Lompe reus dendert zijn stal in

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kippesoep

Lompe reus dendert zijn stal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:07

Hallo :wave:

Een van onze paarden is een hele lieve knuffelige reus, we hebben hem zo'n 14jaar nu.
Er is echter een probleem: geduld is niet zijn sterkste kant, en omdat hij verder heel braaf en lief is zien wij (denk ik) soms wat te vaak kleine foutjes door de vingers. Ik zet hem bijvoorbeeld niet zo snel op zijn plaats als andere meer vervelende paarden wanneer hij bijvoorbeeld (sporadisch) dribbelt of loopt te trekken met wandelen of de bak in rent met mij nog aan het touw :z

Het grote probleem is nu dat hij zijn stal IN dendert, ik ben bang dat ik klem kom te zitten tussen hem en de deur dus we laten hem los voor de deur. Vroeger liep hij braaf tot daar en hupte dan zijn stal in. Nu we op een nieuwe stal staan dramt hij tot voor zijn stal en schiet vervolgens als een IDIOOT naar binnen. (stal uit is overigens geen probleem)
Ik moet er even bij vertellen dat dit paard waarschijnlijk (volgens fokker) heeft klem gezeten in een deuropening en het dus niet 100% drammerigheid is.

Goed... de vraag, hebben jullie tips over hoe ik met hem aan de slag kan gaan om in ieder geval het ongeduldige en drammerige eruit kan krijgen?? zodat hij op zijn minst tot voor zijn stal braaf stapt en hopelijk dan ook nog relatief rustig naar binnen gaat (nu vliegen de vonken er echt vanaf en hij stoot ook vaak zijn heup aan de deur wat weer tot extra stress lijdt elke keer)

Ter info, paard deed veel erger toen wij hem kochten, ging in galop vanaf het begin van de gang := hij komt nu wel al stappend tot aan de staldeur. Op zijn oude stal liep hij redelijk rustig naar binnen maar nu in de nieuwe stal moet hij de bocht de andere (zijn moeilijke) kant op maken.
Maar goed het zou fijn zijn om hem OOIT toch eens lekker rustig op stal te kunnen zetten.

kleine edit: we lopen NOOIT samen met hem de stal in, dan schier hij in de stress en hij kijkt niet goed uit over wat (of wie) hij dan heen rent

Miekemuis_

Re: Lompe reus dendert zijn stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:12

Mijn vriendin's paard heeft hetzelfde doorgemaakt. Zij viel en brak haar knie, stond recht en schoot zo haar stal in. Sinds dien kan ze niet meer normaal haar stal instappen. Wat enorm heeft geholpen is haar naast de deur laten staan tot ze rustig is en dan gewoon weer wegstappen, die deur niet associeren met binnengaan. Als ze na een tijdje rustiger blijven staan, stap je naar de stal toe maar je stopt op een meter voor de deur, dan ga je heel rustig aan de stal binnen. Eventueel trek je de aandacht weg met een stuk wortel oid.
succes

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:14

Probeer het eens met een hand vol snoepjes. In de aanloop
Naar zijn stal iedere keer iets lekkers aanbieden vaarvoor jij
stil moet gaan staan om het aan te nemen. Die van mij ( een
KWPN van 1,76m ) heef het op die manier afgeleerd. Hij wacht
nu bij de ingang van z'n box op iets lekkers ipv naar binnen te
stormen. Succes!

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:30

Bedankt voor jullie reacties :)
even wat extra info, paard is ong 1.80 en heeft ook bijbehorend gewicht
Snoepjes/wortels hebben zijn interesse tot precies bij de deur van zijn stal, op die manier hebben we heb rustig tot bij stal gekregen. Verder lukt het niet, dan is hij weer helemaal gefocust op de deur. De laatste weken gaat ook dat stuk drammerig (met of zonder wortel).
Langs de stal lopen gaat niet, hij staat op het eind van de gang (andere stal is geen optie die zijn te klein voor hem) Op de vorige stal ging dit wel, deed hij ook braaf, maar zo gauw hij in de gaten had dat hij naar binnen mag schiet hij weg.

Overige probeersels:
vastzetten voor de deur, dan dramt hij een tijd maar staat uiteindelijk ontspannen te wachten, maar zo gauw hij weet dat ie naar binnen moet: ZOEF!
met hoofdstel op stal zetten, gaat ietsje rustiger en dan is hij nog een béétje af te remmen
deur pas open maken als hij ervoor staat, dit resulteerde in een zeer kromme deur :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:33

Ik zou grondwerk met hem gaan doen, en dan bijv. Parelli.
Die gaat tijdens het grondwerk de squeezing game meenemen. Paard leren door smalle ruimtes en openingen te gaan.
Dit als voorbereiding op de trailer.
Maar het kan natuurlijk ook als voorbereiding of correctie van een probleem met deuren.

Bekijk dit even: www.parelli.nl

Op Youtube heeft Parelli een kanaal, heet Parellitube.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:35

Dat is het idee, waar ik naar op zoek ben. Ik wil het nu echt oplossen, we zijn al 14 jaar de 'symptomen aan het bestrijden' maar zijn angst/drammerigheid is er niet mee opgelost.
Ik heb al wat op internet gekeken enzo, maar er is zoveel info over grondwerk dat ik niet weet waar te zoeken/beginnen.
Ik las net iets over dat de basis begint bij het lopen en stilstaan.
Dat lijkt me voor hem al een goede begin oefening omdat hij daar al behoorlijk bij kan drammen (draait om je heen als hij moet stil staan)
Tips zijn welkom :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:41

Er staat op Youtube een filmpje uit het oude Parelli pakket met specifiek de squeeze game, helaas met Duitse voice-over.

