Ik ga voor het eerst beginnen met grondwerk (sorry als hier al een topic over is). Ik heb een hele lastige en soms ook gevaarlijke haflinger. Heeft er iemand tips waar ik het beste mee kan beginnen of waar ik extra op moet letten?
De 1ste maal dat ik met grondwerk begon was mijn paard niet akkoord... Resultaat gebroken voet! Daarna heb ik met mijn paard parelli les genomen om hem basisrespect aan te leren. Als je hem zelf al gevaarlijk vind raad ik je aan om mss ook begeleiding te zoeken, moet je niet blijven doen maar in het begin is dat wel handig! Ik vond die van mij ook best beangstigend als hij zich groot begon te maken (ben maar kleine pruts tegenover reus van 1.75) en daar maakte hij gebruik van. Nu 3 parelli lessen later staat hij relax en volgt hij als een mak lammetje
Wat doet je haflinger precies? Het belangrijkste is dat je begint met de goede spullen, dus een goed, stevig halster (wij gebruiken zelf altijd een Dually halster, maar is absoluut niet noodzakelijk) en een lange lijn. Een gewoon halstertouwtje gebruik ik zelf liever niet, omdat dit te kort is. Als je paard weg rent aan een lange lijn, of gaat steigeren, kun je gewoon de lijn wat langer laten worden.
ANSOb
Geplaatst: 24-03-11 18:23
Nee dat was niet fijn En ook niet zo slim van mij... Ik ging ervan uit dat alle paarden grondwerk leuk vonden, had mij dus niet verwacht aan protest. Maar nu is hij braaf hoor maar zal toch altijd op mijn hoede blijven
Mijn haflinger is heel dominant het zou aan mij kunnen liggen maar ze doet het bij iedereen dus dat lijkt me sterk. Ze gaat bv. naar je bokken en stijgeren met losgooien en longeren, door je heen willen lopen enz. Als je een andere iedee hebt wat beter werkt dan grondwerk hoor ik het natuurlijk ook graag!
Grondwerk is sowieso een goed idee, want dit is de methode om ervoor te zorgen dat je paard jou als leidende factor gaat zien. Ik krijg de indruk dat hij nu vooral zijn eigen plan trekt i.p.v. netjes te reageren en te wachten op jouw signalen. Longeren zou ik met zo'n pony altijd doen met dubbele lijnen, zodat hij niet naar je toe kan komen of je kan aanvallen. Door je heen lopen is goed op te lossen met grondwerk, maar vereist wel een zeer consequente aanpak van jouzelf. Dus: pony moet netjes naast jou meelopen, doet ze dat niet dan stop je haar en zet je haar achterwaarts. Dit doe je net zo vaak tot ze netjes naast jou blijft, in plaats van je voor je uit loopt. Als je wilt dat ze stopt, zou ik je aanraden om je ook echt om te draaien naar het paard, zodat je met je gezicht naar je paard staat. Op die manier is het voor haar duidelijk dat je wilt stoppen, doordat je haar "fysiek blokt". Vanuit die positie is het ook makkelijker om haar netjes achterwaarts te vragen. Als je weer voorwaarts wilt, draai je je weer om zodat je pony weet dat ze je mag volgen. Kun je daar wat mee?
Ja daar kan ik wel wat mee , Het is trouwens ook dat met longeren dat ze gaat protesteren door of stil te staan of achteruit te lopen. Dan kan je tikken geven met de sweep, weg proberen te jagen echt alles maar niets helpt.
Als ik het zo lees lijkt het me beter om eerst les te nemen hierin (liefst met een makkelijk paard) zodat je weet wat je doet voordat je aan de slag gaat met een paard wat zo in protest komt. Zonder les/begeleiding met een lastig paard aan de slag gaan geeft ellende.
ja was ik ook al van plan ik heb alleen geen iedee of er zo'n iemand in de buurt is bij mij en hoe ik die dan moet vinden.
Bij ons op het centrum in Oudenhoorn hebben we ook leuke kidscursussen. Als je wilt kun je ook je pony meebrengen, zodat we jullie samen kunnen helpen met het grondwerk. Kijk anders even op de website (zie onderschrift).