Ik heb sinds 3 weken nu een nieuw paard, maar ik merk in veel dingen dat hij alles nog niet vertrouwd. Opzich heel logisch, maar hoe kan ik hiermee aan het werk? Wat zijn goede oefeneningen.
Wat is zelf vreemd vindt is dat wanneer ik in de bak rij er niets aan de hand is dan gaat alles goed en ontspant ze ook lekker, maar zoals vanmiddag wou ik even over de zandweg rijden, en daar kreeg ik hem gewoon niet. Ik heb hem gewoon rustig laten kijken, geen zweep etc gebruik, gewoon afgewacht. Het probleem is dat hij eerst veel verder komt en dan iets ziet waardoor hij steeds verder terug gaat en niet meer naar voren wil.
Verder wil hij na 2 keer prima op de trailer staan, nu ook niet meer in de trailer. Ik heb nu 2 keer met de methode van eddy modde geoefend en dat ging al een stuk beter, alleen staat hij er nog niet in. Wat mij ook opvalt bij het trailer laden is dat hij heel allert om zich heen kijkt.
Wat is nou een goede oefening om een betere vertrouwens band te krijgen met het paard?
Ps. ik ben nog opzoek naar iemand die mij kan helpen met het trailerprobleem en misschien ook in het lesgeven in grondwerk of NH of de methode van marijke de jong, in de buurt van Zwolle - Meppel
Hmm. ik weet niet welke methode die gebruikt, maar ik heb tijdje terug les gehad van Bojangles @ bokt. ook grondwerk. woont in Nijeveen. een echte aanrader
jcristina
Geplaatst: 01-04-11 12:55
Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben en voornamelijk eerst andere dingen met hem moet doen die wel ontspannen gaan, zodat hij in alle rust kan gaan ervaren dat jij in alle omstandigheden te vertrouwen bent en hem niet zal dwingen dingen te doen die hij niet durft. Het paard geeft het tempo wel aan. Drie weken is natuurlijk erg kort, hij moet niet alleen aan jou wennen maar misschien is zijn hele situatie (is hij verhuisd bv) veranderd, dat heeft gewoon veel tijd nodig.
Je kunt naast het rijden in de bak bijvoorbeeld ook wat met haar wandelen en laten grazen (steeds iets verder van huis af) of gewoon lekker poetsen als ze dat fijn vindt en bij haar in de wei zitten, om de band te versterken.
Een instructrice die doet wat jij zoekt is ook margriet wanningen http://www.rechtrichten.nl/ zij kan je ook helpen met het trailerprobleem. Als je paard steeds erg alert blijft dan vertrouwt ze het nog niet in- en bij de trailer maar om ook daar vertrouwen te krijgen moet je ook gewoon veel herhalen op een ontspannen manier, dat vertelt Eddy vast ook op zijn filmpjes.
Succes en veel plezier met je nieuwe paard!
JudithGigi
Geplaatst: 06-04-11 17:32
geduld hebben, geef hem genoeg te doen, schriktraining misschien een optie?
Ons paard , is ook een bangerik buiten . Als hij iets engs zit stijgerd hij endraait hij zich tegelijkertijd de andere kant op . Best lastig want je kan niets doen. wij zijn dit gaan oefenen op een brede weg (veel 'speelruimte ' ) Elke als hij dit deed omdraaien en tikje met de zweep . Nu is hij echt al veel braver ( oke , hij schrikt soms nog wel maar dat doen wij toch ook soms ? ) Ondertussen kennen we hem al wat en als we voelen dat het gaat komen gewoon benen. IK hoop dat je er iets mee bent x
ik heb een 3 jarig paard, en een kleine pony. wat ik doe is dat ik altijd de kleine mee neem. de grote wou nooit de weg uit, nooit de trailer in. maar met een maatje erbij deed hij alles. en nu kan ik zonder de kleine gaan wandelen, de trailer in. zelfs als ik langs de trailer de box in ga staat hij op trailer en ik in stal. hij gaat nu uit zich zelf op trailer. veel geduld hebben en veel praten, die van mij is ook een schrikker. ik ben nu bezig om hem wat gaan beleren. omdat hij mij vertrouwd heb ik geen moeite om hem een zadel op te leggen, kleden vind hij prima en zelfs mijn enge regenpak is niet eng meer! veel trainen en je paard veel aanmoedigen, werkt bij mij wel.
xMerleLove
Geplaatst: 10-04-11 18:24
zoals JudArthos al zegt; schriktraining zal iets goeds zijn. Mijn pony reageerde vaak ook alleen goed op mijn hulpen als ik ernaast stond als zij iets eng vond. Maar ik heb een paar keer een beetje schriktraining gedaan en dit hielp echt heel goed, ze vertrouwt me nu zowel als ik erop zit als ernaast
Joh je hebt je paard net 3 weken en hij moet al met je rijden, ook van het erf af, een trailer op en dat terwijl hij jou en z´n nieuwe plek nauwelijks kent.
Een paard kan er een half jaar over doen om volledig te ´herstellen´ van een verhuizing.
Ik zou hem eerst eens lekker op de wei met maatjes laten staan en laten wennen. Een keertje aan de hand rondje lopen, lekker poetsen en af en toe een beetje hobbelen. En er verder gewoon veel zijn, dus ook al ga je niks met hem doen loop dan toch eventjes door de wei alsof jij er ook bij hoort.
Ik zou helaas zo geen NH-instructeur bij jou in de buurt weten...
Wij hebben hier ook 2 warmbleodpaardjes die overal spoken kunnen zien... Dit is dan alleen bij mensen die ze nog niet vertrouwen.. Willen nergens meer langs en dan alleen maar omdraaien.. Als we er dan naast gaan lopen is het probleem vaak zo weer weg. Je hebt er paarden bij die daar misbruik van gaan maken en bij elk wissewasje stil gaan staan en gaan omdraaien, maar dat doen die van ons niet. Als ze iets eng vinden en ze willen er echt niet langs, dan stap ik even af. Loop dan naar het voorwerp met de pony in mijn hand en laat ze even snuffelen. Loop ik een klein stukje en ga weer terug. Weer laat ik ze aan het voorwerp snuffelen. Dan loop ik het voorwerp voorbij en stap op, nu nog een keer er langs en dan is het vaak klaar. dat voorwerp hebben ze geen angst meer voor. Ook doen wij regelmatig aan schriktraining, doormiddel van verschillende enge voorwerpen te plaatsen in de bak en ze op een rustige manier kennis laten maken met de voorwerpen, zoals bijvoorbeeld een paraplu. die leg je in het midden van de bak neer en ga je in een grote volte om heen rijden. Elke kant van de plu is weer anders en zal het paard anders op reageren. Steeds kleiner rondje maken, maar wel even goed aanvoelen dat je niet te veel druk uitoefent. UIteindelijk weer laten snuffelen aan de plu en nog paar keer langs rijden of lopen. Voor de trailer heb je trainingen met een groot stuk zeil op de grond. Hier loop je overheen en laat je je pony op stil staan. Het hoeft niet altijd te helpen, maar word wel gebruikt als oefening voor het laden van de trailer.