Even een vraag voor de mensen die met hun paard aan lange lijnen doen (ik bedoel dus niet longeren met een dubbele longe): welke lijnen en zweep gebruiken jullie hiervoor?
Ik zit bijvoorbeeld te kijken naar een dubbele longe, maar die is 18 meter lang. Dan zou ik sowieso 10 meter lijn overhouden in elke hand, lijkt me niet echt handig. Hoe doen jullie dat?
Gebruiken jullie hier een longeerzweep bij, en zo ja, welke? Uiteindelijk wil ik in principe ook de straat op kunnen met mijn paard tussen de lange lijnen, dan lijkt het me niet handig om een zware zweep te moeten sjouwen. Dus hierover krijg ik ook graag tips!
Alvast bedankt!
gillian
Geplaatst: 30-03-11 16:26
Als ik ga lange teugelen/lange lijnen met m'n paard gebruik ik een slofteugel. Verder gebruik ik een dressuurzweep.
Firefly4
Geplaatst: 30-03-11 16:27
Ik gebruik voor het werken met dubbele lijnen de Haanstra longeerlijn (even op divoza intypen, vind je 'm wel). Je hebt wel veel 'touw' in je handen, maar daar leer je mee werken. In begin is het wat lastig, maar na verloop van tijd wandel je er zo mee weg Had ik ook. Ik heb een erg voorwaarts paard die goed op stemhulpen reageert, dus ik gebruik geen zweep. Maar als ik longeer met enkele lijn, heb ik gewoon de eerste de beste longeerzweep erbij (heb een redelijke lange, maar paard reageert hier soms wat heftig op, daarom gebruik ik 'm bijna niet).
Omdat je zo'n lang stuk 'touw' over hebt, kun je die ook laten 'kletzen' tegen het zand van de bak als je ermee zwaait. Werkt soms ook wel als die van mij net even niet reageert zoals ik wil
Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken of een slofteugel wat is. Heb ook gekeken naar de dubbele lijnen van LH, maar het lijkt me zo onhandig om zo veel overbodig touw in mn handen te hebben.
Anoniem
Geplaatst: 31-03-11 11:02
Ik heb via http://www.touwhalsters.nl lange lijnen laten 'maken' .. Deze zijn 6 meter en je kan de kleur kiezen. Door omstandigheden heb ik ze nog niet kunnen uittesten maar volgen mij zijn ze wel ok.
Qua zweep weet ik het ook nog niet goed, met lange teugelen (maar dan loop je dus op een andere plaats) gebruik ik gewoon het dressuurzweepje (denk toch dat het een dressuurzweepje is ) dat ik bij het VD'en ook gebruik. Maar moet nog eens zien wat ik ga gebruiken bij die lange lijnen
Ohw natuurlijk, Lovelance, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht Bedankt voor de tip! De zweep blijft lastig, ik wil in ieder geval eentje van licht gewicht..
Ik gebruik gewoon 2 longeerlijnen. normaal gezien geen zweep. Laat het gedeelte van de longeerlijn wat ik in mijn hand heb een keer tegen mijn been aan tikken ( voor het geluid) als ik geen reactie op mijn stemhulp krijg.. ook nog een zweep in mijn handen word wel erg veel..
Op de foto in mijn profiel heb ik de set van piet bakker zelf. Heel dun licht lijntje, was fijn om mee te werken. Ik heb zelf laatst een touw van 10 meter gekocht. Langer moet ie idd niet zijn, dat werkt niet lekker.
Ik heb van een oude longeerlijn een langeteugel gemaakt. Ik heb er zo'n 2 meter af geknipt en aan de uiteinden heb ik een clip gemaakt. Een zweep gebruik ik niet.
annebe
Geplaatst: 01-04-11 18:31
@ longeerlijnen waar ik de uiteinde vanaf heb geknipt en ze slepen langs mij heen door de bak. Ik heb ze zelf het liefste niet aan elkaar. Zweepje.. kan je een menzweep gebruiken.
Wijslander
Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-11 14:58
Bedankt voor de tips!
@ zodiacje: die set lijkt me heel fijn maar is nergens te krijgen zo te zien...
Ik ga ook eens kijken voor een menzweep. De lange lijnen worden voor me gemaakt door touwhalsters.nl
regine
Geplaatst: 08-04-11 12:10
Een lange teugel om te lange teugelen moet ong. 6 meter zijn bij een paard tot 1.60. Een longeerlijn is daarom veel te lang en geeft 'rommel' in je had. Ik maak ze van webband, ligt fijn in de hand, is licht van gewicht aan het bit en je hebt het in allerlei leuke kleurtjes Ik gebruik geen zweep maar het makkelijkst is gewoon een niet al te lange rijzweep
Ik wil ook best een langeteugel voor jou maken, maar het is echt heel makkelijk hoor. 6 meter webband en 2 musketons is alles wat je nodig hebt.
Ik geef inderdaad individuele lessen tange teugel en ben op dit moment ook weer een Lange Teugel dag aan het organiseren, voor jou niet heel ver weg zie ik -> [EA-CO] Lange Teugel Dag 3
Wijslander
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-11 17:14
Goh, bedankt voor de tip! Dat het zo simpel kon zijn had ik niet gedacht... Ik ga even op de site kijken!