Om te beginnen: dit is dus wel een serieus topic, ook al klinkt het onderwerp wat verdacht.

Maar wat veel vrijheidsdressuurtrainers met ruintjes waarschijnlijk wel merken is dat er tijdens het trainen van vrijheidsdressuur vaak flink wordt uitgeschacht door hun paard/pony. Dat is op zich niet erg, maar het wordt allemaal wat minder elegant als de slurf ook naar buiten blijft hangen tijdens bewegende oefeningen zoals jambette, spaanse pas, steigeren of passage/piaffe. Helemaal omdat ze bij dat soort energieke oefeningen vaak ook (gedeeltelijk) stijf worden.
Ik heb me heel lang afgevraagd wat je daar nou aan kon doen, gewoon omdat het me voor het paard niet comfortabel lijkt (in passage bijvoorbeeld

Eigenlijk is het heel simpel: een paard schacht eigenlijk alleen uit in stilstand, als hij ontspannen is. Hij wordt vervolgens stijf als hij op een positieve manier opgewonden raakt, bijvoorbeeld omdat hij veel beloningen krijgt of omdat hij een stoere/hengstige oefening doet zoals bijvoorbeeld de jambette of Spaanse pas.
De reden waarom veel paarden met uitgeschachte piemels de Spaanse pas lopen is dan ook dat veel vrijheidsdressuuroefeningen vanuit stilstand geoefend worden in ketens van kunstjes. Je vraagt bijvoorbeeld eerst (stilstaande) buiging, paard ontspant en schacht uit, krijgt vervolgens beloning en gaat dan met een slingerde slurf door in de Spaanse pas.

Als je niet wilt dat je paard uitgeschacht de hengstige oefeningen doet (en dus ook niet stijf/hengstig ervan wordt) is de oplossing heel simpel: je zorgt dat hij niet uitschacht voordat je aan die Spaanse pas begint. Vraag de SP dan bijvoorbeeld niet meer na stilstand/een ander kunstje, maar na een rondje saai stappen/draven. Dan trekt hij op een gegeven moment vanzelf de piemel weer naar binnen en dan vraag je de Spaanse pas en beloon je. Hetzelfde geldt voor de jambette, steigeren, piaffe, passage en andere energieke oefeningen.
Door dit een tijdje consequent vol te houden, zal je paard op een gegeven moment deze stoere oefeningen loskoppelen van sexuele opwinding, en blijven de slurfjes tijdens die oefeningen gewoon weer binnen.
Bij de ontspannen, stilstaande oefeningen zoals buigen en stretchen is het wat moeilijker omdat het paard ook daadwerkelijk ontspant en daarom uitschacht. Wat je wel kunt doen is die oefeningen minder lang te laten duren, en je beloningspauzes net zo. Dus niet wachten tot je paard helemaal is uitgeschacht voor je aan het volgende kunstje begint, maar gewoon de oefening korter houden of afbreken en in beweging komen als hij gaat uitschachten.
Natuurlijk werkt dit sneller als het probleem nog maar net ontstaan is, dan wanneer het al vijf jaar helemaal in het systeem van je paard zit ('Spaanse pas hoort met een ver opgegooid voorbeen en een ver uitzaaiende slurf'

Tot zover mijn serieuze topic.