Voor- en nadelen van touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Voor- en nadelen van touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:26

Hallo,

Ik doe al een tijdje vrijheidsdressuur met mijn verzorgpony. Nu wil ik graag een touwhalster kopen maar ik vroeg me af wat hier de voor- en nadelen van zijn. :)

Groetjes Rozemarijn

Bungarus

Re: Voor- en nadelen van touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:52

-Nadeel: Het knap niet, dus je kan hem er niet aan vastzetten
-Voordeel: het is lichter en duidelijker dan een stalhalster, ik vind het daarom fijner om mee te werken dan een stalhalster

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:31

Je moet je pony aan een touw halster laten wennen. Doormiddel van een touwhalster heb je meer controle over je pony. Deze drukt namelijk op de pony als je pony gaat hangen aan je touw. Het is de bedoeling dat je pony zonder dwang met je mee loopt en dat je dus geen druk uit hoeft te oefenen. Gaat je pony wel moeilijk doen, dan zal deze eerder toegeven en sneller mee lopen. Persoonlijk gebruik ik altijd een touwhalster voor het wandelen buiten met de pony's. Je kan je pony dan ook wel vast zetten met een touwhalster, mits je paardje gewoon stil staat en niet gaat hangen in het halster. Je mag nooit een touwhalster om laten in het land en als je je paardje wel wilt vast zetten dan moet je altijd wel in de buurt blijven, om ongelukken te voorkomen.
je kan een touwhalster zeer makkelijk zelf maken en natuurlijk kun je ook rijden met een touwhalster.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:36

Hoezo niet op het land zetten? Is toch niet gevaarlijker als een ander halster? Ik heb toen speciaal een (heel dik) touwhalster gekocht speciaal voor op de wei.

Als ik er mee zou willen rijden, hoe gaat dat dan? Waar bevestig je teugels/lijnen????

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:50

Een touwhalster is zo gemaakt dat het niet breekt, ook niet als het paard eraan gaat hangen. Waar een normaal halster meestal wel stuk gaat als het paard ergens achter blijft haken of zo, met een touwhalster kan je paard zich goed bezeren en ernstig letsel oplopen. Iets wat niet breekt en betrekkelijk dun is, dus scherp, is niet geschikt voor op de weide of om een paard mee vast te zetten.

De teugels bevestig je aan de lussen onder de kin.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:15

O maar hij hoeft niet te breken, als ze blijft hangen trekt ze hem gemakkelijk van haar hoofd. :D
Ik heb een heel duur speciaal touwhalster, erg dik en met speciale sluiting. :)

Maar het rijden gaat voor geen meter, mijn paard snapt niks van de druk en kan druk op links en rechts niet onderscheiden met zo'n halster. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:16

+ Dat er maar weinig halsters breken; zoals jullie dat noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:22

Een touwhalster dat goed past en goed is bevestigd, heeft geen sluiting die kan breken en het paard kan hem niet van zijn hoofd afkrijgen.
Aan een touwhalster moet een paard wennen. Het is een werkhalster, niet mee losgooien, niet zonder toezicht of speciale Aussie Tie Ring mee vastzetten.
Simpelweg een touwhalster omdoen en verwachten dat je er net als met een gewoon hoofdstel mee kunt rijden door alleen aan de rechter of linkerteugel te trekken, gaat niet werken. Je moet naar het rijden met een touwhalster (of hackamore, zoals hij in het engels wordt genoemd) toewerken.

Met een touwhalster, in combinatie met een goede leadrope, kun je ook over grote afstanden verfijnder inwerken.
Ik zie geen nadelen aan een touwhalster, als je de voorbereiding goed hebt gedaan en hem gebruikt waar hij voor bedoelt is.

Filmpje (met helaas Duitse voice-over) over de werking van een touwhalster

http://www.youtube.com/watch?v=5DqjyHBL ... re=related

Filmpje spreekt voor zich.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-03-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:26

Er zijn paarden die alle halsters van hun hoofd krijgen. Heeft niks met niet passen te maken. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:27

