Flippen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarianneV

Flippen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:54

Ik rij een fjord van 5 jaar.
Maar zodra ik hem ga longeren flipt ie.
In stap is er niks aan de hand en bij de draf geeft ie wel eens een bok.
Als we dan op het punt komen om te gaan galloperen flipt ie, trekt aan de longeerlijn en als ik niet loslaat sleurt ie me mee
Onder het zadel doet ie alles perfect en is er niks aan de hand.
Ik heb het geprobeerd met halster en met hoofdstel, maar dat maakt niks uit.

Wat kan ik hier tegen doen?

Want longeren moet ook gewoon leuk zijn net zoals rijden en poetsen.

Alvast bedankt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:09

Waar longeer je hem? Als je een longeercirkel hebt dan kan het paard niet zichzelf losrukken.
En anders al je het in de bak doet moet je een stuk afzetten zodat het paard goed te longeren is maar niet al te groot.

liedje89

Re: Flippen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:11

Hoe longeer je hem nu dan verder? aan een enkele longe? gebruik je nog bijzet oid. Kan je hem ook zonder lijnen longeren, wat doet ie dan?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:13

Heeft hij al veel ervaring met longeren? Heb je hem al vaak het laten doen? Of is het nu voor het eerst zegmaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:38

Longeren is een oefening die jij maar ook het paard moet leren, en dit zonder tegentrekken of verzet.
Ieder paard kan dit leren, doe het onder begeleiding.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:32

Ga hem eerst veel overgangen laten lopen, en dat hij goed reageert ( zo veel mogelijk op stem) . Nog even niet galopperen.
Tot dat de stap en draf helemaal goed gaat ga je galopperen en dan idd stuk v/d bak afzetten.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 23:52

Ik longeer hem in de buitenbak, met halverwege een touw. Zodat ie niet weg loopt zeg maar. Los longeren luister hij helemaal niet.
Op stemcommandos reageert hij perfect, zou eigenlijk niet eens een zweep nodig hebben.
Ik longeer hem al een tijdje ( ben bijrijder zeg maar).
De eigenaresse heeft het zelfde probleem en ik wil haar er graag bij helpen.
Ze gebruikt liever geen bijzet teugels en liever ook zonder zadel, ze wil het zo natuurlijk mogelijk houden.

In ieder geval al bedankt voor de tips

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:54

Misschien vind het paard het eng dat het touw zo gaat zwiepen als hij harder gaat.
Maar valt er niks op aan zijn gang, blijft hij netjes geloperen of gaat hij raar lopen ?

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:31

Wat bij mijn fjordje (toevallig :P ) hielp, was het los laten lopen.
Bij mij deed ze draf en galop wel goed, maar in stap keerde ze je de kont toe en begon ze naar je te bokken.
Met een longeerlijn en zweep in je handen kun je dan weinig.. aangezien ze steeds dichterbij komt ben je bezig met het terugpakken van de longeerlijn :+.

Ik ben toen eerst begonnen met het 'los' laten rennen; zonder longeerlijn in een afgezet bakdeel laten lopen.
Als ze dan naar me toe kwam bokken een keer streng roepen en de zweep erachter houden; op een gegeven moment gaf ze het wel op. toen verdergebouwd naar stap, draf, galop op stemcommando, zonder zweep.
Nu kan ik dr longeren met longeerlijn, zonder zweep; commando's geef ik dmv mijn stem.
Soms laat ik haar met longeersingel en bijzet los rennen.. dankan ze haar eigen balans helemaal vinden.
Ze luistert nu echt super!

Succes!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:36

@ veertje Hij blijft gewoon galloperen, hij is niet kreupel en hij loopt ook niet raar

@kiki95: Als ik hem los laat lopen luistert ie helemaal niet.

hij is 5, zou het pubertijd kunnen zijn? Dat ie aan ht proberen is? Gisteren ook weer gelongeerd en toen was er niks aan de hand... miss toch pubertijd?

