Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xyzutu2 schreef:Longeren kan ook zonder zweep (er staan stukjes in het bovenste filmpje in dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=194&t=1458165), tenminste, zo doe ik het zelf. Als een paard met zijn staart zwiept als hij aangetikt wordt, dan is dat voor mij een teken van dat hij dat niet prettig vond en dat vind ik zonde voor een oefening die ook voor beide partijen leuk kan zijn.
De lichaamstaal voor longeren zonder enig tuig/zweep kun je je eigen maken door gewoon eerst naast je paard te lopen en op lichaamstaal overgangen naar halt/stap te maken. Belonen! Als dat lukt, dan kun je ook draf toevoegen, eerst kleine stukje en dan grotere waarbij je zelf meerent. Dan ga je steeds meer een cirkel rennen/lopen terwijl je je paard vraagt om de buitenbocht om je heen te maken. Uiteindelijk kun jij je binnenvolte steeds verder verkleinen en vertragen terwijl je paard een grote volte om je heen blijft stappen/draven/galopperen.
Het belangrijkste is als je wilt longeren zonder zweep/touw, is dat je je paard kunt overtuigen dat het longeren/cirkelen/hoe je het ook wilt noemen leuk is omdat je hem niet meer met fysieke correcties kunt aansporen, en dat kan door vooral in het begin veel te belonen.
Dani_ schreef:Longeren is sowieso niet natuurlijk en sowieso niet leuk voor je paard. Er zijn andere manieren om je paard op conditie te brengen of stemcommando's aan te leren. Waaróm wil je longeren?
Rondjes lopen op een cirkel is niet gezond voor een paard dat van nature rechtuit loopt. Bovendien is het geestdodend en afmattend en zul je je paard er uiteindelijk mee afstompen.
Dani_ schreef:Longeren is sowieso niet natuurlijk en sowieso niet leuk voor je paard. Er zijn andere manieren om je paard op conditie te brengen of stemcommando's aan te leren. Waaróm wil je longeren?
Rondjes lopen op een cirkel is niet gezond voor een paard dat van nature rechtuit loopt. Bovendien is het geestdodend en afmattend en zul je je paard er uiteindelijk mee afstompen.
DreamAngel schreef:xyzutu2 schreef:(...) Het belangrijkste is als je wilt longeren zonder zweep/touw, is dat je je paard kunt overtuigen dat het longeren/cirkelen/hoe je het ook wilt noemen leuk is omdat je hem niet meer met fysieke correcties kunt aansporen, en dat kan door vooral in het begin veel te belonen.
Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, het probleem is dat als ik begin te lopen mijn paard mij echt aankijkt van wat doe jij nou weer en dat hij blijft staan of gewoon wegloopt... Is het dan een oplossing hem aan het halstertouw mee te nemen en daarmee te oefenen totdat ik het ook zonder halstertouw kan?