paard met 2 benen op blok leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

paard met 2 benen op blok leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 21:11

:wave:

Hallo allemaal, ik ben sinds een paar maanden bezig met vrijheidsdressuur met mijn pony, ze kan nu; schudden, voetje geven (zijn we aan het uibreiden tot jambette) en met 1 voet op het blok, maar hoe krijg ik nu de andere erop? Want als ik vraag op voetje te geven en die keer zelf op het blok zet ze hem er daarna zelf op, de laatste weeken doet ze het gelijk al zelf, maar ik weet dus niet hoe ik die andere erop krijg.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:12

Op het moment dat ze de ene voet erop heeft en er ook op steunt, vraag je haar (aan het halster) wat naar voren.
Op zich is dit helemaal niet moeilijk ;)

_HS_

Re: paard met 2 benen op blok leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:16

Ik lees even mee, want ik heb hetzelfde probleem.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:16

Gillian heeft een goede tip inderdaad. Wat je ook kunt doen, is een laag blok/plaat pakken en daarmee beginnen te oefenen. Zodra je paard leert dat dit niet eng is en ze er zelf op gaat staan kun je een hoger écht blok pakken! :) Zijn wat meer stappen, maar staan eigenlijk garant aan succes.

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:18

ok, ik denk dat bij mij dan de hoogte van het blok het probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:26

Wat gillian zegt werkt goed :j
Wat bij mij ook werkt is het ene voetje vragen en als die erop staat het andere voetje vragen :Y)

Laatst ben ik bezig geweest met gewoon voetje geven en voetje naar voren geven (dus op het blok zetten), dit hopelijk als voorbereiding op de jambette, maar weet nog niet of we daar geraken :+

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:37

Mijn paard had dit vrij snel door.
Heb haar eerst (in 1 sessie) geleerd om met een voet erop te gaan staan. Gewoon zelf opgepakt en erop gezet en geclickt. De 2e keer deed ze dat zelf al en heb ik met hulp van Danielle haar wat naar voren gevraagd en voila, ze stond op het blok *D

De hoogte opbouwen is niet nodig. Ook niet handig want je moet dan verschillende blokken hebben. Mijn blok is 30cm hoog. Is prima te doen in een keer.
Timing is, net als bij de rest van VD, hét belangrijkste ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:06

Hoogte opbouwen kan zeker wel nodig zijn als een paard het echt eng vindt. Dan hoef je niet eerst te beginnen met een laag blok maar met bijvoorbeeld een plaat of gewoon een stuk hout. Zodra het paard geleerd heeft dat hij met zijn voorbenen ergens op moet staan en dat niet eng is kun je naar het blok gaan. Sommige paarden hebben die tussenstap echt nodig voor het vertrouwen in een blok.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:07

Ik heb wel eens groepslessen gegeven met paarden die écht niet verderkwamen dan één been erop. Toen kwam er een lagere tafelplaat en hoppa, voetjes erop. Vervolgens ook op het blok zelf! :) Het kan dus wel een fijne uitkomst bieden, of je er nu speciale blokken voor nodig moet hebben lijkt mij niet aangezien een tafelplaat, een goed stuk houd oid ook best even gebruikt kan worden! :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 09:55

Bedankt, ik ga even kijken hoe ze erop reageerd. Ik ben trouwens ook laag begonnen met een plankje houd, daar stond ze binnen 10 minuten op :)

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:52

Inderdaad zoals Eva zegt, met wat laags beginnen . :j