Longeren lukt absoluut niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Longeren lukt absoluut niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:47

Sinds kort verzorg ik een 4 jarige haflinger. De merrie is van een 80 jaar oude man die eigenlijk voor zijn hobbies wat pony's heeft lopen. Omdat hij er zelf natuurlijk niets mee kan behalve komen kijken hoorde ik via via dat hij nog een bijrijder zorgt voor deze merrie. Blijkbaar op haar 3e ingereden, wat ik persoonlijk vroeg vind, al helemaal aangezien deze pony echt een laatbloeier is naar mijn gevoel, doet nog heel jong voor. Het is echt een super beest, heel sociaal, aanhankelijk, braaf.

Ik ben van plan om lekker rustig aan te doen en nog niet te gaan rijden, dus vandaag probeerde ik voor het eerst te longeren. Volgens de man had de vorige verzorgster dit geprobeerd maar lukte het niet. Ik dacht echt, hoe erg kan het zijn? zo een braaf ding. Als eerste zag ik dat ze erg bang was voor de zweep, ik heb haar toen gewoon haar hoofdstel omgedaan een knoop in de teugels gelegd en mee genomen naar de bak. Ik heb haar gewoon los laten lopen en ben met de zweep in de bak gegaan. Met de zweep naar de grond gericht liep ik wat rond, waarop ze mij onmiddelijk overal volgde. Daarna een beetje "geaaid" met de zweep overal, in het begin was ze heel gespannen en werd ze een beetje angstig maar hoe meer ze begon te zien dat de zweep niets ging doen ontspande ze en "speelde" ze zelfs een beetje met de zweep.

Ik heb daarna de longeer lijn gepakt, waarop het nog herkenbare probleem kwam dat ze constant naar mij toe kwam lopen, en niet zomaar, gewoon letterlijk tegen mij aan lopen met een blik in haar ogen zo van; wat doe je me aan, waarom wil je me weg jagen met deze zweep! Oke, ik hulp ingeschakeld en aan mijn moeder gevraagd of ze achter haar wilde lopen met de zweep, op dit moment echt nog niet slaan alleen bij haar kont houden en een beetje weg duwen zeg maar. Maar niets wilde helpen ze was vast besloten op 3 cm afstand te blijven.

Toen ik het genoeg vond, heb ik tegen mijn moeder gezegd dat ze op de grond mocht slaan met de zweep, toen draaide ze zich naar mij toe en kwam een beetje omhoog, nogmaals tik op de grond, en hoppa helemaal omhoog, niet zomaar een beetje stijgeren gewoon recht op staan! Geen stap wegzetten, niet weg proberen te komen alleen op 1 plek blijven stijgeren. Nou ff wat anders geprobeerd, mama laten rondjes laten mee lopen terwijl ik in het midden stond. Zogauw als mijn moeder weg liep kwam ze naar mij toe, en de zweep gebruiken eindigde met stijgeren en/of bokken. Ik probeerde in te schatten of ze nou heel dominant bezig was (wat naar mijn eerste indrukken niet in haar karakter zit) of dat ze angstig was, en niet snapte wat ik probeerde te doen.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad, en evt. tips?

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 01-04-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Re: Longeren lukt absoluut niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:55

mijn gevoel zet als ik dit zo lees (wat vrij vervelend is zonder enters)

dat het wel een deel ddominanti is maar. jah je weet niet hoe ze begonnen zijn met longeren dat is zo jammer.
wat jah hebben ze je paard de ronde in gejaagd. dan is ze bang.. en ze weet dat het bij jou veilig is...
Maar kun je de bak afzetten dat je een kleine ronde heb en dan zonder zweep alleen met een leadrope rondjes laat lopen dan heb je de zweep niet nodig en gaat ze begrijpen misschien dat ze van je af moeten lopen om je heen.
tis misschien maar een idee om zonder zweep wat te proberen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:00

pinkie87 schreef:
mijn gevoel zet als ik dit zo lees (wat vrij vervelend is zonder enters)

dat het wel een deel ddominanti is maar. jah je weet niet hoe ze begonnen zijn met longeren dat is zo jammer.
wat jah hebben ze je paard de ronde in gejaagd. dan is ze bang.. en ze weet dat het bij jou veilig is...
Maar kun je de bak afzetten dat je een kleine ronde heb en dan zonder zweep alleen met een leadrope rondjes laat lopen dan heb je de zweep niet nodig en gaat ze begrijpen misschien dat ze van je af moeten lopen om je heen.
tis misschien maar een idee om zonder zweep wat te proberen.

heb idd even wat alineas gemaakt!
maar ik krijg het niet voor elkaar om haar rondjes om mij heen te laten lopen, ze volgt iedere stap die ik neem! ik kan haar alleen proberen weg te duwen maar dit werkt ook niet echt natuurlijk. Ik krijg haar niet weg, met de strenge aanpak eindigt het in stijgeren. Als ze nou in ieder geval weg wilde lopen van de zweep, had ik een basis zodat ze ging begrijpe dat ze rondjes moet lopen om mij heen, maar ze reageerd alleen op de zweep met stijgeren en bokken!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:03

