o
Wat moet ik doen? Is negeren de beste optie? Gaat hij er dan uiteindelijk wel eens een keertje mee stoppen?
Of moet ik dat echt afstraffen (hem dus wegjagen, stem verheffen, weet ik het)?

Het is zelfs zo erg dat hij vol naar de hindernis gaat, dat je denkt van "super, hij gaat goed springen" en dat hij dan voor de hindernis stopt en de boel gewoon omver duwt ... Als we even pauze hebben staat meneer ook altijd de blokken omver te duwen, om daarna verwoede pogingen te ondernemen om erop te gaan staan (iets waar baasje ook niet blij mee is, heb niet het idee dat die dingen gemaakt zijn om een paard te houden := ). Etc. etc.

Wat moet je ermee? :+

Ps: als iemand wat beeldmateriaal wil kan ik wel een filmpje van vandaag online zetten (duurt wel even) .. ben er niet trots op maar na de 50e keer had ik het toch wel een beetje gehad :o En dan krijgen jullie een idee .. maar misschien dat jullie zo ook wel al een voorstelling kunnen maken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:50

[***] schreef:
Baasje daarentegen ... :o
Ik heb er echt geen problemen mee als ie de hele hindernis sloopt door verkeerd uit te komen en dus slecht te springen, daar beloon ik hem zelfs nog voor :+ Maar als hij gewoon express op z'n dooie gemakje naar de hindernis wandelt om dan alles tegen de grond te werken ...

Als je dat niet meer doet, is je probleem misschien wel opgeslost. Hij denkt "baasje is blij als ik de hindernis om gooi, nou dan doe ik dat toch?!"

Dus dan stopt hij om de hindernis om te gooien. Want dan ben jij blij ("denkt" hij) Dus gewoon negeren. En niet meer belonen voor een spring fout.

Anoniem

Re: Ik heb een sloper ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:55

Daar zit ik dus ook aan te denken :j
Al deed hij dat slopen wel al voordat we met springen begonnen :+ Maar vandaag was het wel echt extreem dus ik denk inderdaad dat dat het probleem is :j

Maar ... ik beloon hem automatisch als hij erover gaat (ookal neemt hij de balk mee) omdat hij ook wel momenten heeft dat hij er niet over gaat :+ Dus ik moet wel onderscheid maken wanneer hij zeg maar het goede springt, en wanneer het verkeerde (heb altijd balkjes langs de sprong liggen enzo, daar gaat hij ook nogal eens over :Y) ).

Nu is dat wel voornamelijk zo als het echt moeilijk wordt voor hem, dus als we echt hoger gaan zeg maar .. Dus ik ga volgende keer (is niet meteen) wat meer werken op de techniek, eens wat sprongtjes achter elkaar zetten enzo ... Is ook iets waar wat problemen mee zijn ([RT-P] Balkjes lopen nodig?) maar dat zou toch moeten kunnen als ik de reacties zo lees ;)

Mijn schrik is als ik niet meer beloon als hij springt .. dat hij de moeite niet meer gaat doen om te springen ... Of dat hij er gewoon langs gaat omdat hij iets heeft van 'het levert toch niks op' ... Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:59

hmm dat is lastig ja. Misschien toch je paard straffen als hij je hindernis gaat slopen. Dat hij misschien een onderscheid gaat maken tussen hindernis slopen zonder de springen en slopen met springen. Negeren heeft dan denk ik niet heel veel zin. Of hij moet het puur doen om jou aandacht te krijgen. Lastig probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

Hmmja, ik vind het dus ook een lastig probleem :+ :')
Weet ook niet goed hoe ik het moet aanpakken ... of hij het doet om aandacht te krijgen ... misschien ... waarschijnlijk ... maar hij krijgt veel leukere aandacht als hij gewoon springt, dus ik snap niet dat hij die aandacht zou zoeken ...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:04

Volgens mij moet je eens met Tineke van Koudbloedkim praten, want Kim heeft dezelfde neigingen.
Wellicht heeft ze nog tips voor je. :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:05

als ik het zo lees dan denk ik ook dat hij de link heeft gelegd tussen slopen en beloning.....het zal even moeite kosten om het te veranderen , maar ik denk dat als je het negatieve negeert en het positieve beloont, hij wel doorkrijgt wat de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:09

Iris: dank je wel, zal eens zien of ik haar te pakken krijg zodadelijk, of misschien is ze ondertussen ook wel al hier geraakt, de titel zal dan vast wel aantrekken :Y) :))

Zou het bijvoorbeeld helpen om als ik morgen met hem aan het werk ga (weet nog niet precies wat ik ga doen maar geen springen in ieder geval) dat ik een paar van die blokken in de piste zet? En dat we dan dus gewoon aan het werk gaan alsof die blokken er niet staan zeg maar? (en moest hij er toch naartoe getrokken worden dat ik hem gewoon negeer).

