Paard stijgerd en trapt gericht rijdens longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard stijgerd en trapt gericht rijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:37

Hallo Bokkers,

Mijn 4 jarige, super lieve haflinger maakt het mij tijdens het longeren nogal lastig. Het is een schat van een beest, heeft normaal gesproken alle respect in de omgang, maar met longeren beginnen de problemen. Probleem nummer 1 begint al wanneer ze absoluut niet bij mij weg wilt gaan, ze komt met haar vrolijke koppie steeds naar mij toe lopen. Ze is nogal aanhankelijk, wanneer ik aankom komt ze ook meteen naar mij toe gedraafd, wanneer ik in de wei loop, loopt ze altijd achter mij aan en ze wilt het liefste constant aandacht en geknuffel. bij het longeren krijg ik haar dus moeilijk weg, zogauw als ik de zweep erbij pak kan ik simpelweg niet dreigen, omdat ze dan nog zo dichtbij staat en meteen begint te stijgeren en bokken (echt gericht naar mij toe) het is duidelijk toch een gebrek aan respect, wat vreemd is als je ziet hoe ze het doet met alle andere dingen. Als ik haar dus weg wil krijgen, moet ik eerst zorgen dat ze blijft staan, zo ver mogelijk achteruit lopen en dan zo snel mogelijk zorgen dat ze uit mijn ruimte loopt. zelfs dan moet ik haar getrap en gestijger ontwijken, maar dan is ze ver genoeg om de zweep is ff flink op de grond te meppen zodat ze niet naar mij toe komt. Ik ben al een paar x bijna geraakt en vind het gewoon gevaarlijk! het is héél lastig haar weg te krijgen, denk aan achter je aan lopen met iedere stap die jij neemt. Als ze dus zo dicht bij staat en ik begin met de zweep haar weg te drijgen, maakt ze een piepend protesterend geluidje en trapt mijn kant uit (soms meerdere halen). Als ze eenmaal aan het lopen is, zijn er geen problemen meer. ze reageerd dan heel erg goed op mijn stem hulpen, stappen draven stilstaa etc, echt perfect eigenlijk. Maar het eerste gedeelte maakt het altijd een gevecht. het is mij tot nu alleen gelukt om haar stil te laten staan, iedere x als ze achter me aan wilt stop ik haar dus te zeggen "ho!", dan luisterd ze en blijft ze staan, zogauw als ik ver genoeg ben de zweep erbij en zo snel mogelijk haar weg krijgen. Hoe kan dit op een betere, vriendelijkere manier?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:43

Een longeerzweep is land genoeg om van een afstandje je haf een keer van achter flink te raken ~~}>

Ik weet zeker dat 1 of 2 flinke tikken achter de broek genoeg is om jou te respecteren en van je af te houden....wedden dat je haf het niet meer doet ;)

Bij mij op stal staan die meiden met een aantal haflingers ook zo te pielen....kom ik 1 keer in de bak dan is het over :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:46

listiglistje schreef:
Een longeerzweep is land genoeg om van een afstandje je haf een keer van achter flink te raken ~~}>

Ik weet zeker dat 1 of 2 flinke tikken achter de broek genoeg is om jou te respecteren en van je af te houden....wedden dat je haf het niet meer doet ;)

Bij mij op stal staan die meiden met een aantal haflingers ook zo te pielen....kom ik 1 keer in de bak dan is het over :Y)

Ik heb 2 dingen van commentaar hierop:
1: Een zweep is niet om mee te slaan
2: Een goede leider gebruikt geen geweld om respect te krijgen.

Ik denk dat hij bij longeren jou niet de baas vind.
Ga eens grondwerken(met les), of neem een lesje longeren, niet omdat je het moet leren, maar om te kijken hoe je het aan moet pakken :)

Edit:
Ik zie net dat je Haflinger 4 is, hoelang en hoevaak longeer je met hem?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:48

4 jaar? Dit is puberen!! en sorry... deze merrie heeft duidelijk geen respect voor jou. Ze claimt je dus (wil in de wei steeds aandacht, plakken etc) en JIJ loopt dus achteruit terwijl zij stil staat (hoezo wie is de baas?) en dan moet je snel handelen dat ze wegkomt anders mept/stijgert ze (hoeze wie is de baas nr 2?) Die lieve merrie van jou neemt je in het ootje en wandelt vrolijk over al jouw grenzen heen.