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

Eerdere delen staan ook op Youtube. Voordat je de Squeeze game kunt gaan doen, behoren alle voorgaande oefeningen (games) goed te worden beheerst.

Met Parelli gaat er een wereld voor je open...echt, geloof me maar.

Parelli heeft ook een boek geschreven. Het heet Natural -Horse-Man-Ship en is te verkrijgen via Bol.com
Je kunt ook kijken of je het via de bibliotheek kunt lenen.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:46

Bedankt, heb ik een beetje een richting. Ik ga eens op zoek :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:46

http://www.todayshorse.com/Articles/Lan ... Horses.htm

Quot Pat Parelli: "Horses are born Skeptics, Cowards, Claustrophobics, and Panic-aholics by nature."

Als je dat begrijpt, zul je ook begrijpen waarom paarden kleine ruimtes en smalle doorgangen zoals een boxdeur niet leuk vinden.
Het uit zich vaak in de angst voor de trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=3_m2S0GvlW4

En deze vind ik heel leuk

http://www.youtube.com/user/eddymodde#p ... -0bagw0pj0

Het door deuropeningen sjeezen is een variant ervan.
De oplossing is: Parelli!

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:57

Een variant van trailerproblemen bedoel je? Ivm zijn engtevrees heeft hij die namelijk ook, hij gaat de trailer wel in, maar klep omhoog/stang erachter gaat niet. Hij is ook nog eens enorm groot, breed en lang dus hij staat zelfs in de extra grote trailer echt krap. Vrachtwagen gaat dan weer wat beter maar ook niet van harte, meestal klim ik er gewoon op als ik ergens heen moet. hij is namelijk wel braaf als ik dwars over een straatmarkt moet stappen :P
Het ziet er allemaal leuk en best interessant uit, ik ga me er zeker eens in verdiepen. Ook voor ons andere paard zou deze manier van omgaan voordelen opleveren denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:02

Het is niet alleen voor je paard een openbaring: als jij er open voor staat en je er echt in gaat verdiepen, gaat het je kennis en je band met dit paard en alle toekomstige paarden veranderen.

Want: als je dingen doet zoals je altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.

Er is alleen zo ontzettend veel meer!

En je paard is absoluut niet te oud om nieuwe dingen te leren.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 00:10

Oh ik sta er absoluut open voor, ik loop al m'n leven lang tussen de paarden en leer elke dag weer bij. Met de meeste paarden kom ik met rust en geduld heel ver. Maar bij hem blijven we vasthangen op dit punt (hij is stiekem ook wel een beetje verwend omdat het een echte opa is) maar goed. Ik ben dus echt wel bereid om weer eens verder te kijken aangezien er tot op heden niets is dat echt werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:13

Succes ermee. Ik zou je alleen wel willen adviseren om les te nemen en het programma op de letter te volgen, ongeacht dat er geheid mensen zijn die beweren dat je je eigen mix ervan kunt maken. De oefeningen en de volgorde van de oefeningen zitten er niet voor niets, dus zo simpel en stom ze ook mogen zijn, het heeft een reden.

Parelli begint al met een soort analyse van paardenpersoonlijkheden. En op grond van die criteria pas je je aanpak aan...

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 00:16

Ik wist niet dat er ook les in wordt gegeven, is dat in cursusvorm? Of zijn het echt lessen? Hoe weet je of het ook kundige mensen zijn en geen aanprutsers?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:23

Parelli heeft een zelfstudiepakket dat je aan kunt schaffen, en dat je aardig op weg helpt. Er is een "getting started" DVD dat je voor een klein prijsje aan kunt schaffen, verder kun je voor een maand lid worden van de Savvy club (gratis!)
En er zijn de nodige demonstraties die gegeven worden, kun je kijken wat cursisten allemaal hebben bereikt en wat het programma inhoudt.
Verder zijn er een aantal gecertificeerde instructeurs die je les kunnen geven, al dan niet in clinicverband. Kijk voor namen en adressen eens op

http://www.parelli.nl/instructors.php

Filmpjes van demo''s

http://www.parelli.nl/movies.php
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-04-11 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:32

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 01:04

ohja, de squeezing game, dat is precies wat je nodig hebt, zo te lezen. Wat Parelli doet, doen er wel meer, maar het wordt zo enorm goed uitgelegd dat ik er ook heel erg fan van ben.
Inderdaad, eerst de andere games goed onder de knie hebben, ze zijn opbouwend.

Mij valt het altijd al op dat als je alleen al de eerste drie games goed met je paard kan doen, je al zo veel meer kan met je paard dan voorheen! Mijn paarden en ik vinden de games helemaal leuk. Toen ik parelli ging doen met mijn ex-verzorg-tinker (ze was toen 11), leek ze heel opgelucht: eindelijk iemand die me begrijpt! Ze werd daar ook een stuk liever en werkwilliger van. Toen ik daar voor het eerst op stal kwam, werd ik gewaarschuwd niet in de box te gaan staan want ze zou me platduwen. Een tijdje en een hoop parelli later kon ik met dezelfde lomperik aan een touwhalster door het bos wandelen. Zelfs toen er grote paniek ontstond doordat er een man, verscholen in de bosjes, ineens zijn kettingzaag aanzette (ik weet zeker dat het geen opzet was, maar toch...) bleef het touwje slap hangen.

Je leert bij Parelli onder andere hoe je je paard respect laat krijgen voor jouw ruimte, zodat hij zelfs in een panieksituatie niet volledig over je heen dendert. Zoals wanneer je hem door die enge staldeur heen wilt hebben.

Heel veel plezier met de Parelli en je paard!