Achteruit .. Hoe zit dat nu voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Achteruit .. Hoe zit dat nu voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:58

Ik wist niet zeker of dit eerder hier thuishoort of bij natural horsemanship maar aangezien we op de grond staan zal hier wel goed zijn :Y)
Ik zie vaak oefeningen om je paard achteruit te laten gaan, en dan niet zomaar een paar passen, neen, meters ver terwijl de eigenaar gewoon stilstaat, tussen kegels door, tussen balken door, tot tegen een hek, etc. etc. Heb die oefening ook in een boek (101 horsmanship-oefeningen) staan en ik dacht vorige week: daar ga ik aan werken ...

Mijn pony kent achteruit, op de momenten dat ik het nodig acht gaat hij zonder problemen achteruit, het is dus niet zo dat ik hem nooit uit mijn ruimte krijg moest het nodig zijn of dergelijke dingen. Ook kan ik hem ergens achteruit tussendoor sturen, maar dan moet ik wel meelopen zeg maar. Maar het achteruit gaan als oefening waarbij je gewoon stilstaat zeg maar is ons niet goed bekomen ... Hoe meer ik probeerde, hoe meer weerstand er kwam (wat ik trouwens achteraf pas heb beseft :o ) en uiteindelijk kreeg ik met mijn pony niks meer gedaan. Dit was niet omdat we alleen maar achteruit deden, neen, wilde hem ook chase the tiger aanleren, had een stukje horse agility parcourtje staan, heb wat VD tussendoor gedaan. Gewoon dus een algemene, afwisselende training ... En ik maar zitten zuchten omdat we weer in ons oude "leventje" leken gevallen te zijn, waarbij poon totaal geen zin had in ook maar iets van medewerking ...

Achteraf dacht ik dat het door het achteruit-oefenen was, ik heb dit nu de laatste keren niet meer gedaan en ik had zowaar weer gewoon een heel erg meewerkende pony, als vanouds. Dus nu vraag ik me af hoe dit komt ...
Is dit door zijn dominante karakter? Aanvaard hij het achteruit gaan wel als het nodig is zeg maar, als ik in de buurt ben en hem stuur, maar vind hij het daarnaast maar helemaal niks? Kan het dat er paarden zijn die gewoon niet gemaakt zijn voor die meterslange achteruit-gaan oefeningen?

Ik denk persoonlijk niet dat het levensnoodzakelijk is dat je paard 50 meter achteruit loopt terwijl jij er "gewoon naar staat te kijken" dus voor mij hoeft het niet zo ... Maar ik ben wel benieuwd naar hoe dat eigenlijk voor een paard in elkaar zit, en dat het zou kunnen dat het voor sommige paarden gewoon alleen maar weerstand oproept, dat soort oefeningen. Of ligt dit aan de graad van africhting en lukt dat vanzelf naarmate we verder zijn? (al zit het dacht ik bij Parelli al vrij vroeg in het schema? Moet ik nog eens even terug opzoeken :o ).

Etc. etc., jullie snappen denk ik wel waar ik naartoe wil .. dus alle info is welkom ;)
Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel, ik vind het wat moeilijk om te omschrijven :Y)

TurdusMerula

Re: Achteruit .. Hoe zit dat nu voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:00

Even (nog) geen inhoudelijke reactie maar: je topic staat hier prima op z'n plek. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:04

Ik werk sinds enige tijd volgens de Parelli methode en dit zit inderdaad vrij in het begin. :j Parelli begin je met de 7 games, de veiligheid staat hier op de eerste plaats en het achteruit zetten is daarbij ook een methode om je paard uit je ruimte te krijgen.

Inmiddels ben ik zover dat ik mijn vinger maar in de lucht hoef te doen en mijn pony achteruit gaat, doe ik mijn hand naar beneden, de release, staat ze stil, maar net zolang als ik mijn vinger in de lucht houdt, zolang blijft zij achteruit lopen. Dit is niet 1,2,3 gegaan, ik heb een dominante pony en heb wel in fase 3 of 4 de hulpen moeten geven, maar zodra het kwartje dan valt bouw je dat weer af en dat is dus nu op een heel kleine hulp.