Mijn advies: Haal er een goede instructeur in het grondwerk bij om de leiderschapspositie van jou snel te verbeteren.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:49

EskeGirl schreef:
listiglistje schreef:

Ga eens grondwerken(met les), of neem een lesje longeren, niet omdat je het moet leren, maar om te kijken hoe je het aan moet pakken :)

Edit:

Ik longeer haar ongeveer 3x in de week, 10 minuutjes allebei de kanten, geen zwaar werk. Ze is al ingereden voordat ik haar kreeg, dit heb ik nog even achterwege gelaten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:50

EskeGirl schreef:
listiglistje schreef:

Edit:

Ik longeer haar ongeveer 3x in de week, 10 minuutjes allebei de kanten, geen zwaar werk. Ze is al ingereden voordat ik haar kreeg, dit heb ik nog even achterwege gelaten.[/quote]

Oké, dat is denk ik niet te zwaar nee.
Ik denk dat het handig is als je gaat grondwerken, wel met les.
Dit heeft mij enorm geholpen met mijn dominante verzorgpony.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:53

EskeGirl schreef:
listiglistje schreef:

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, 1 fikse tik en die flauwekul is over.....
Sorry maar jij bent 13....ik zit al meer als 32 jaar in de paarden en geen 1 die de baas over mij speelt ;)

mensen behandelen tegenwoordig hun paarden veel te soft met allerhande problemen en gevolgen van dien! Bokt staat er vol mee...

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:56

Edit:
Ik zie net dat je Haflinger 4 is, hoelang en hoevaak longeer je met hem?[/quote]

Paarden onder elkaar geven elkaar ook een flinke opsodemieter bij gebrek aan respect.
En dit is een groot gebrek aan respect. Als ik dit ooit zou hebben, dan laat ik absoluut listigliesje invliegen :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:57

Zilfstar schreef:
4 jaar? Dit is puberen!! en sorry... deze merrie heeft duidelijk geen respect voor jou. Ze claimt je dus (wil in de wei steeds aandacht, plakken etc) en JIJ loopt dus achteruit terwijl zij stil staat (hoezo wie is de baas?) en dan moet je snel handelen dat ze wegkomt anders mept/stijgert ze (hoeze wie is de baas nr 2?) Die lieve merrie van jou neemt je in het ootje en wandelt vrolijk over al jouw grenzen heen.

Mijn advies: Haal er een goede instructeur in het grondwerk bij om de leiderschapspositie van jou snel te verbeteren.

heb je idd gelijk in, maar wat doe jij als een paard niet bij je weg komt, tenzij je de zweep gebruikt waarop ze dan meteen richting jou begint te trappen? en natuurlijk, flink aanpakken, maar het kan dan al te laat zijn! dit is dus altijd nogal een risico.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:57

listig listje ik ben het volkomen met jou eens.
ik ben dan pas 18, maar heb ook een paard van 4,5
een vrouw die meende ook dat je geen zweep moest gebruiken, toen kreeg ik een rotknol die over je heen rende, geen respect toonde, stijgerde noem maar op!

nu staat ze ergens een maand in training en ze doet alles perfect, door het aanpakken ;) ze heeft nu ook respect voor de zweep. ze is er ook niet bang voor, maar ze weet gewoon nu dat ze het niet mag doen.

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:58

Duidelijk is inderdaad dat het paard geen respect voor je heeft. Ze gaat in je ruimte staan terwijl je dat niet vraagt. En als je aan haar vraagt of ze daar uit wilt gaan dan geeft ze protest. Het is dus in ieder geval belangrijk om haar te leren dat ze pas bij je mag komen als jij dat zegt en niet uit zichzelf de ruimte in mag. Misschien moet je eens wat over grondwerk en freestyletraingen gaan lezen/bekijken. Dat is ontzettend leerzaam over de omgang met paarden.