Persoonlijk denk ik dat het een combinatie is van beide. Ze heeft zelf niet veel ervaring met longeren lees ik hieruit, dus alles is nieuw en uiteraad spannend. Maar stijgeren mag in geen geval getolereerd worden, ook niet uit angst. Je beschrijft dat dominantie niet in haar karakter zit, maar elk paard, ongeacht welk ras, leeftijd of rang in de kudde gaat 'jou als mens' uitproberen. Zeker aangezien je haar nog maar een tijdje verzorgd, is de kans groot dat ze gaat kijken hoever ze kan gaan. Het dicht bij jou staan vind ik niet echt een goed teken, ze respecteert jouw ruimte niet als ze helemaal tegen je aan gaat staan. Wees duidelijk en consequent, ook al is het moeilijk, het is van belang dat je dit zsm bent, vanaf het begin. Als ze te dichtbij komt duw haar gerust terug, zo krijgt ze respect voor jou en is ze eerder bereid om te werken voor je. Wat betreft het longeren, neem haar gewoon is mee aan een leidsel en loop een stukje in de bak, wanneer jij stopt moet zij stoppen etc. en in geen geval voor je uit laten lopen, maar direct terugnemen. Ik zou rustig aandoen met het longeren en het op deze manier rustig opbouwen. Laat die zweep maar even weg, veel paarden vinden dit niks en veel doen het zonder zweep ook uitstekend. Succes ermee.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:04

nadine_yvana schreef:
Persoonlijk denk ik dat het een combinatie is van beide. Ze heeft zelf niet veel ervaring met longeren lees ik hieruit, dus alles is nieuw en uiteraad spannend. Maar stijgeren mag in geen geval getolereerd worden, ook niet uit angst. Je beschrijft dat dominantie niet in haar karakter zit, maar elk paard, ongeacht welk ras, leeftijd of rang in de kudde gaat 'jou als mens' uitproberen. Zeker aangezien je haar nog maar een tijdje verzorgd, is de kans groot dat ze gaat kijken hoever ze kan gaan. Het dicht bij jou staan vind ik niet echt een goed teken, ze respecteert jouw ruimte niet als ze helemaal tegen je aan gaat staan. Wees duidelijk en consequent, ook al is het moeilijk, het is van belang dat je dit zsm bent, vanaf het begin. Als ze te dichtbij komt duw haar gerust terug, zo krijgt ze respect voor jou en is ze eerder bereid om te werken voor je. Wat betreft het longeren, neem haar gewoon is mee aan een leidsel en loop een stukje in de bak, wanneer jij stopt moet zij stoppen etc. en in geen geval voor je uit laten lopen, maar direct terugnemen. Ik zou rustig aandoen met het longeren en het op deze manier rustig opbouwen. Laat die zweep maar even weg, veel paarden vinden dit niks en veel doen het zonder zweep ook uitstekend. Succes ermee.

bedankt voor deze reactie, hier kan ik zeker iets mee!

derkstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:08

Misschien kun je het op de join-up manier van monty roberts proberen. Gewoon ff op youtube zoeken staan een hoop filmpjes op..

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:16

ik denk ook combi van angst en dominantie, want tegen je oplopen is ook dominantie en geen respect hebben voor jou persoonlijke ruimte

toch van je af blijven jagen, met zweep of leadrope, in een afgezet stukje zodat je niet de hele bak door hoeft te jagen, maar ze moet gewoon leren dat ze uit jouw ruimte blijft

en vergeet niet dat paarden ook hard onder elkaar zijn, dus een flinke duw of knal van de leadrope mag best :j
mijn ene merrie heeft mijn ruin 2 x gegrepen, nu hoeft ze alleen maar nijdig te kijken en hij wijkt al, dat idee moet je ook voor jezelf creeren, jij bent de baas

probeer altijd dezelfde commando's te gebruiken, lichaamshouding, etc

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:42

derkstede schreef:
Misschien kun je het op de join-up manier van monty roberts proberen. Gewoon ff op youtube zoeken staan een hoop filmpjes op..

nadat het longeren niet lukte heb ik haar rondjes laten rennen zonder longeerlijn met zo weinig mogelijk zweep, na een paar rondjes ben ik stil gaan staan en ze komt iedere keer naar mij toe lopen, ze volgt ook heel netjes alle kanten op.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:57

Je zegt in je begin bericht datje lekker rustig aan wilt doen, maar volgens mij vraag je gewoon tevéél in 1 keer: Ben je ervan bewust HOEVEEL oefeningen er zitten in het om je heen cirkelen!

Misschien kun je eens beginnen met heel opdelen in heeeeeel veel kleine oefeningen, waarbij je telkens naar het paard kijkt, of hij/zij met DAT stukje kan omgaan;
Bij je komen om de longeerlijn aan te klikken, even moeten wachten omdat dit een paar seconden duurt, vervolgens door jou weggestuurd te worden: ze gaat waarschijnlijk achterwaarts, zijwaarts of doet maar wat, dan het einde van de longeerlijn tegenkomen (letterlijk op het bit?), dan een kant op moeten, dan opgejaagd worden met de zweep, dan ...
etc. etc.

Elk (hoe klein ook) stapje dat goed gaat (al dénkt ze maar aan dat wat jij vraagt) is PERFECT! En dan zélf ook tevreden zijn: je beloont de meeste paarden gewoon met rust! Even stil staan, even nadenken over de vorige oefening en dan heel voorzichtig (kleine stapjes) de volgende stap oppakken! Of de vorige stap nog een keer doen, omdat je dan haar zelfvertrouwen vergroot: dat kan ze immers al en zal ze graag voor je willen doen!

Als je alles opdeelt in (nog veel meer dan je eerst denkt) stapjes kan je steeds trots op haar zijn, zij op haarzelf en daardoor minder drukte en stress veroorzaken (want jij bent de stressveroorzaker: jij bent immers diegene die dat stressding(zweep) bij zich heeft. Leer haar, dat jij de RUSTbrenger bent, omdat je begrijpt dat zij erg haar best doet met dat kleine stapje!

En Want tuurlijk zal het weer eens verkeerd gaan. maar je kan dan ook altijd terug naar die stap waar het nog wel goedging!

Succes, Bianca