Mijn verzorgpony is 3 jaar (bijna 4) en toen ik laatst aankwam met een halstertouw rende ze meteen hard weg. Toen ik hem om probeerde te doen liep ze een heel eind achteruit enzo. Ik pakt haar toen bij haar halster en toen flipte ze nog erger... :S Ik wil het haar wel graag leren zodat ik ook met haar kan wandelen en borstelen enzo.
Je wilt het haar graag leren, betekend dat dat ze het nog niet kent? In dat geval is het niet heel vreemd dat ze eerst weg schiet. Probeer het rustig aan te pakken, niet te overhaast. Mocht ze het al wel kennen, is er misschien iemand anders geweest die haar een nare ervaring met het halstertouw heeft bezorgd?
VLIMBOS
Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-11 20:24
Millanka schreef:
Ik denk dat de fout al zit bij het feit dat je een halstertouw probeert om te doen in plaats van vast te klikken...
Ja dat snap ik ook wel -.- Als je alleen domme opmerkingen maakt reageer dan niet!!! Ik heb hulp nodig en geen commentaar op mijn manier van vertellen.
Ik maak geen domme opmerkingen, hij was nog best wel slim.
Maar je klikt hem dus wel vast, waarom pak je je paard dan alsnog vast bij zijn halster? Dan heb je echt zeer weinig te vertellen, een paard is ontzettend sterk dan, je kan beter gewoon aan het halstertouw vasthouden. Laat haar maar lekker achteruit lopen, ze stopt vanzelf wel, en dan moet jij ook meteen ontspanning geven door even niks van haar te vragen.
Juangi
Geplaatst: 23-03-11 22:15
Millanka schreef:
Ik denk dat de fout al zit bij het feit dat je een halstertouw probeert om te doen in plaats van vast te klikken...
TS: Dus als ik het goed begrijp is hij lastig te vangen in de wei? Die van mij heeft dat ook gehad (is net 3). Ik lokte hem steeds met voer in de wei, gewoon uit mijn hand. Dan liet ik hem uit mijn hand eten maar pakte hem nog niet. Dat bouwde ik uit tot aaien wanneer hij uit mijn hand eet, en dat weer tot halster vasthouden wanneer hij uit mijn hand eet. Als dat gelukt is loop je weer weg en kom je later terug om hem te pakken. En dan beloon je hem flink. Wanneer hij wegrent aan het halstertouw, houd je gewoon goed vast, geef een ruk aan het halstertouw en zeg 1x flink NEE! En loop daarna weer door.
Wanneer hij zich dus losrukt als je hem bij zijn halster vast hebt, wat die van mij ook heeft gedaan, is de oplossing om gewoon vast te houden tot hij stopt. Hij weet nu dat hij zich kan losrukken door hard weg te rennen als je hem vast hebt, maar jij moet er nu voor zorgen dat hij niet meer wint. Dus wanneer hij het weer doet, gewoon vasthouden, desnoods met handschoenen aan. Dit heeft bij mij wel geholpen, was na een paar keer over.