Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pinkie87 schreef:mijn gevoel zet als ik dit zo lees (wat vrij vervelend is zonder enters)
dat het wel een deel ddominanti is maar. jah je weet niet hoe ze begonnen zijn met longeren dat is zo jammer.
wat jah hebben ze je paard de ronde in gejaagd. dan is ze bang.. en ze weet dat het bij jou veilig is...
Maar kun je de bak afzetten dat je een kleine ronde heb en dan zonder zweep alleen met een leadrope rondjes laat lopen dan heb je de zweep niet nodig en gaat ze begrijpen misschien dat ze van je af moeten lopen om je heen.
tis misschien maar een idee om zonder zweep wat te proberen.
nadine_yvana schreef:Persoonlijk denk ik dat het een combinatie is van beide. Ze heeft zelf niet veel ervaring met longeren lees ik hieruit, dus alles is nieuw en uiteraad spannend. Maar stijgeren mag in geen geval getolereerd worden, ook niet uit angst. Je beschrijft dat dominantie niet in haar karakter zit, maar elk paard, ongeacht welk ras, leeftijd of rang in de kudde gaat 'jou als mens' uitproberen. Zeker aangezien je haar nog maar een tijdje verzorgd, is de kans groot dat ze gaat kijken hoever ze kan gaan. Het dicht bij jou staan vind ik niet echt een goed teken, ze respecteert jouw ruimte niet als ze helemaal tegen je aan gaat staan. Wees duidelijk en consequent, ook al is het moeilijk, het is van belang dat je dit zsm bent, vanaf het begin. Als ze te dichtbij komt duw haar gerust terug, zo krijgt ze respect voor jou en is ze eerder bereid om te werken voor je. Wat betreft het longeren, neem haar gewoon is mee aan een leidsel en loop een stukje in de bak, wanneer jij stopt moet zij stoppen etc. en in geen geval voor je uit laten lopen, maar direct terugnemen. Ik zou rustig aandoen met het longeren en het op deze manier rustig opbouwen. Laat die zweep maar even weg, veel paarden vinden dit niks en veel doen het zonder zweep ook uitstekend. Succes ermee.
derkstede schreef:Misschien kun je het op de join-up manier van monty roberts proberen. Gewoon ff op youtube zoeken staan een hoop filmpjes op..