Leuke training/grondwerk tips verbeteren gehoorzaamheid pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leuke training/grondwerk tips verbeteren gehoorzaamheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 22:31

Ik wil graag wat training vanaf de grond doen met mijn pony. Het gaat om een 14-jarige, vrij eigenwijs aangelegde kruising shetlander x fjord. Het is een ruin, hij is 1.03 hoog. Het punt is, dat hij weet dat hij heel erg sterk is. Hij heeft misschien de stokmaat van een grote shet, maar zeker de bouw en kracht van een fjord. Zelfs volwassenen hebben moeite om hem te houden als hij zijn nek op slot zet en het op een lopen zet aan een halstertouw. Daar buiten is het op zich een schat van een pony, maar hij is lomp in de omgang (wil niet stilstaan met poetsen, duwt je ondersteboven, dat soort dingetjes). Nu is het punt dat mijn dochtertje van 2 stapelgek is op hem. Ze mag af en toe een rondje op hem stappen (ik hou hem uiteraard aan het halstertouw vast) en ook borstelen vind ze geweldig.

Ik wou graag wat oefeningen met hem gaan doen aan de hand en aan de longe om hem wat beter gehoorzaam en wat braver te maken (zodat mijn dochtertje er wat makkelijker mee kan werken straks). Je moet wel weten dat ik hem heb vanaf zijn eerste jaar en heel lang geleden heb ik hem beleerd voor de wagen, ook wel langs de weg gewandeld en hij heeft meerdere verzorgsters gehad die hem hebben beleerd onder het zadel enz. Maar door zijn maat werden ze al snel te groot en na aantal verschillende verzorgsters vonden wij het eigenlijk wel genoeg. Nu gebeurt er eigenlijk al jaren heel weinig met hem (meer gezelschapspony dus nu), dus alles moet weer een beetje opnieuw worden opgepakt.

Wie heeft er wat leuke en handige tips voor me?

Muronia

Re: Leuke training/grondwerk tips verbeteren gehoorzaamheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:23

niemand? Gewoon simpel longeren dat lukt ons wel natuurlijk, maar ik zoek echt specifieke gehoorzaamheids oefeningen die ik vanaf de grond met hem kan doen. Graag hoor ik wat ideetjes wat mensen met kleinere pony's kunnen doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:59

Ik zou allereerst respect aan het touw willen hebben. Schaf je een leadrope en een touwhalster aan en ga daar eerst mee aan de slag. Hou het touw vast op ongeveer een ellebooglengte (met vlakke hand) vanaf de musketonhaak. Je hebt het touw dus vrij lang.
Het touw is van zichzelf al vrij lang, dus heb je er met het lopen vaak een lus in. Het makkelijkst is om deze vast te houden in de hand waar je ook de pony mee vasthoud. In je andere hand hou je het uiteinde van het touw.
Vervolgens ga je lopen. Wil de pony je voorbij of andere voorwaartse/zijwaartse kunsten vertonen dan zwiep je alleen maar met het touw voor zijn neus. Het is zijn verantwoordelijkheid dat hij er niet in loopt. Doet hij dat toch, dan krijgt hij vanzelf een zwieper over zijn neus. Je kunt het zwaaien met de leadrope op verschillende tempo's doen. Zo zacht als kan en zo hard als nodig.

Er zijn een heleboel oefeningen te doen die erg leuk zijn, maar het kost erg veel tijd om ze hier allemaal correct te beschrijven.

Kijk anders eens of je een workshop kunt volgen. Op 10 april is er in Ruinerwold een workshop grondwerken van Emiel Voest.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:15

Dank je voor de tip. Stomme vraag misschien maar kan dit niet gewoon met een halster en een halstertouw? Wat is het verschil?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:31

Een touwhalster heeft op strategische punten knoopjes in het halster. Deze knoopjes kunnen druk geven op bepaalde drukpunten waardoor je veel verfijnder en met veel minder ruis je paard kunt vertellen wat je van hem verlangt.
De leadrope is een stuk zwaarder (en langer) dan een halstertouw waardoor je wederom duidelijker kunt zijn in je hulpen.

Mijn merries weten dondersgoed met welk halster ik ze uit de wei haal. Met het stalhalster hang ik er nog wel eens achteraan (fjord en ook een tank) terwijl ik met het touwhalster zo gek kan doen als ik wil, maar het paard volgt wel. Komt puur omdat ik met het touwhalster duidelijkere afspraken met ze heb kunnen maken.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:03

Ik zou het lange teugelen proberen. Dan kun je je pony toch rijden al zit je er niet op. Aan de lange teugel kun je alle oefeningen doen die je ook zou kunnen rijden als je erop zit. Je geeft je pony stof tot nadenken en de wil om voor je te werken. Deze manier heeft altijd een goede invloed op de samenwerking met je pony omdat je hulpen minimaal zijn moet je pony goed opletten op wat je van hem vraagt.
Een zeer goede instructie zit in jouw buurt in Friesland, andafries hier op bokt. Stuur haar eens een pb'tje voor mogelijkheden. Ik weet zeker dat ze je heel goed zal kunnen helpen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:21

Ik ben al wat met hem aan de gang gegaan: [ITP] Superstoere (maar schattige) pony Goliath en Lisanne (2)

Het is niet de bedoeling om uitgebreid grondwerklessen en wat weet ik allemaal te gaan nemen met hem hoor ;) Ik zocht gewoon wat bruikbare tips waar ik eens mee kon werken. Verder hou ik me bezig met dressuur en rijden van mn andere paarden. De poown moet gewoon wat gehoorzaamheidsdingetjes doen en omdat ik er niet op kan (logisch) moet het wel vanaf de grond.