verkeerde stelling met longeren,, TIPS??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nythyah

verkeerde stelling met longeren,, TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:41

hallo,,

ik ben nu bezig op mijn paard zadelmak te maken, alles gaat super zadeltje er op, hoofdstelletje.
ik longer haar normaal met een lange teugel zodat ze lager met haar hoofd op de grond zit zo dat haar ze haar rug spieren een beetje begint te treinen. Maar nu valt het mij op dat ze op haar linker hand de verkeerde stelling neemt, dus maar buiten. Maar op de rechter hand gaat alles oke.
moet ik gewoon even gelduld hebben en ze pakt dat later op, of moet ik haar helpen maar hoe? want ik zit haar ook niet te veel dwingen.

iemand tips ??

alvast bedankt ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:44

Lees je eens in over de natuurlijke scheefheid van een paard :)
http://atletischerijkunst.nl/pagina48.html

Zo te horen is je paard rechtsgebogen.
Met de enkele longe valt dit enigzins op te lossen maar wil je er met longeren echt mee bezig dan is een dubbele longe handiger.
Dien je wel les in te nemen want makkelijk is het niet.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:44

hmm.... dat heb ik ook alleen dan op de rechterhand. Zet haar soms wat strakker bij op rechts of haal mijn lijn door de bitring naar de singel maar vind het eigenlijk beide niet helpen. Laatst liet ik haar kleinere cirkels lopen zodat ze wel rechterstelling aan moetst nemen en toen leek ze ineens wel na te geven op rechts. Maar zodra ze dan weer op de grote cirkel ging was het probleem er weer. Conclusie: Ik kan ook wel een goede tip gebruiken :)

nythyah

Re: verkeerde stelling met longeren,, TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 00:00

idd, daar heb ik al een keer over gehoord natuurlijke scheefheid van een paard ik zal er in kijken, dubble longe heb ik nog nooit op haar geprobeerd maar zal het proberen.
kleinere voltes doe ik ook, en dan weer naar een grotere volte maar zo als je zegt,, als ze op de grote volte loopt,, neemt ze weer je verkeerde stelling...

aerdenhout1

Re: verkeerde stelling met longeren,, TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:54

IK zou in elk geval de teugels van je hoofdstel afhalen. Als je een longeersingel om doet dan aan de buitenkant een bijzet ( niet te strak) en aan de binnenkant de longeer lijn door het bit ( vanaf buiten naar binnen) naar de singel toe vast zetten.
Zo kan je stelling vragen. Begin op het laagste ringetje.
Wel opletten dat ze niet gaan uitzwaaien met de achterhand, dus je lengte buiging behouden.