En listiglistje, als je naar paarden in de natuur kijkt wordt geweld niet getolereerd. Paarden die gewoon om zich heen gaan slaan worden nooit leider. Een leider is te herkennen aan een paard (in dit geval mens) wat duidelijk communiceert en te vertrouwen is. Een paard die ineens fel kan beginnen te gaan trappen (voor de mens dus ineens met zweep slaan) is niet te vertrouwen/goed in te schatten en krijgt dus nooit vertrouwen en daarmee geen respect. Hoeveel jaar je in de paarden zit gaat er niet om. Het gaat om je instelling en wat je hebt geleerd.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:59

Ik bedoelde Listiglistje ipv Listigliesje. Ach, vrijdagmiddag :O :)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:59

[qoute]heb je idd gelijk in, maar wat doe jij als een paard niet bij je weg komt, tenzij je de zweep gebruikt waarop ze dan meteen richting jou begint te trappen? en natuurlijk, flink aanpakken, maar het kan dan al te laat zijn! dit is dus altijd nogal een risico.[/quote]

toen ik les had van die softe zweeploze vrouw deed barocca dit ook, nu ik der in training heb, hebben ze der bij de eerste keer longeren gelijk aangepakt, en een zwiep gegeven en ze doet nu NIKS meer, en als ze iets doet en je zegt: EUHHH! FOEI. (bijv.) dan weet ze al dat ze dat niet moet doen.

en dit heeft niks met geweld te maken maar dat beest van 600 kilo moet wel weten wie de baas is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:00

Moos99 schreef:
Zilfstar schreef:

heb je idd gelijk in, maar wat doe jij als een paard niet bij je weg komt, tenzij je de zweep gebruikt waarop ze dan meteen richting jou begint te trappen? en natuurlijk, flink aanpakken, maar het kan dan al te laat zijn! dit is dus altijd nogal een risico.
t

Klinkt als een dominantieprobleem. Wat er al gezegd is, zeker niet toegeven. En pak hem flink aan. Je moet hem met het trappen voor zijn, dus proberen een flinke tik uit te geven voor hij ook maar de kans heeft om te trappen. Het draait allemaal om timing.
Ik zou even iemand zoeken die je hiermee helpt.

En ik lees wel van: 'Ga dan grondwerk doen' enzovoorts. Maar ik laat me dus echt never nooit niet trappen door een paard! Dat moeten ze ook vooral niet proberen.

Succes! :)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:01

In de wei komt ZIJ naar jou. ZIJ wil constant aandacht en geknuffeld. ...dat ze uit mijn ruimte loopt.

Dit zijn zo al drie fouten. Zij hoort niet in jou ruimte te komen. Alleen als jij dat vraagt en anders ga jij in haar ruimte, niet anders om. Jij hoort haar aandacht te geven, ik begrijp uit je verhaal dat zij het opeist. Ze maakt bij het longeren gebruik van deze machtspositie.
Ik ben niet iemand die altijd roept 'ga grondwerk doen' maar dat zou kunnen helpen. Wij kunnen jou van achter de computer niet goed helpen, je kan beter iemand met je mee laten kijken die je kan helpen.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:01

Piebe_Post schreef:
Duidelijk is inderdaad dat het paard geen respect voor je heeft. Ze gaat in je ruimte staan terwijl je dat niet vraagt. En als je aan haar vraagt of ze daar uit wilt gaan dan geeft ze protest. Het is dus in ieder geval belangrijk om haar te leren dat ze pas bij je mag komen als jij dat zegt en niet uit zichzelf de ruimte in mag. Misschien moet je eens wat over grondwerk en freestyletraingen gaan lezen/bekijken. Dat is ontzettend leerzaam over de omgang met paarden.

En listiglistje, als je naar paarden in de natuur kijkt wordt geweld niet getolereerd. Paarden die gewoon om zich heen gaan slaan worden nooit leider. Een leider is te herkennen aan een paard (in dit geval mens) wat duidelijk communiceert en te vertrouwen is. Een paard die ineens fel kan beginnen te gaan trappen (voor de mens dus ineens met zweep slaan) is niet te vertrouwen/goed in te schatten en krijgt dus nooit vertrouwen en daarmee geen respect. Hoeveel jaar je in de paarden zit gaat er niet om. Het gaat om je instelling en wat je hebt geleerd.

Maar je geeft het paard toch niet zomaar een lel? Ze komt ongevraagd in jouw ruimte en weigert er uit te gaan. Als je haar eruit wilt zetten dan stijgert ze naar jou en mept. Dan is de lel die je geeft toch een reactie op haar actie?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:03

Er worden hier al veel ware dingen gezegd!

