Eindelijk longeren, maar hoe nu verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eindelijk longeren, maar hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:56

Hoi allemaal!

Ik ben nu zo ver dat ik [naam] (een 8jarige, onbeleerde shetlander) een beetje kan longeren.
Ik ben begonnen toen ze netjes in de paddock/wei (we gebruiken een weiland als paddock omdat we er toch meerdere hebben en deze mag lekker vertrapt enzo worden..) rondjes om mij heen liep ipv. keihard door die paddock te crossen. en toen deed ik voor de gein 2 halstertouwen aan elkaar en klipte die aan het halster.
Ze bleef (ontspannen, met d'r hoofdje netjes omlaag, rustig maar mooi drafje) rondlopen.
Ik heb nog niet gegaloppeerd en nu dus mijn vraag:

Wanneer kan ik ECHT gaan beginnen met het galopperen?
En ze vind de stap heel lastig, hoe kan ik dit goed met haar oefenen?
Ik heb iemand er naast laten lopen maar zodra die wegliep ging ze weer sloffen of draven...

Ik heb een zweepje met een touwtje eraan om van die 'klappende' geluidjes te maken maar née ik sla haar niet.
En ik gebruik goed mijn stem, ze kan wel op commando van draf naar galop, van galop terug naar draf en halthouden etc. en ook wel naar de stap maar dan gaat ze stilstaan/sloffen en als ik haar iets aanmoedig weer draven.

Ze is wel zo ver dat ze niet 'uit zichzelf' in galop springt en galoppeerd (bijna) altijd op de goede galop, voor de mensen die hier iets aan hebben.

Edit: Ik heb géen longeersingel of dubbele longe of whatever, alleen een halster, een hoofdstel , een zweepje , een longeerlijn en een pony :P

Anoniem

Re: Eindelijk longeren, maar hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:22

27x bekeken en geen antwoord :o

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:25

Ben ik nou zo blond of begrijp ik je vraag niet? :o?
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je je afvraagt of je kan gaan galopperen
aan de dubbele lijnen, toch?

In dat geval; niet geschoten is altijd mis, volgens mij begint ze het te leren
dus proberen kan altijd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:30

Haha nee de vraag was: wanneer weet ik dat zij goed klaar is voor het galopperen.
en hoe kan ik haar goed voorwaarts in de stap krijgen, want ze staat óf stil, of ze draaft.
aan de hand is geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:06

leuk 66 x bekeken,
en maar 1 antwoord waar ik weinig aan had :o

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:09

Zodra jij denkt dat ze er klaar voor is, ik begrijp dat je 2 halstertouwen gebruikte?
heb je geen fatsoenlijke longeerlijn?? niet banketstaaf bedoeld :)

daarnaast gewoon de pony redelijk ruimte geven iets grotere rondjes en lekker voorwaarts houden, in de stap is een kwestie van oefenen, laat het even bij sloffen en daarna gewoon steeds met je stem erbij hoppen, zodat ze als ze haar voorhoef wegzet met haar achterhoef in de voorhoefafdruk komt, dit is voorwaarts stappen en zo is het ook een goed tempo om vol te houden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:13

Ja ik heb die lijn wel, maar ik was er niet op voorbereid dat ik ging longeren en bovendien kon ik niet even de lijn pakken omdat er mensen de gevel daar aan het uitspuiten waren ofzo, dus daar kon ik niet langs. (ze hadden onze halsters, touwen en borstels al klaargezet zodat we wel konden beginnen ;) )
voortaan doe ik het wel gewoon met lijn..

bedankt voor de tips, ik zal het de volgende keer meteen proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:12

verder geen tips? :o

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:25

Als jij denkt dat je ze er klaar voor is om te galloperen , moet je dat gewoon doen :j
Met de stap zou ik gewoon steeds wat langer proberen , eerst bijvoorbeeld dat ze in rondje in stap moet voordat ze mag draven , en dan later weer meerdere rondjes enz.
Voor galop moet je iig zorgen dat ze een ruime volte heeft , dan kunnen ze makkelijker in galop blijven dan op een kleine volte.
Als je een longeerzweep hebt hoef je haar daarmee natuurlijk niet te raken , maar daarmee hou je haar wat makkelijker op afstand , en kan ze niet zo snel naar jou toekomen.
En een longeerzweep kan je helpen het tempo te bepalen , met touwtjes klapperen lijkt me een beetje vermoeiend worden als je dat elke keer moet doen.
Hoop dat je er wat aan hebt :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:19

Als je gaat galopperen zou ik zeker wel een longeerlijn gebruiken, dit omdat ik vermoed dat twee halstertouwen op zich vrij kort zijn. Het galopperen op een kleine cirkel is ook vrij moeilijk en belastend voor de pony.

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:40

Gewoon proberen lijkt me :j
Veel overgangen maken zodat je haar actief houd. Inderdaad zorgen voor voldoende ruimte en verder veel geduld. Probeer het eens, dan merk je snel genoeg hoe ze er op reageert.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:15

Je moet in elk geval haar/zijn aandacht hebben, dus oortje naar jou gericht. Stop ook eens en stap/draaf dan weer. Zelf ook met je eigen lichaam aangeven wat je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:31

Vandaag heeft zij gegaloppeert op de linker hand.
Ging heel goed! Ze begon niet te trekken en bleef relaxed lopen. Was ene hele opluchting :)
Op de rechter hand heeft zij nog wel moeite, ze wil niet op die hand lopen tenzij ik haar wegjaag en vervolgens terugneem.
Niet echt de optimale manier,

iemand nog tips?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:50

Tips voor de galop kan ik je nog niet geven want daar is mijn paard nog niet aan toe. Van draf terug naar stap is goed te oefenen. Op het moment dat ik mijn merrie terug laat komen van draf naar stap heeft zij ook de neiging om stil te gaan staan, zij is gevoelig voor de lichte druk op de buitenhand vandaar. Op het moment dat ze nu terug komt sta ik iets meer toe waardoor zij de ruimte krijgt om voorwaarts te blijven, daarnaast blijf ik in de drijvende cirkel en het ging vandaag heel netjes. Als ze dan een paar pasjes stapt dan een keer halt houden en op commando stap weer aanstappen. Ik ben wel iemand die veel praat tegen haar paard en dus ook veel beloon met stem. Ze is nu bijna 3 en doet het perfect.