Longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:59

Aller eerst zou ik graag weer even opgefrist willen worden.
wat was ook alweer het nut van het longeren met een pesoa hulpteugel/tuig? wat en hoe train je daar ook alweer mee bij je paardje?
was het vooral om je paard meer dressuurmatig te kunnen trainen aan de longe? of iets anders?
ik heb het ooit wel geweten,maar het is diep weggezakt :+

en dan zou ik graag willen weten wat jullie vinden van het longeren met pessoa.

barst maar los!

kleinvosje

Re: Longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:01

Een pessoa kan de achterhand meer onder laten treden, als je em goed gebruikt. Er zijn veel verschillende meningen over het gebruik ervan, zoek hier maar eens op Bokt of in de Wiki!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 09:33

verder niemand die een reactie heeft?
ik heb bij het zoekfunctie wel pessoa ingevuld en gezocht maar kan niet echt vinden wat ik zoek qua reacties..

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:54

Ik heb geen goede ervaringen met pessoa's het wort veel gebruikt om het paard van voor naar achter goed te laten lopen.
Om de pessoa te gebruiken moet je wel goed weten wat je doet! een paard is voor dat je het weet stuk!
Dus ik zou voor dat je hem gebruikt mensen zoeken die goed weten wat ze doen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:00

ik gebruik de pessoa af en toe, om m'n pony lekker lang en laag over de rug te laten lopen en zijn achterhand ook actief te houden. Ik vind het een prettige longeerhulpteugel, die je niet stug vastzet en dus niet continu dwingt, paard kan tot op zekere hoogte zelf bepalen hoe hoog/laag hij z'n hoofd houdt, maar bij de juiste ontspannen houding is alle druk er af, is vooral voor mijn paard ideaal. Ik moet zeggen, dat ik de teugel eigenlijk alleen in stap en draf gebruik en nooit in de 'dressuurhouding' zet, meestal alleen in de lang-laag en in de middelste stand :j

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:11

ik gebruik best veel pessoa tuig, alleen in de lang laag stand, alleen stap/ draf werk.. verder longeer ik met dubbele lijnen.
afhankelijk wat beste bij paard is.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:14

ik lees even mee, ben nog "pessoa-leek"
alleen stap en draf lees ik
waarom geen galop?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:23

in galop gaat de pessoa naar mijn idee teveel schudden en trekken, en mijn paard gaat naar het bontje on de achterbenen bokken, daarom doe ik alleen stap en draf :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:24

ik gebruikte m idd ook alleen lang en laag en in stap en draf.
Daarbuiten vindt ik m onvriendelijk.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:26

Ik vind de pessoa een hele fijne longeerhulp. Ik gebruik 'm in de galop ook niet zo veel omdat ik het idee heb dat ie dan teveel in z'n mond trekt, soms doe ik dan de pessoa wat losser.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:04

Helder +:)+ dank jullie wel

offtopic: Hey Fjordjes, ik ken jou!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:16

Als je een handleiding wilt, kun je mij een PB sturen met je email adres. Ik heb hem ingescant namelijk.
Op de handleiding staan de vier verschillende standen en wat je er ongeveer mee traint.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:11

In principe is de pessoa erg handig om je paard te leren de achterhand wat meer onder te brengen, en de rug te ontspannen. De laagste stand wordt het meest gebruikt hiervoor. Je kunt ook varieren en echt een opbouw maken als je aan het longeren bent, dus laag beginnen en dan wat hoger instellen door de pessoa hoger aan je singel vast te maken. Dus je paard steeds meer oprichten.

Ik doe mijn paardje ermee longeren zodat ze goed haar rug leert gebruiken. Ik vind het vooral fijn om op de lage stand mee te longeren, en af en toe doe ik hem ook een stukje hoger vastmaken zodat ze heel even iets opgericht gaat lopen. Galop doe ik trouwens ook gewoon met pessoa, dan blijft ze gewoon laag en krijg je dus niet dat het in dr mond trekt.

Voor mijn jonge paard vind ik het een erg fijn hulpmiddel maar voor mijn vorige paard kon ik er niet meer mee dan alleen op de lage stand trainen aangezien die steeds in protest kwam als ze hoger moest. Aan de bijzet ging dat dan wel weer goed... Een nadeel van de pessoa vind ik dat je geen stelling kan instellen, daarvoor moet je steeds vragen op je longe.

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:31

De pessoa is om je paard te leren zijn achterhand meer onder te brengen, zo meer over zijn rug te gaan lopen en daardoor te gaan nageven. Er zijn verschillende standen, hoe lager je hem vast maakt hoe meer hij richting lang en laag zal gaan lopen, wil je hem echt voor de 'hogere' dressuur trainen kun je hem bovenin je longeersingel vastmaken. Zelf ben ik meer een voorstander van lang en laag. Een nadeel eraan is inderdaad dat ze het toch bij elke stap in hun mond voelen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:32

heeft iemand misschien een foto van zijn/haar paard/pony met pessoa aan de longe?
en hoe jullie die dan dus vastmaken.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:52

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:55

Ik maak hem zo vast:
Je maakt hem vast door het bontje in de 'broek' van je paard te stoppen, aan het bontje zitten touwtjes. 2 lange touwen daaraan zitten katrolletjes deze maak je aan het bit vast, dan zitten er nog 2 gespen deze doe je terug naar de longeersingel op de gewenste hoogte. Dan zit er aan het bontje nog 1 touw in de vorm van een driehoek met een gesp. Deze maak je bovenaan de longeersingelvast zodat het bontje blijft zitten.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:57

@Lisa_Dries; maak je de longeerlijn vast aan de longeersingel (en door het bit heen)? Is dat om wat stelling te krijgen?

Hier een foto van mijn knollie met pessoa. Hij zit losser dan dat het op de foto lijkt.
Ik durf hem ook niet strakker te doen, ben bang dat ik het verkeerd doe en schade aanbreng.
Misschien dat ze me op de nieuwe stal daarmee kunnen helpen....
Afbeelding

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:11

@ MissYvette4u - ik zie dat ik dat op deze foto's inderdaad heb. De foto's zijn een jaar terug gemaakt dus precies weet ik het niet meer. Nu doe ik hem altijd andersom zegmaar. Vastklikken aan de buitenste bitring, door de binnenste bitring door het onderste gaatje van de longeersingel. Dit doe ik inderdaad voor stelling. Hoe ik hem daar heb vind ik inderdaad een beetje vaag, weet het echt niet meer :+

Trouwens ik zie dat jij hem richting bit ook door de singel hebt, slimheid! Dat ga ik ook eens toepassen!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:56

Lisa_Dries schreef:
Trouwens ik zie dat jij hem richting bit ook door de singel hebt, slimheid! Dat ga ik ook eens toepassen!

Ja daar wees Nuria (van wie ik pessoa heb gekocht) me op.
Werkt heel goed! En zo minder kans dat mijn paard in de pessoa stapt :P

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:04

Wa zien jullie als verschil in werking tussen de Gogue en de Pessop (afgezien van het bontje aan de achterkant)?
Ik gebruik nu een Gogue voor een vierjarige, inderdaad om met een constante aanleungng lang en laag te gaan maar toch bewegingsruimte voor het hoofd te houden. Ik vind een Goque als hulpteugel meer uitnodigend dan dwingend, veergeleken met de meeste andere hulpteugels.