Lange teugelen / dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Lange teugelen / dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 10:58

Hallo bokkers,

Inmiddels heb ik (uit interesse en met het oog op de toekomst) veel gelezen over lange teugelen en dubbele longe.

Misschien een gekke vraag, maar ik kom er zelf echt niet uit: welke methode is nu (het meest) geschikt om het sturen aan te leren en waarom? Ik snap wel dat je bij de dubbele longe in principe in dezelfde positie staat als bij normaal longeren en dat die positie niet geschikt is om het sturen aan te leren. Maar ik zie ook wel eens foto's van mensen die als het ware in de menpositie staan, maar dan enkele meters van het paard af, valt dat dan automatisch onder lange teugelen?

En de tweede vraag: welke teugels gebruiken jullie voor het lange teugelen? Materiaal, lengte?

Alvast bedankt!

TheJokerr

Re: Lange teugelen / dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:07

Sommige mensen begrijpen lange teugelen niet, ik zelf vroeger ook niet, je moet links/rechts achter je paard/pony staan en daarbij diezelfde hulpen geven als dat je bij het rijden doet, alleen heb je 2 beenhulpen minder dus word het wat lastiger te begrijpen met aanleren, ik gebruik gewoon FULL teugels maar ik heb dan ook een shetlander en dan kan het wel, met mijn andere shet gebruik ik gewoon menteugels, is comfortabel en makkelijk in de hand, je kunt ook 2 longeerlijnen gebruiken :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:39

Eigenlijk vergeet je er nog eentje en dat is lange lijnen. Lange lijnen wordt gebruikt als voorbereiding op het mennen, je loopt op de positie waar normaal de kar zou zijn. Deze training is puur bedoeld om het paard de teugel en zweephulpen aan te leren, je kan vanuit deze positie niet echt verzamelen oid, maar het is de manier om een jong paard eea bij te brengen. En of je er nu uiteindelijk daadwerkelijk een kar achter hangt of niet maakt niet uit, ze hebben dan wel het sturen en remmen geleerd en snappen het voorwaarts gaan zonder persoon die voor ze uit loopt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:42

Amable schreef:
Deze training is puur bedoeld om het paard de teugel en zweephulpen aan te leren, je kan vanuit deze positie niet echt verzamelen oid, maar het is de manier om een jong paard eea bij te brengen.

Ah kijk, hier was ik dus naar op zoek! Tijdens het lezen de afgelopen tijd kreeg ik de indruk dat dit onder lange teugelen valt, maar ik zat inderdaad met de verzameling, die bij een jong paard niet aan bod komt.

Gebruik je hierbij dan gewoon een dubbele longeerlijn?

Edit; komt bij lange lijnen het sturen dan wel aan bod? Ik denk van wel toch?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:48

Ja, het sturen komt aanbod en je maakt gebruik van een longeersingel. In eerste instantie haal je de lijnen aan de zijkant door de ringen zodat je je paard goed tussen je lijnen kan houden. Dan kan je omdraaien wat sneller voorkomen. Als je paard snapt dat hij voor je uit moet lopen dan kan je de lijnen door de bovenste ringen halen, dan kan je makkelijker van hand veranderen.
Ik gebruik er zelf of 2 longeerlijnen of menteugels voor, net wat je handig vindt. Het is wel belangrijk om minstens 4 meter bij je paard vandaan te lopen in het begin, dat is de reikwijdte van de achterbenen mochten ze uitslaan. Met de meeste paarden zal dat meevallen, maar voorkomen is beter als genezen ;)

Als je hier nu meer over wilt weten zou je eens kunnen zoeken op opleren voor de wagen, daar wordt dit gebruikt. Bij het rijden stappen veel mensen vreemd genoeg eerst op de rug van hun jonge paard en gaan hem dan vanuit het zadel de teugelhulpen bij brengen. Ik zou het altijd andersom doen, heb graag een rem als ik erop stap :))

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:51

@ Amable: bedankt, het is me helemaal helder! Mijn jonkie heeft geen losse beentjes, maar denk dat 4 meter afstand voor de zekerheid niet overbodig is nee :D Denk dat ik de komende tijd maar eens moet gaan kijken voor een paar lessen hierin! Nu weet ik in ieder geval dat ik moet vragen om lessen in lange lijnen ;)

Edit; had al gereageerd voor je toevoeging. Ik was inderdaad niet van plan op te stappen voor er een rem en stuur op zit. Zie mezelf al door de bak vliegen, nee bedankt! En het is de bedoeling dat mijn kleine in de toekomst ook voor een wagentje komt te staan, dus dan komt het ook weer van pas dat hij al bekend is met lange lijnen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:00

Alsjeblieft :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:33

Ik heb mijn paard ook alle beginsels aangeleerd met de lange lijnen. Ze is hierdoor ook wat zelfverzekerder geworden.
Als ik in het vervolg weer een paard ga beleren, ga ik dit er ook zeker bij betrekken. Al is het alleen maar omdat ze zekerder is geworden van zichzelf, en ik er eindelijk op kon klimmen. (wat voorheen écht niet mogelijk was :) )