Wil ik nog aan toevoegen:
Bedenk dat paarden in het wild, ook als ze elkaar graag mogen, elkaar ook weleens wegsturen, omdat ze het even zat zijn. Dat maken ze elkaar heel duidelijk! Aandacht vragen en krijgen is prima, maar wegsturen is wegsturen en ook daar moet ze naar luisteren. Ik denk stiekum dat jij het daar ook wat moeilijk mee hebt, kan dat misschien? Want dan ben je wat aarzelender en kom je weer niet duidelijk over. Zelf snel achteruitlopen is een teken dat jij lager in rang staat, degene die de meeste meters maakt, is de verliezer... Dat is de regel in paardenland! Daar ga je dan al, nog voordat je haar van je hebt weggestuurd. een goede cursus freestylen bijv. , of lessen, kunnen je op dit vlak heel goed helpen.

En over dat geweld: ik denk dat dat klopt, maar dit is al veel te ver gegaan, en ik denk dat je daarom ook wat groter in moet komen nu. Je groot maken, van je af bijten (figuurlijk) en als een flinke klap dan even nodig is, zou ik dat niet uit de weg gaan. Ik denk dat zo'n paard in een groep ook flink aangepakt zou worden als de anderen niets van hem moeten weten. Als hij dan niet op subtiele signalen reageert denk ik dat ze wel degelijk hardere maatregelen nemen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 15-04-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:03

Piebe_Post schreef:

ik weet niet naar welke aflevering van animalplanet jij hebt gekeken, maar ik zie dagelijks in de kudde dat mijn paard de baas is,
als er 1 te dicht in zijn buurt komt of te dicht bij zijn hooi/kuil dan wordt er eerst gedreigd,
komt de boodschap niet over dan volgt er een flinke mep of aanval met open bek :))

Ik heb het ook niet over afslaan, maar over 1 x een hele harde tik, zodat de boodschap in 1 x duidelijk is ;)

Nee je laten slaan of bedreigen door zo'n puberend hafje :roll:
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-04-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:05

hoi, ik ken helaas het probleem... Mijn dominante merrie doet namelijk hetzelfde! En aangezien ik dit zelf ook gevaarlijk/eng vind, heb ik dit overgelaten aan iemand met meer ervaring, en die niet bang voor haar is en haar met respect behandelt... En ik ben blij dat diegene me erbij kan helpen. Want zoals jij jou haf omschrijft doet mijn paard ook...En ze krijgt zo nodig echt wel een corrigerend tikje met de zweep... (niet zo dat ze er bang voor word, maar wel dat ze weer ff weet wie de baas is) en weet wat ze wel en niet mag... Want dit is echt geen protest meer van haar kant af... Dit is gewoon echt dominant zijn

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:05

EskeGirl schreef:
listiglistje schreef:

Edit:

En waarom denk je dat die zweep ooit is uitgevonden??????
Dan...als jij echt zo veel weet over paarden gedrag en respect en rangorde, dan moet je eens beter kijken naar een kudde paarden!
Wij als mens kunnen nooit zo hard slaan of schoppen als een paard kan!

Geen geweld gebruiken?...een flink pak op z'n donder moet ie hebben!Wat nou baasje aanvallen....respect moet hij hebben!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:09

listiglistje schreef:
ik weet niet naar welke aflevering van animalplanet jij hebt gekeken

:D (niet aan degene aan wie het geantwoord was, maar ik moest ff erg lachen :-))

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:09

Tja, het nadeel van dit soort topics is dat ze snel uitlopen op een zielig vs. niet zielig discussie waar jij helemaal niets aan hebt.

