Probleem bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

clautjuh94

Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:25

Hallo,
Ik verzorg een Friese ruin van 5 jaar.
Hij is echt super, en ook het longeren gaat heel goed.
Alleen is het probleem dat hij niet meer wilt stoppen aan de longeerlijn.
Hij schrikt wel vaak, en natuurlijk gaat hij dan opeens in galop, geen probleem, alleen is het heel moeilijk om hem dan weer rustig en naar stap te krijgen. Hij reageert bij de overgangen wel heel goed op mijn stem, en als hij niet is geschrokken gaat hij zo op stemhulp van galop naar stap. Maar als hij is geschrokken reageert hij nergens meer op. Heel raar want als ik op hem rijd en hij schrikt, dan reageert hij wel goed op mijn stem. Ditzelfde probleem heb ik ook bij de overgang van stap naar halt. Hier reageert hij ook niet op stem, en heb al geprobeerd de zweep voor hem te wijzen, zodat het een soort obstakel vormt waarvoor hij zou moeten halthouden, maar ook dit werkt niet. Hij gaat wel terug naar halt, maar pas als hij uitgestapt is. En dit wil ik eigenlijk niet, want ben bang dat hij mij zo misschien niet meer als leider gaat zien.
Dus ik hoop dat iemand tips heeft? :)
Liefs

xMaritt

Re: Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:28

Haha het lijkt wel alsof je mijn verhaal vertelt XD Mijn bijrijd paardje (haflinger) stopt ook gewoon echt niet aan de longe, behalve van galop naar draf dan. Ik kan de zweep voor um houden, zelf helemaal voor zn schouder gaan lopen enz, maar hij weigert gewoon te stoppen.. Ben benieuwd wat je voor advies krijgt!

derkstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:31

Je zou kunnen proberen om met dubbele longe te gaan werken.. kost wel even wat moeite om daar handig in te worden..maar dan kan je op 2 teugels een remmende hulp geven..
Anders kan je proberen om eerst aan de hand hem overgangen te laten maken...en dan steeds iets verder van hem weg te blijven..totdat je op het laatst weer zelf in het midden van de cirkel staat. Hier heel concequent in zijn..
succes

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:30

Je moet eens even googlen op long linen. Is een methode van Monty Roberts, maar werkt stukken makkelijker als je paard hebt dat vaker tegen je stem hulpen in gaat. Is een dubbele longe systeem van 20m de lijn waardoor je meer lengte hebt als hij weg schiet, en zou je je Fries niet in de mond willen belemmeren moet je even kijken bij het dualy halster dat ze hebben dat is sturen op de neus. Er zullen goedkopere varianten zijn of misschien laten maken want het halster alleen al kost bijna 50euro.

De langere lijnen zijn handiger om je paard binnen de lijnen te corrigeren zodat je hem ook echt van je af kan sturen zonder dat je lijn tekort komt. De zweep zou ik in het begin achterwege laten omdat het geassocieerd wordt met drijven en niet met afremmen. Het enige waar je even aan moet wennen is dat je de resterende lengte lijnen naast je benen moet meeslepen, als je daar eenmaal handigheid in hebt dan kun je er alles mee doen. Maar dubbele lijnen is naar wat jij schrijft wel handiger om meer controle te krijgen over je paard. En neem een tweede persoon erbij die dicht bij je paard loopt om desnoods op laatste moment in te grijpen op kortere afstand.