Ik heb een klein stukje geüpload ...
Hier valt mijn reactie trouwens nog mee :+ Maar heb het vooral om het einde gedaan ... zo extreem is ie dus .. :Y)

Ergens een klein stukje ook mijn fout ... mij camera stond namelijk op een ton waarmee ik hem aan het leren voetballen ben ... Dus daar moet ik even wat anders op vinden :P Al heb ik wel iets "als we met het een bezig zijn (dus springen) moet je niet zelf gaan willen voetballen" ... maar dat is misschien gewoon te moeilijk voor hem ;) Moet het ook niet tot in het extreme trekken hé ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:04

Vandaar het pb'tje.. _O-

[***] schreef:
het maakt niet uit als ze er alleen staan, of in groep, of zelfs opgestapeld .. ze moeten (1 voor 1) op de grond en dan is pony gelukkig ...

Nou, ik vind het meevallen hoor.. Kim gooit ze het liefst allemaal tegelijk om.. :D

Nee grapje, het kan inderdaad erg lastig zijn.. :j
Negeren heeft waarschijnlijk geen zin.. *spreekt uit ervaring*
Je stem verheffen heeft dan volgens mij nog het beste effect.
Zodra hij al heen loopt, waarschuwen met je stem en gaat hij toch door, ren je erheen (vanaf de voorkant) en verhef je je stem nog een keer.

Haha, ik herken het zo.. _O-
Alles ligt om en dan is het natuurlijk de hoogste tijd om heel elegant met hun edele voetjes de 'prooi' te gaan onderzoeken.. :))

Ik moet er zelf eigenlijk vaak wel om lachen, vooral omdat Kim zelden iets echt kapot maakt Iris82, sssssstt :D
En Cobe (zo heet hij toch?) is dan nog een stuk kleiner, smaller, lichter..
Maar ben wel heel benieuwd naar het filmpje!

Ohh, je hebt hem al geplaatst.. :j
Ik vind hem geniaal, maar daar heb je niks aan..

Heb je hem ooit target/touch aangeleerd?

Wat glimt hij trouwens mooi!! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:07

:Y)

Dank je :)
Zal eens zien wat hij doet als ik m'n stem verhef als hij erheen loopt (als ik het op tijd zie :+ ) :j

Nogal iemand die het filmpje geniaal vindt :') Ik vind het niet leuk :+
Ik kan er best om lachen als zoiets eens gebeurt, of 2 keer gebeurt, .... maar als je uiteindelijk meer bezig bent met opbouwen wat hij constant tegen de grond gooit dan dat je fijn met hem aan het werkt bent .. dan vind ik het toch niet meer zo leuk :o

Oh, stuk vergeten :P
Qua target kent hij alleen de handtarget, die heeft het doel dat ik hem wat beter kan sturen en dat hij tot bij mij komt ... Gaat best goed :j Soms :+ Maar verder heb ik niks target-achtigs ... Ik speel wel voetbal met hem (sinds vorige keer) waarbij hij een toen vooruitduwt (met neus of voet), dat is op zich ook wel iets targetachtigs ... Waar doel je eigenlijk precies op? :Y)

En dank je voor het compliment :D Ik zal zo blij zijn als eindelijk eens AL die winterhaar eraf zijn .. hij heeft nog wat zitten :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:24

Snap ik..
Als Kim dit ook echt élke keer zou doen als ik graag wil dat ze erover gaat, zou ik daar ook iets aan doen. :j
Dus paard op de hoefslag richting hindernis, jij in het midden van de bak, paard wil expres omgooien en jij grijpt in.
Je stem verheffen (HÉÉ!!).. geen reactie? Je zweep laten 'knallen' (niet raken natuurlijk), zodat hij weer even op jou let.

Ja, ik denk dus dat het daar echt vandaan komt. :j
Jij hebt hem geleerd dat hij de bal vooruit duwt/schopt met zijn neus/hoef en daar kreeg hij een beloning voor.
Dan is het natuurlijk erg interessant om te kijken of dat ook geldt voor de blokken, krukje, hindernisbalkjes.. tja, eigenlijk alles wat om kan.. :j

Als ik Kim wil laten springen, zorg ik er ook echt voor dat ze niet gaat klieren met de hindernis.
Maar aan het eind mag ze alles omgooien en dat doet ze dan ook enthousiast.. ze weet dit ook.
Net als de pionnen.. al is het wel de bedoeling dat ze díé met haar neusje omgooit.. :=