Ik denk dat het je uiteindelijk wel lukt, dus ook op de momenten dat het nu niet lukt. Maar die dominantie herken ik wel hoor, ook mijn pony heeft wel eens zoiets van; doe het lekker zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:10

Maar het is dus wel echt iets wat je nodig hebt? Dat je paard meters achteruit kan gaan op 1 aanwijzing zonder dat jij iets doet?

Ik snap het principe wel, gewoon algemeen is degene die het meeste z'n voeten beweegt het onderdanigst, dat idee snap ik. Ik heb ook niet het idee dat ik degene ben die het meeste beweegt (dit was een tijd terug nog wel anders :Y) ) maar bij het achteruit lopen loop ik wel (langzaam) mee. Hierbij loopt mijn pony een stukje van mij af in een vlot tempo, en ik ga dan gewoon rustig mee zeg maar. Beetje moeilijk uitleggen, maar ik zie zoiets meer als samen dingen doen ...

Terwijl je bij dat andere precies zegt: ik sta hier en jij loopt maar tot ik beslis dat het wel genoeg is.
Ik weet niet of ik dat zo geweldig vind, mijn pony vind het in ieder geval niks :+ En ik vraag me dus af of zoiets echt nodig is ...

Zit je dan ook weer met de hulpen ... Jij doet een vinger in de lucht, die van mij gaat dan flemen (als ik dat doe) :+ Voor gewoon achteruit steek ik mijn arm uit en wijs naar hem toe en zeg "terug" .. en dan gaat hij ook mooi een aantal passen. En dan is mijn arm niet lang genoeg en dat weet meneer ook dondersgoed :P Maar hoe bouw je dat dan op dat hij wel blijft gaan? Dat heb ik toen dus zitten proberen, maar hij werd er alleen maar geïrriteerd van en had iets van "bekijk het maar" ... Sta je daar met je lieve pony :Y)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:21

Of het nodig is, ik denk dat het fijn is als je je paard zo eenvoudig achteruit/zijwaarts etc. kan zetten op zo min mogelijk fysieke druk.

Wat betreft het laatste, als mijn pony zoiets heeft van "Bekijk het maar" moet ik zorgen dat zij de leiding niet overneemt, dus ik moet de regie in handen houden. Als ik zeg dat ze mag doen wat ze wil doen laat ik haar haar gang gaan, maar over het algemeen vind een paard het fijn om een leider te hebben.

Ik begrijp je wel hoor en te lang doorgaan op één ding zorgt ook voor veel irritatie bij mijn pony, dan gaat ze haar eigen plannetje smeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:27

Dat eerste ben ik het zeker mee eens :j Je moet, indien nodig, je paard achteruit kunnen zetten. Maar er is voor mij een verschil tussen "achteruit zetten indien nodig" en "meters achteruit laten lopen voor de lol & de oefening", snap je? Het is daar waar ik het over wil hebben, is dat laatste wel effectief nodig? ;)

Ik kan ondertussen zeggen dat ik heel wat dingen kan met mijn pony, dingen die ik nooit gedacht had te kunnen en waarvan ik nog steeds verbaast ben dat het wel allemaal gewoon gaat :+ Maar als ik dan bv. naar de 7 games van Parelli kijk, waar het mee begint zeg maar, dat lukt me dus niet (allemaal) ... Die yo-yo game .. no way dat ik dat klaar krijg ...

