in beweging houden 26 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regina

in beweging houden 26 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:06

Ik weet niet of het hier goed staat, maar:
Mijn new forest merrie is bijna 26 jaar oud.
nu staat ze eigenlijk inmiddels al 1,5 jaar stil, maar ik wil haar graag weer in beweging krijgen, omdat dat natuurlijk veel beter is dan haar stil te laten staan, ook voor haar hoeven, omdat die nogal 'zacht' zijn.

Rijden doen we dus al 1,5 jaar niet meer en daar heeft ze ook niet meer zoveel lol in, althans, niet in de bak. buitenrijden vindt ze geweldig, maar ik iets minder, omdat ze dan zo enthousiast wordt dat ze amper te houden is, en ik als een bangerik op het paard vind dat niet zo prettig :=
verder is er nooit iets anders met haar gedaan zoals mennen, VD enz.

Hebben jullie tips om haar in beweging te houden en om weer voorzichtig daarin op te bouwen, rekening houdend met haar leeftijd?

DubbelFun

Re: in beweging houden 26 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:18

Aan de dubbele lange lijnen, eerst gewoon longeren en daarna erachter lopen en sturen. Kun je wat pionen neerzetten om rond te sturen of balkes e.d.
Misschien een bijrijdster voor het 'buitenrij'werk ??

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:29

BEH --> GVL

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:43

Op de grond idd dubbellonge of lange teugel, dat is heel gezond qua training.
Verder wandelen of fietsen, als je dat ziet zitten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:51

Wandelen. Gewoon lekkere stappen met d'r. Eventueel kun je aan de hand ook wel een beetje rek en strek oefeningen doen. Maar vooral lekker relax een stuk lopen, beetje grazen hier en daar, gewoon gezellig!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:53

lekker wandelen idd, is goed voor ze en je kunt het steeds langer opbouwen. met een beetje geluk wordt ze dan ook rustiger buiten waardoor buitenritjes ms een optie worden.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:51

Lange teugelen, houd je d'r ook nog een beetje soepel. En dat hoeft helemaal niet inspannend te zijn. Ik wou dat ik erover geweten had toen mijn ouwe pony nog leefde, ik denk dat ze er veel baat bij had gehad.

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:05

Zelf hebben we hier een ruin staan van bijna 27 jaar oud. Hij is nog topfit en word minimaal 2x in de week gereden. Verder longeren we hem regelmatig om zijn spieren tot stand te houden en zijn sinds kort met hem begonnen met VD. Hij vind dit heel leuk om te doen en pakt dit ook goed op. Het is goed voor zijn lichaam en via VD gebruikt hij spieren die normaal vergeten worden. We beginnen natuurlijk klein eerst met wat makkelijke truckjes, zoals op het blok en nee schudden. Steeds een stapje verder.. We proberen nu met hem het compliment te leren. Wel merken we dat het niet allemaal meer zo snel gaat als bij een jong paardje.. Spierjes zijn soms eerst nog een beetje stram, maar hoe langer dat je met hem bezig bent zie je dat hij los komt. Ook merk ik nu aan hem dat hij hier ook profijt van heeft in het land en dat hij meer zelfvertrouwen krijgt in zichzelf.
Ook is het heel erg leuk om op deze manier met je pony bezig te zijn.

Succes

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:06

ga lekker wandelen...:D

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 13:55

bedankt voor jullie tips ;)
meer zijn er natuurlijk altijd welkom!
heb inmiddels al een keer gereden en dat ging best goed, lekker stappen en 3 rondjes draven.
daarna nog ongeveer 100m naar buiten geweest, dat ging ook goed, dus misschien dat ik dat zo kan opbouwen :)
en inderdaad, LL lijkt me ook erg leuk en andere dingen die jullie noemen, dus daar kan ik vast wel wat mee :)