Nee, een zweep is geen zinloos-geweld-wapen, maar de term corrigerende tik bestaat niet voor niets... Zoals je zelf aangeeft is het een gebrek aanrespect. Jij zult moeten zorgen dat je boven haar staat in de rangorde, en niet alleen wanneer het haar uitkomt, maar altijd. Paarden in het wild bepalen ook niet wie er de baas is door te vergaderen en te stemmen. Je paardje zal echt niet doodgaan van een tik, zelfs niet een stevige lel, zolang voor jullie allebei duidelijk is wat het doel is, en goed gedrag vervolgens beloond wordt.
Ik maak uit je post op dat je dit zelf eigenlijk ook al probeert, maar dat ze te dicht bij blijft om het goed te kunnen doen. Ik begrijp niet helemaal of ze dit kort geleden is gaan doen of dat ze dit altijd met longeren doet (ze is nog jong, ik weet niet precies hoe lang je al met haar bezig bent). Als je haar zelf niet bij je weg kunt krijgen, heb je dan iemand die je een aantal keer kan helpen door haar aan het halster/hoofdstel naar buiten te brengen op de volte terwijl jij in het midden blijft staan? Zo kan ze aanleren wat wel de bedoeling is.
Ik heb een soortgelijk probleem ooit met een jonge hengst gehad, maar daar was niet altijd hulp, ik zette dan een emmer neer met een handje bix, net voldoende dat ie een aantal seconden stilstaat. Dan zette ik de emmer op de hoefslag neer, hem met z'n neus erin en dan liep ik naar het midden... zo leerde hij snel genoeg wat de bedoeling was. Het enige nadeel hiervan is dat je wel een grote ruimte moet hebben, zodat je daarna een beetje bij de emmer weg kunt lopen, anders krijgt ie m het volgende rondje tussen z'n benen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met je puberende lastpak ;)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:13

En inderdaad niet te flauw, dat ben ik zeker met listiglistje en aerdenhout1 eens. Ik ben momenteel ook met een pony van iemand anders bezig. Ze was ook erg goede vriendjes met de pony maar het ding van 1.29m liep je wel ondersteboven als ze de kans kreeg. Ze heeft één goed gemikte, vooral niet te zachte tik van me gehad en mevrouw weet precies waar ze aan toe is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:14

Ga eens samen met iemand die ervaring heeft longeren en laat die je helpen. Jij bent nu al bang (logisch hoor :) ) en dat merkt je paard ook. Haflingers zijn geen watjes, die van mij krijgt ook wel eens flink op zijn donder, maar dat moet ook want ze lopen heel snel, heel hard over je heen.

Zelf zou ik ze nooit stil laten staan en dan achteruit lopen, je weet dan niet welke kant ze op gaan (en ze heeft tijd om na te denken). Jong paard = voorwaarts houden, hoe dan ook. En ook met longeren. Direct van je af de ring op en lopen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:32

Tja, zoals hier diverse malen aangegeven is: alles draait om timing en lichaamstaal. En een zweep is een fijn verlengstuk van je lichaam.
Het is wel zaak om dit zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Anders kan het zijn dat je er straks helemaal niets meer mee kunt......
Zo'n geval heb ik momenteel in training; was Zdr. klaar en verkocht, nu, een half jaar later teruggebracht. Paard liep letterlijk over de jongedame in kwestie heen. Tijdens het rijden en longeren ging ie enge dingen zien om zich eronderuit te werken. Met het uitdoen van het bit, liep ie keihard (in galop) het stalpad uit, naar de weide toe (met het hoofdstel achter zich aan). Zo had hij nog meer truukjes, en het werden er steeds meer. Heeft enkele malen een flinke opdonder op het juiste moment gehad (schoen is ook lichaamstaal ;) ) en kan nu los staan op de poetsplek, terwijl ik afzadel en rustig het hoofdstel anderhalve meter verderop hang. Er komt nu -na drie dagen- geen tik meer aan te pas, alleen een zware stem en wat armgezwaai. Het trainen gaat wat langer duren, maar met de nodige duidelijkheid is de heropvoeding in 3 dagen tijd grotendeels geslaagd te noemen. Zo snel kan het dus gaan wanneer je duidelijk bent. Kun je -op door jou bepaalde momenten- ook weer veel vaker belonen, lief tegen em zijn en knuffelen. En tevens het zweepje weer als enkel aanwijsstokje gebruiken.

Bij aanvallen, gericht trappen en stijgeren, zou zo'n dier echt de mijne zijn. Zweep is dan ook niet zachtzinnig (altijd proberen om ze in de vooruit te krijgen!). Als je timing maar vliegensvlug is, dan zal ie er echt niet bang van worden. Hij doet namelijk iets, krijgt direct klets, en koppelt zijn gedrag aan de tik. Bij onjuist gebruik van de zweep snapt het dier de link tussen gedrag en tik niet, en zal mogelijk wel bang worden.