Ik probeer wel dingen maar als ik merk dat het bij mijn pony het tegenovergestelde bereikt (wat dus met dat achteruit-oefenen achteraf gezien duidelijk zo was) dan vraag ik me af of je zoiets wel echt nodig hebt ... Indien niet dan doen we het gewoon niet meer, of nog eens op een later tijdstip of ... Voor mij is het heel belangrijk dat mijn pony wil meewerken, want je kan wel zeggen "ik moet leider zijn", maar als je pony aan de andere kant van de piste naar je staat te kijken en z'n tong (soms letterlijk :P ) naar je uitsteekt heb je daar ook niks aan ... Ik wil tegelijk leider zijn (hij kent echt wel z'n grenzen) maar ook een maatje zeg maar, iemand waarmee je samen dingen kan ondernemen en samen dingen kan doen. Ik dwing 'm eigenlijk nooit, in de topics in mijn onderschrift kan je zien hoe ik doorgaans te werk ga, maar als ik zeg "nu gaan we wat rondjes lopen" (waarbij pony harder loopt dan ik :P ) dan doen we dat ook gewoon ... Dus ik heb wel voldoende te zeggen, maar voor de rest wil ik gewoon met hem samenwerken en apprecieer ik het heel erg als hij eens eigen inbreng heeft in iets ...

Hier loopt niet altijd alles volgens het boekje, verre van zelfs, maar we hebben wel lol ... En als je dan zo'n oefening als het (meterslange) achteruitgaan hebt dan hebben we daar geen lol in ... Dus moet het dan? Kan het zijn dat het gewoon niet bij mij & mijn pony past?

Dat vraag ik me af ;)
Heeft eigenlijk op zich weinig te maken met al dan niet leider zijn en al die andere dingen die wel of niet lukken, als je kan volgen ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:41

De oefening is er om het onder de knie te krijgen. Ik laat mijn pony geen 5 meter achteruit lopen hoor, je ziet het wel veel, maar ik heb bijvoorbeeld in mijn hoofd dat ze 10 stappen achterwaarts moet doen, dan zorg ik dat dat gebeurd.

Wat betreft het leiderschap en maatje zijn, mijns inziens ben je als leider geen vijand. Dus ben je net zo goed leider als maatje. Als het goed is en jij bent duidelijk en eerlijk naar je pony zal hij dat andersom ook zo zijn en dat maakt weer een goed afgesteld 'team' van jullie samen. De yoyo-game noem je ook, dat is een leuk voorbeeld daarvan, je stuurt je paard bij je weg, uit je ruimte en nog verder, maar wil je paard ook weer bij je terug hebben, dus vraag je hem weer bij je. Zo laat je ook zien dat je hem graag bij je hebt en het paard zal het ook als beloning zien dat hij weer bij je mag zijn.

Lol staat voorop, hier gaat ook lang niet alles volgens het boekje, maar eigen inbreng kan soms natuurlijk heel goed werken! :j Jij moet geen dingen tegen je zin doen, dan zal je pony het merken en het ook niet leuk vinden, immers, je pony spiegelt je precies! Ben jij boos en ongeduldig, zal je pony ook ongeduldig en geirriteerd reageren in vele gevallen.

Overigens over de yoyo-game, hoezo krijg je het niet klaar? Het principe is eenvoudig, je vraagt je paard achterwaarts te gaan terwijl jij op je plek blijft, al is het maar 3 stappen om hem vervolgens weer naar je toe te laten lopen. Dit kan je op den duur opbouwen naar meer stappen.

Maar ik verwacht in dit topic nog wel meer reacties die wat kunnen verklaren en duidelijker kunnen maken, zolang ben ik zelf - helaas - ook nog niet bezig met Parelli of NH in het algemeen. Leer graag meer bij en volg dit topic ook even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:48

Ik krijg de yoyo-game niet klaar omdat hij wel gaat, maar niet blijft gaan.
Zoals gezegd stuur ik hem zeg maar achteruit door mijn arm te strekken en naar hem te wijzen en "terug" te zeggen. Hij gaat dan terug (dus braaf achteruit), een paar passen. Omdat mijn arm niet zolang is is er op een bepaald moment een te grote afstand en dan blijft ie gewoon staan :+

Als ik hem meer achteruit wil dan een paar passen dan stap ik gewoon rustig met hem mee en stuur hem op die manier, dan kan ik met hem de hele piste achteruit als ik zou willen, maar ik moet dus wel in z'n buurt blijven zeg maar. Bij de yoyo-game zit je op een bepaald moment dat die afstand een stuk groter wordt en dat wil dus niet lukken...