Ach, de één vindt het gestoord, de ander dom en weer een ander vindt het grappig..
Maar als jij als baasje het niet leuk vindt of last van hebt, zou ik er inderdaad wel iets aan gaan doen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:26

Maar ... dat voetballen heb ik vorige keer (dus paar dagen terug) aangeleerd ... Vandaag was het omgooien wel extreem, wat dat dus kan verklaren :j Maar daarvoor deed ie het ookal ... Maar misschien is het wel omwille van het voetballen dat hij vandaag extra hard z'n best deed :j Dan moet hij toch echt onderscheid gaan leren maken :+ Zal ie ook wel slim genoeg voor zijn :Y)

Had ik eigenlijk helemaal nog niet bij stilgestaan trouwens :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:51

Dat zal een hele taak worden.. :j
Al denk ik dat het best mogelijk is..

Hoe vindt hij het springen op zich dan?
Is hij daar echt enthousiast in of juist niet?

Kim is trouwens left-brain extrovert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:01

Ik heb altijd het idee gehad dat hij het wel leuk vindt :j Omdat, als hij opgewarmd is (en er niet teveel gekke dingen onder die hindernissen staan :+ ) hij gewoon vanzelf gaat .. Hij springt, draait om en gaat er weer overheen ... Deed ie trouwens vandaag ook gewoon, alleen kwam dat nooit uit (ik zat op een bepaald moment op 1.05m en daar had ie eigenlijk maar langs 1 kant voldoende ruimte voor, dat spring je namelijk niet uit draf, maar hij wilde persé ook langs de andere kant proberen ... :+ ) dus dan gaat z'n zin wel over ...

Het is moeilijk, evenwicht vinden in alles ... maar ik wil hem toch zoveel mogelijk uitdaging geven ... hij moet alleen alles een beetje meer gaan onderscheiden :P

Dit vindt ie trouwens ook leuk ... blokje staan ...

Ik vind het niks, toch niet met die blokken :+
(en vraag me niet wat ik allemaal tegen hem banketstaaf, ik weet het echt niet meer :o In het begin zeg ik "hup" en daarna iets van "zo gaat dat toch niet" en nog vanalles ... maar dat weet ik echt niet meer ...)

Heb trouwens dé video ook maar geüpload, hier was ik boos ...
Je ziet het hem ook gewoon express doen (dat smeet ik later ook nog naar z'n hoofd :+ ) .. hindernis staat, ik zet camera aan en meneer ... naja ...

Ik merk trouwens wel dat mijn "neens" niet echt overtuigend "neen" zijn .. dus daar is wel ruimte voor verbetering :Y) Maar als ik met hem bezig ben doe ik gewoon, en achteraf kijk ik dan en ga ik nadenken ... Dus ik moet een manier vinden om de "neen" meer "NEEN" te krijgen :Y)

Ik denk dat ik dat zo doe omdat ik het niet goedkeur, maar ik wil ook niet "kwaad" op hem worden want dan slaat hij dicht en doet niks meer ... en dan wil hij ook gewoon echt niks meer voor je doen ... Heb ik namelijk ookal ervaren :o

Dus ik vind het moeilijk ... héél moeilijk ... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:08

Ohh, dat eerste filmpje.. _O- ..dat slaat toch eigenlijk wel alles.. :+
Zelfs Kim doet dat niet zo brutaal, die doet dat als je met je rug naar haar toe staat.. :))
En niet om je af te kraken hoor, maar je staat ernaast en doet zelf ook niks, dus hij weet niet dat het niet mag..

Op het tweede filmpje is je reactie al beter (iets te laat, je moet hem voor zijn), al ben ik er niet van overtuigd dat hij weet dat hij iets stouts doet.
Ik straf zelf alleen op die manier als Kim weet wat ik van haar vraag, maar het gewoon vertikt en dus bewust niet 'antwoord'.
Die dag is dan ook gelijk naar de kl*te, want aan het eind heb je een chagerijnig paard een chagerijnig mens en dat gaat niet zo goed samen.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:11

Ik sta ernaast & doe niks, doel je dan op het moment dat hij dat blok wil beklimmen? Want op dat moment durfde ik ook niet harder te reageren, uit schrik dat hij z'n benen zou breken :=

En hem voor zijn is net het probleem ... ik stond aan de andere kant van de piste bij de camera (was daar ook mee bezig toen hij op z'n gemakje ging wandelen, hij wandeld zo vaak ... ), ik heb maar korte pootjes :+

Dus ja ... hoe krijg ik alles wel zo ver dat hij wel weet dat het zo niet hoort? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:18