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:41

Devi_Angel schreef:
@ veertje Hij blijft gewoon galloperen, hij is niet kreupel en hij loopt ook niet raar

Dus hij blijft maar galoperen ? Misschien vind hij het wel leuk :D .
Denk hij 'Lekker galopje he ?' :j

lovelybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:09

Ons jonge paard doet dit ook, is vaak verkeerd aangeleerd.
Veel met je stem werken, erg belangrijk.
Als hij weer hard gaat, neem je touw dan meteen korter, zodat hij weinig ruimte krijgt, en wel rustig moet lopen. Beloon hem met positief stemgeluid als hij reageerd.
Als het goed gaat, en hij loopt braaf en ritmisch, geef hem meteen wat meer ruimte.
Veel oefenen, het komt vanzelf goed zo!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:13

Verdiep je eens in het longeren, want het is niet zomaar een paard rondjes laten rennen. Jouw houding en positie zijn heel erg belangrijk tijdens het longeren. Neem anders eens een lesje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:32

Ik ben het eens met Veertje96; sommige paarden vinden het nu eenmaal heerlijk om eens lekker 'wild' te mogen galopperen. Natuurlijk hangt dat er ook weer van af hoe JIJ daarover denkt. Als mijn paard een dag nièt heeft moeten galopperen als ik met hem aan het werk ben geweest, dan weet ik dat hij er de volgende dag deugd van kan hebben om eens lekker te mógen rennen - want als ik het niet wil, dan gebeurd het ook niet natuurlijk.

Vroeger brak mijn paard ook steeds uit met longeren, wat soms gevaarlijke situaties teweeg bracht. Mijn reactie was steeds om terug te trekken aan de longe (en keihard te panikeren :+ ), maar sinds ik me heb verdiept in het hoe en wat van longeren, is dat allemaal passé.

Ten eerste is jouw eigen houding dé sleutel, ten tweede is het heel belangrijk om de longe goed te bevestigen zodat je het paard geen pijn kan doen. En als hij plots trekt of wegrent, geef de longe dan wat mee en stap desnoods zelf een stukje mee. Laat hem gewoon door lopen (in de beginfase, totdat het beter gaat), hij wordt namelijk écht wel moe op een gegeven moment. En net op dàt moment grijp jij in en laat je hem nog een klein stukje verder galopperen. Dan netjes terug in draf aan een 'losse' longe en goed belonen. Let er wel op dat als hij gaat rennen, je jezelf héél zwaar maakt en dat je stabiel staat! :Y)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:36

lovelybelly schreef:
Ons jonge paard doet dit ook, is vaak verkeerd aangeleerd.
Veel met je stem werken, erg belangrijk.
Als hij weer hard gaat, neem je touw dan meteen korter, zodat hij weinig ruimte krijgt, en wel rustig moet lopen. Beloon hem met positief stemgeluid als hij reageerd.
Als het goed gaat, en hij loopt braaf en ritmisch, geef hem meteen wat meer ruimte.
Veel oefenen, het komt vanzelf goed zo!

Idd, en heel consequent met stemgeluiden werken

De mijne vind het erg lastig om te stappen...van stap naar draf gaat perfect, draf naar galop ook en van galop naar draf ook prima, maar van draf naar stap is moeilijk en stappen blijven ook, veel oefenen, veel geduld, consequent zijn!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:49

Ik zou eens proberen om het paard aan de dubbele lijnen te longeren. Dan heb je veel meer controle over de snelheid en richting waarin het paard gaat. Dit hoeft niet met zadel als je dat niet wilt, maar een longeersingel is dan wel aan te bevelen.
Als je zelf nog nooit met dubbele lijnen hebt gelongeerd is het misschien leuk om samen met de fjord eens een cursus daarin te doen?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:15

OPG-->GVL

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:44

Ik ga er in ieder geval mee aan de slag. Ik weet dat longeren niet zomaar rondjes lopen is, maar ik ga er me er even goed in verdiepen. Een lesje zou geen kwaad kunnen

Ook met de dubbele lijnen vind ik een hele goede, heb het geprobeerd met een rij-instructrice en hij loopt een stuk relaxter.

Bedankt voor alle adviezen en tips. Heb er zeker wat aan

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:48

heb er ook last van gehad paard sleurde me heel het terrein over, uit eindelijk gewoon paar keer in een longeerbak en toen na een tijd oefenen lukte het ook op het gras.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:33

Kan idd gewoon joligheid en baldadigheid zijn, maar ook onbelans. Mijn merrie trok mij ook veel de bak door en ontplofte regelmatig. Momenteel is ze veeeeel meer in balans, en trekt ze aanzienlijk minder en hoef ik de bak ook niet meer af te zetten als ik wil longeren. Het ontploffen doet ze nog wel eens, maar in beperkte maten, maar van 'joehoe' en losmakend, dan dat ze mij de bak door sleurt van baldadigheid.