(Het is niet zo dat ik met mijn vinger tegen z'n borst sta en zodra hij die niet meer voelt hij stopt, er zit wel ruimte tussen hem & mij(n hand), maar het werkt dus maar beperkt zeg maar ... )

Nu ben ik sowieso niet van het principe: doe jij maar al het werk en ik sta wel naar je te kijken.
Dus daar zit waarschijnlijk ook wel een stuk van het probleem :+ Als ik met hem loswerk dan sta ik ook niet in het midden terwijl hij rond mij stapt, draaft & galoppeert ... Neen, ik wandel gewoon met hem mee en loopt soms zelfs wat stukjes mee ... (al let ik er wel altijd goed op dat hij harder werkt dan ik :P ). Dat is mijn idee van samenwerken & plezier hebben ... en dus niet "ik sta hier en jij loopt maar" ...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:50

En als je het met leadrope probeert? Dan moet je wel even kijken hoe het gaat met de commando's in de VD, maar dan zou je hem misschien makkelijker kunnen 'helpen' met achterwaarts gaan door middel van de hulp zo groot te maken als het moet, zodra hij het snapt kan je die hulp weer kleiner maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:55

Ja, dat is ook zo wat ... Heb in filmpjes gezien dat als je paard niet reageert dat je met je leadrope moet zwaaien en dit net zolang totdat je paard reageert en dan de druk meteen laten wegvallen enzo.

Been there, done that, moved on ... Op zo'n momenten kan ik zo staan zwaaien (opgebouwd uiteraard) dat die musketon gewoon tegen z'n gezicht aan slaat en hij moved geen millimeter ... En dan sta je daar dus leuk met je theorie in je hoofd :Y)

Maar misschien zijn er nog andere methodes? Ik leer in ieder geval wel creatief denken met hem :Y) :))

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:01

Okeé, als hij je zover laat gaan en nog geen stap doet moet je het anders aanpakken. Hoe durf ik je niet te zeggen, maar er zijn vééééél mensen hier op Bokt, dus ook vele gedachtes en methodes. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:04

Haha, merci :Y)
Ben wel benieuwd naar meerdere reacties & ideeën & tips & ... :j ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:09

Sabine, vraag het eventueel even op het NH forum :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:09

Ik ben hier ook mee bezig, op de grond kan thom nu al meerdere stappen achteruit wanneer ik stilsta, ohz krijg ik m niet achteruit (nooit geleerd..)
Ik heb het hem geleerd door eerst hem te leren reageren op hele hand op de borst druk, met het woordje "back" erbij, dat werd daarna een vinger, en daarna een ietwat wijzende vinger met zo nodig een prikje tegen zn borst aan, en als ik nu naar zijn borst wijs gaat hij achteruit. :)
Misschien dat dat een goede manier is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:12

Dat doe ik ook :j Als ik wijs (en "terug" ) zeg dan gaat hij braaf ... een paar stappen ... en als ik blijf staan dan is hij dus buiten bereik zeg maar en dan stopt ie ook weer gewoon :+ (als ik rustig mee stap blijft hij wel gewoon achteruit gaan, hij weet dus echt dat ik gewoon niet meer aan hem kan wanneer nodig :Y) ).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:15

Ik gebruik 'de achteruit' zeker wel. :j Bijvoorbeeld voor 'longeren', dan zet ik haar eerst een paar stappen achteruit, en dan wijs ik naar rechts (als ik wil dat ze rechtsom gaat lopen), en dan gaat ze rechtsom.
Ook gebruiken we het gewoon als oefening om je paard neer te kunnen zetten waar je maar wilt, en zelf op je plek te blijven staan. Ik vind het zelf handig. Kan het niet zo goed uitleggen, maar ik gebruik het regelmatig. Ook gewoon voor leuke spelletjes zoals voetje op een schijfje zetten en idd achterwaarts door pionnen enzo. :)