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:08

Voordeel: makkelijk bij je te steken
Nadeel: (Kan) vrij scherp werken

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:15

Voordelen: heel fijn mee te werken doordat je subtiele hulpen kunt geven. Werkt sterk in.
Nadelen: zoals gezegd, het halster moet goed worden bevestigd en vooral de neusriem, want anders kun je de neus beschadigen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:31

voordelen,
- het paard voelt nauwelijks iets als er geen druk op word gezet
- je kunt er mee rijden
- je kunt er duidelijke aanwijzingen mee geven
- het past makkelijk in je zak
nadelen,
- je kunt de meeste(bijna alle wel) niet omlaten op wei/stal/bak omdat er een grote lus aan zit waar ze op kunnen gaan staan en het touw knapt niet dus ze kunnen zich er heel lelijk aan verworden
- het is lastig om steeds opnieuw goed op maat vast te maken

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:35

Ik vind touwhalster heel fijn.
Idd om gewoon mee te werken of evt in je zak te steken als je paard van de weide gaat halen.
Werkt ook veel beter dan gewoon stalhalster met bitloos rijden. ;)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:36

Dankjulliewel :)
Omlaten in de wei hoeft ook niet maar moet je dan steeds weer losknopen als je hem om wilt doen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:54

ja

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:28

niet het hele halster natuurlijk, maar het kopstuk moet je wel iedere keer vastbinden aan een lus :j
http://www.touwhalsters.com
hier staat meer over touwhalsters en hoe je ze om moet doen
en ik heb er zelf al 3 van :)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:34

Oke, dankjewel :)

hedy1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:42

Ik vind het trainen met een (goed!) touwhalster ideaal.
Zorg wel dat hij goed past zodat hij op de juiste punten druk geeft.
Train jezelf wel goed in het loslaten van de opgebouwde druk op het juiste moment.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:31

Voor grondwerk is een touwhalster erg geschikt, maar in mijn definitie van vrijheidsdressuur oefen je dat in vrijheid uit en maakt het dus niets uit wat je pony om z'n hoofd heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:03

Het maakt in zoverre wat uit dat je, als je paard meteen helemaal los gooit, je niets meer te zeggen hebt.
Aan een halster met leadrope houden is gewoon de basis voor alle VD en NH.
En hoe verfijnder je in kunt gaan werken, hoe lichter het paard wordt...
Zodat je uiteindelijk alleen met een kleine handbeweging en een blik je paard kunt sturen...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:48

Chaos schreef:
Hoezo niet op het land zetten? Is toch niet gevaarlijker als een ander halster? Ik heb toen speciaal een (heel dik) touwhalster gekocht speciaal voor op de wei.

Als ik er mee zou willen rijden, hoe gaat dat dan? Waar bevestig je teugels/lijnen????

Dit is heel gevaarlijk, omdat de meeste touwhalsters veel sterker inwerken dan een gewoon halster. En ze knappen echt niet. Je moet een touwhalster vergelijken met een hoofdstel.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:23

Chaos schreef:
Er zijn paarden die alle halsters van hun hoofd krijgen. Heeft niks met niet passen te maken. :j

Ja ik heb ook zo'n pony die alle halsters af krijgt. Maar het wel of niet breken gaat om paniek situaties als het paard in de wei ergens aan vast raakt of om wat voor rede dan ook in paniek raakt als hij vast staat. Dan denkt het paard niet meer na hoe dat halster ook al weer van z'n hoofd moet. Dan moet het breken om te voorkomen dat het touw in z'n vlees trekt.

Muis88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:27

Ik ben ook bezig met vrijheidsdressuur en zit te twijfelen om het wel of niet te doen met touwhalster.
dus ik lees even lekker mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:26

viola schreef:
Chaos schreef:

Ja ik heb ook zo'n pony die alle halsters af krijgt. Maar het wel of niet breken gaat om paniek situaties als het paard in de wei ergens aan vast raakt of om wat voor rede dan ook in paniek raakt als hij vast staat. Dan denkt het paard niet meer na hoe dat halster ook al weer van z'n hoofd moet. Dan moet het breken om te voorkomen dat het touw in z'n vlees trekt.

Een touwhalster is een werkhalster, niet mee vastzetten (behalve aan de Aussie Tie Ring) niet mee losgooien, niet op het weiland, niet in de bak.
In welke situatie zou het halster dan in zijn vlees trekken? Als je hem vast hebt? Zoveel kracht heb jij niet...
Maar waarom ik een goede pasvorm wil? Omdat ik in geval van een correctie in fase 4 of hoger, zeker wil zijn dat het halster blijft zitten.

En wat is een fase 4 of hoger? Kijk maar op dit filmpje, op 1.55 minuut.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related