Ja, :j vanaf 0:12..
Wat ik zelf had gedaan was hem een zachte tik geven aan de 'binnenkant' (zijn linkerkant) van zijn hoofd of buik, zodat hij opzij gaat en dus ook niet over die blokken verder hoeft.
Maar kan me voorstellen dat je bang bent dat hij z'n benen breekt.. :j

Heel herkenbaar.. dat aan de andere kant van de bak staan.
Wel goed voor je conditie! :))

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:26

Ik heb wel strak gelegen om die filmpjes, wat een eigenwijze knol heb jij zeg. _O-
Ik denk dat je gelijk als je ziet dat hij zoiets gaat doen moet reageren met stem en als dat niet helpt eens flink op de grond naast hem meppen dat hij er goed van schrikt.
Negeren gaat echt niet werken, hij vind het veel te leuk, dat is zelfbelonend gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:30

@ Kim: Ik begrijp je :j En dat had ik misschien anders moeten aanpakken :j Al deed ik wel een poging (met de zweep en ik wees ook waar hij naartoe moest) maar toen durfde ik niet doordrijven zeg maar .. dacht echt dat ie dan op z'n plaat zou gaan :=

Hmmja, mijn conditie zal in ieder geval wel verbeteren zo :')

@ ChelseaAyLee : dank je :+ Het is inderdaad een slimme pony, met humor zoals ze zeggen ... Doorgaans kan ik dat heel goed plaatsen & zelfs appreciëren maar met dit overdrijft hij wel ... Het is gewoon niet leuk als je meer je hindernis staat op te bouwen dan dat er een pony overheen gaat := Dus dit zien we liever niet meer :P

Maar jij zegt dus ook niet negeren, maar echt "afstraffen" ... Ik zal zien wat ik kan doen :Y)

Ik denk dat ik morgen "gewoon" met hem ga werken (wat grondwerk, wat vd'en, zal nog wel zien) maar dat ik die 2 blauwe blokken wel in de piste ga zetten ... eens zien of ik op die manier iets kan bereiken ... (zolang we niet springen moet hij daar gewoon bij uit de buurt blijven, beetje dat idee ;) ). Of hebben jullie andere tips/ideeën?

Edit; is misschien beetje offtopic maar om te laten zien dat het niet enkel maar ellende is :Y)

(is dus 1.05m)
:D :D :D

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:32

Ik zou dan gewoon een hindernis bouwen, maar niet gaan springen, maar gewoon zorgen dat hij hem niet sloopt zeg maar. En idd een paar losse blokken neerleggen waar hij niet aan mag komen. Als die boodschap er goed in zit dan weer proberen te springen.
Gelukkig kan hij wel springen (filmpje hierboven). Nu moet hij eigenlijk leren dat springen leuker is als slopen. :j

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:16

:')
Sorry ik heb geen idee hoe je dat kan oplossen maar ik vind het echt heel grappig :') Vooral dat eerste filmpje :P Gelukkig werkt camera nog :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:23

_O- Ik val zowat van de bank door die filmpjes, geweldig! :')

Ik zou idd niet zo gauw weten hoe je t moet oplossen, denk niet zo goed als ik de slappe lach heb := Denk idd afstraffen en wat strenger optreden... En denk dat t best goed zou kunnen werken om de blokken idd gewoon in de bak te zetten als je met hem bezig bent zodat ie leert dat t niet altijd speelgoed is..

Maar seriously, wát een humor heeft ie zeg :')

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:26

Moest wel lachen zeg... Haha zo droog! En ook nog al struikelend doodleuk over dat blok heen. Hij heeft er écht schijt aan!

Denk dat je hem gewoon goed in de gaten moet houden... Voorwaarts houden en uit de buurt van de blokken!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:34

hahahaha wat een schitterende pony! Als je em zat bent, breng em dan maar bij mij :D
Wat n humor!
Kun je em niet aan de longeerlijn houden en met hem naar de blokken lopen, zodat je em kunt wegtrekken?
Longeerlijn en zweep erbij, dan kun je em zelf t makkelijkst corrigeren, lijkt mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:52

Haha, bedankt voor de reacties allemaal :+
Op zich is het natuurlijk gewoon een superpony ... maar op het moment zelf kan ik hem soms wel achter het behang plakken :+

Vandaag heb ik, toevallig, aan de longeerlijn gewerkt (normaal zet ik een stuk af maar de pensioneigenaar had de paaltjes & draad mee op wedstrijd) en er stond ook een hindernis in de bak ... Hij heeft zich goed gedragen :j Op het einde heb ik hem een paar keer laten springen maar voor de rest zijn we er eigenlijk gewoon niet mee bezig geweest .. Had ook weer mijn camera gewoon op de ton staan enzo en ging ondertussen met andere dingen aan de slag. Hij deed het goed ;) (topic staat in mijn onderschrift :P )