En ik heb het trouwens niet helemaal geleerd a la Parelli. Ik vind dat gezwengel aan een touw zelf niet zo geweldig. :o Wij werken wel met fases, maar dan met de stick, dus bijvoorbeeld:
Fase 1: Wijzen
Fase 2: Zachtjes op de grond tikken met stick
Fase 3: Iets harder op de grond tikken met stick
Fase 4: Tikje op de borst met stick

Heb ik je vraag zo een beetje kunnen beantwoorden?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:17

Stick zou ik net zeggen inderdaad! Da's een mooi verlengstuk van je arm en zo kom je weer een stapje verder. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:20

Een beetje :j ;)

Maar voor mij zit er dus een verschil tussen "een paar stappen achteruit" voor & in de oefeningen die je doet en "meterslang achteruit" gewoon voor de lol (ergens tussendoor ofzo), snap je? Ik zie het nut van dat laatste niet, maar het wordt wel veel (denk ik) gedaan, dus er moet toch iets zijn :Y)

Kan die fases wel eens proberen te doorlopen :j
Moet ik wel even terug ervoor openstaan om het te willen proberen zeg maar, want nu heb ik al meteen iets "dat gaat toch niet lukken bij hem" en dat is natuurlijk niet zo handig :') Maar ik ga het zeker proberen :j Kan alleen even duren :Y) :))

Ik heb trouwens geen stick :o
Ik heb wel mijn VD-zweep die steviger is dan de standaard-zwepen (weet niet hoe het komt, maar die buigt niet zo makkelijk door) maar die is niet zolang als een stick denk ik. Maar misschien om een eerste poging te ondernemen dat dat wel lukt :Y)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:22

Ik zet mijn paard ook nooit meters achteruit. Soms iets verder, om gewoon even te kijken of het knopje er nog op zit, en of ze goed op mijn hulpen reageert, maar niet voor iets nuttigs ofzo. :P

Een VD-zweep ken ik niet, maar het gaat er om dat het niet een mep/zwiep-ding is. Een stick is namelijk veel 'zachter'..

Succes, de fases zijn erg belangrijk en werken ook heel goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:26

Haha neen "een VD-zweep" bestaat ook niet volgens mij, maar ik zei ook "mijn VD-zweep" ... mijn zweep dus die ik voor het VD-en gebruik :P Het is gewoon een stevig stokje zeg maar, interessant om aan te wijzen enzo (je kan 'm denk ik wel zien in het GVL-ITP topic in mijn onderschrift ;) ) ... Dus inderdaad niet zo'n zwiep-ding (die heb ik ook :Y) ).

Zit al even te denken of ik niet gewoon een stick zou aanschaffen maar tot nu toe heb ik me altijd prima gered met wat ik heb ... (en als ik nu weer wat bestel dan krijgt mijn moeder iets denk ik :') ). Ik denk nog even verder :Y)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 06:59

Wil je echt werken op Parelli basis?
Hoe gaat de driving game? Die komt voor de yoyo game en dat is niet voor niets.
Verder gaat het er niet om dat je de fases stipt uitvoert. Maar altijd zo zacht mogelijk, zo effectief als nodig. Een fase vier moet dus effectief zijn.

En ja, ik laat mijn pony geregeld een stuk achteruit lopen voor bijvoorbeeld de circling game, de bak uit, etc. Ze loopt overigens als ze losloopt ook geregeld meters achteruit om de andere pony's weg te werken uit haar ruimte.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:53

wat is het nut van achterwaarts gaan?
achteruit gaan kan gewoon een stukje communicatie zijn, zoals achteruit om pionnen heen. Om het paard uit je ruimte te houden, om een goede balans te krijgen tussen je draw en drive (yoyo), om een te voorwaarts paard meer terug te laten denken. Uiteindelijk is het natuurlijk een goede oefening voor de lichamelijk gymnastiek.
Soms vraag je dingen voor een stapje, soms voor meerdere. Soms doet het paard niet precies wat je wilt en zie je misschien iemand passive persistent zijn in het achteruit vragen. Het gaat dan niet meer om het feit DAT het paard achteruit gaat, maar meer om HOE het naar achter gaat.

Zoals je het nu vraagt, is het meer een kunstje dan communicatie. Hij gaat naar achter, maar alleen onder specifieke omstandigheden. Vaak van de slimme paarden, die altijd als het gevraagd wordt drie passen doen en dan niets meer :+ Ik vraag dan juist maar een pas, of juist vier...
Je leert het bij parelli aan vanuit driving, dus probeer eerst je achteruit te verbeteren terwijl je meeloopt. Let op je energie: geef duidelijk het verschil aan tussen achteruit vragen (=energie omhoog) en weer stil staan (=energie overdreven omlaag). Beloon voor de kleinste poging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:12

@ Dyonne : ik werk op basis van mijn pony ... Ik heb (dankzij een lesgeefster) een heel aantal handvaten gekregen en sindsdien krijg ik dingen met hem klaar die ik vroeger alleen had kunnen dromen. Dus van daaruit zijn we begonnen en nu probeer ik zelf hier en daar wat extra ... Soms lukt dat goed, soms duurt het een tijdje, soms lukt het gewoon niet ... Ik vraag me dan altijd af wat het nut is voor ons en of we het dus echt nodig hebben. Als het echt nodig is dan werken we daar verder aan, indien niet dan laten we het (even) links liggen. Ik ben niet zo voor stappenplannen want die werken niet bij mijn pony ... Ik zat toen die dag ook met een stappenplan in mijn hoofd om het achteruitgaan te oefenen, ik heb het me beklaagd :+

De driving game gaat goed :j Zoals gezegd kan ik hem laten achteruit gaan zonder druk op z'n borst, mijn hand zit dus niet tegen hem, maar ik moet wel meelopen want anders stopt hij na een paar passen .. Zoals Sanne zegt: hij is slim, ontzettend slim. Het is niet dat ik altijd maar 3 passen vraag, maar hij weet wel dondersgoed wanneer hij net "buiten bereik" is zeg maar :+

Die fases ... tja ... de theorie snap ik wel, maar wat doe je als het niet werkt? Wat komt er nog na de leadrope tegen z'n hoofd slaan? Lijkt me toch wel zo'n beetje het eindpunt. Als je verder nog iets wil dan moet je al zelf gaan bewegen en dan ben je weer met iets anders bezig ... Ik ga nu wel eens met behulp van de stick/zweep proberen, dat vond ik wel een goed alternatief :j Misschien dat dat voor hem meer doet dan touwtjezwaaien ;) (waarbij ik wel denk en volgens mij ook de energie heb dat hij naar achteren moet, maar mijn denken & energie heeft niet altijd effect op hem ... We leren beiden nog natuurlijk ;) ).

@ Sanne : dat nut van achterwaarts gaan kan ik zeker begrijpen :j Als oefening ergens doorheen of rond en als gymnastiek enzo :j Maar moet dit terwijl jij bij wijze van aan de andere kant van de bak staat? Kan dat niet gewoon terwijl jij fijn met hem meeloopt?

Maar ik ga inderdaad nog eens opnieuw aan de slag met de driving game :j Zorgen dat dat echt op punt staat zeg maar en misschien (waarschijnlijk) volgt de rest wel vanzelf ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:18

Bij dit soort paarden moet je slimmer zijn, meer mentaal inspelen, niet fysiek, dat interesseert ze helemaal niets :D

Je kan het zien als een uitbreiding van je communicatie om het op grotere afstanden te doen. Meer zelfstandigheid voor je paard op een grotere afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:25

Klopt :j Ik moet heel erg creatief denken bij hem en zodra ik merk dat ik geïrriteerd raak (en dus hardere hulpen geef dan nodig) dan weet ik al dat het voor de rest van de tijd voorbij is ... Dat had ik toen dus ook aan de hand :o Maarja, soms vind ik het nog best wel moeilijk :')

Heb jij enige tips om het creatiever aan te pakken? Op dat gebied, voor dat onderdeel, willen mijn hersenen even niet zo mee :')