Niet willen halsstrekken in draf.....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zicky

Niet willen halsstrekken in draf.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 23:24

Mijn huidige pony heb ik nu ongeveer een half jaar. Het beestje heeft nogal een verleden maar hij is lief, echt ontzettend lief, zet geen stap verkeerd. Hij is nu 13 en wordt sinds hij bij mij is voor het eerst in zijn leven dressuurmatig gereden, tenminste we doen een poging tot het dressuurmatig rijden.

Hij begrijpt al dat hij voor de lichte kuitdruk moet wenden, komt netjes terug op de zit, zijn tempo versnellen en vertragen is ook geen probleem.
Aan de galop werken we nog, het bochtenwerk vindt hij nog wat lastig, maar het gaat steeds beter.

Het enige dat niet beter gaat is het halsstrekken in de draf. Hij doet dit pertinent niet. Niet met losgooien, niet met longeren, niet met buitenrijden en niet in de bak. Zelfs niet na het springen. Hij is nagekeken door een fysiotherapeute, ze was erg verbaast over zijn soepelheid, er zat geen spiertje vast.

Als ik hem longeer met bijzet dan komt hij echt tegen de teugel in, zodanig dat hij zijn toch al sterk aanwezige onderhals aanspant. Werkt averechts dus.

Het lijkt wel alsof hij niet durft te ontspannen in de draf, alsof hij het overzicht wil blijven houden? Echt gespannen is hij niet, maar echt ontspannen ook niet..... Zijn rug laat hij wel steeds beter los en hij begint zijn staart al wat te dragen. In stap doet hij het trouwens wel, dat halsstrekken. En dan kan hij ook echt met z'n neus over de grond lopen.

Wie heeft voor mij tips om dit probleem aan te pakken?

Yviertje

Re: Niet willen halsstrekken in draf.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:30

Komt vanzelf. Je geeft aan dat hij het bochtenwerk lastig vind, ik denk dat hij gewoon nog niet voldoende balans heeft in draf en galop.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 23:33

Maar is het niet raar dan dat hij het ook niet los doet, dus met losgooien/grondwerk/longeren zonder longeerlijn?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:35

Wat voor ras is het?

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 23:35

Highland pony, koudbloed dus.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:43

Ga ff foto zoeken, kan me nu niet 1,2,3 bedenken hoe zo'n pony eruit ziet.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:54

Oei, maar dat is ook nog een zwaarder type. Mijn fries had ook een erge onderhals en wou dit ook niet. Ik neem aan dat jouw pony ook een onderhals heeft? Dan moet je die eerst weg trainen, maar niet onder dwang. Daar word het vaak erger van.
Dit heeft hij zich zelf aangeleerd de afgelopen jaren, om in balans te blijven. Jij moet hem leren een andere balans te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:59

heb je al een DA en osteopaat er naar laten kijken? Een fysio doet namelijk alleen spieren. Maar het probleem kan ook in de botten zitten.

Wil hij wel strekken als je bijv. een emmer voer op de grond zet? En past je zadel goed?

Strekt hij in stap wel? en in galop? longeer je met hoofdstel? of met halster? want het probleem kan ook bij de tanden liggen. Dat hij niet durft te strekken omdat dan het bit tegen zijn tanden aan komt. Door bijv. druk van de teugels.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:20

@ Yviertje: Hij heeft idd een flinke onderhals. Deze wordt al wel wat minder.

@ nini_roosje: Hij heeft een algehele apk gehad, zijn tanden zijn gedaan, hij is helemaal nagekeken. Mijn zadel is nagekeken door John Kool, deze ligt goed. Eten doet hij vanaf de grond en daar heeft hij geen probleem mee. Zoals je kan lezen heeft hij het probleem niet enkel met hoofdstel in of onder het rijden, hij heeft het ook met grondwerk, dit doe ik met een halster om. In stap kan hij wel strekken, in de galop gaat het ook al steeds beter, met het grondwerk dan. Onder het zadel is zijn balans nog niet voldoende.

Dat van die onderhals klinkt trouwens erg logisch, zover had ik er nog niet bij stil gestaan. Ik ga daar maar eens mee aan de gang. Iemand nog tips voor oefeningen om deze te laten verminderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:32

Om de onderhals te verminderen moet je goed lang en laag trainen. Probeer eens met een kaptoom hem aan de longe iets omlaag te vragen. Eerst in stap en daarna in draf.

Wat zegt je instructrice ervan? Een paard dat niet wil strekken is meestal verkeerd gereden. Als het geen medische oorzaak heeft(wat in jou geval dus niet is)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:34

Een paard kan pas zijn hals strekken onder het rijden als hij zijn rug durft/kan los te laten. Met de juiste oefeningen en meer balans komt dit vanzelf.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:40

Nini je hebt de OP niet goed gelezen. Ze is de eerste waar hij uberhaupt dressuurmatig wordt getraind.
Een onderhals kan je er niet af te trainen door hem te dwingen (door wat voor hulpteugel dan ook) z'n hoofd omlaag te doen. Dit doet zeer aan de spieren die hij in de afgelopen jaren heeft gekweekt. Dat lang en laag is wel een goed idee, maar dit kan hij in draf nog niet.
Zorg dat hij eerst in stap goed nageeflijk wil lopen, dan kan je langzamerhand dit uitproberen in draf. En daarna pas gaan proberen of hij z'n hals wil strekken ipv z'n hoofd in de lucht te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:47

Yviertje schreef:
Nini je hebt de OP niet goed gelezen. Ze is de eerste waar hij uberhaupt dressuurmatig wordt getraind.
Een onderhals kan je er niet af te trainen door hem te dwingen (door wat voor hulpteugel dan ook) z'n hoofd omlaag te doen. Dit doet zeer aan de spieren die hij in de afgelopen jaren heeft gekweekt. Dat lang en laag is wel een goed idee, maar dit kan hij in draf nog niet.
Zorg dat hij eerst in stap goed nageeflijk wil lopen, dan kan je langzamerhand dit uitproberen in draf. En daarna pas gaan proberen of hij z'n hals wil strekken ipv z'n hoofd in de lucht te steken.

Lees even wat ik schrijf. Ik schrijf dat ze een kaptoom kan gebruiken(weet jij uberhaupt wat een kaptoom is? want dat is geen hulpteugel hoor). En ik schrijf ook eerst in stap en daarna in draf. De rede van de kaptoom is, dat het duidelijker in werkt dan een halster. Maar je de mond wel met rust laat.
Verder vraag ik wat haar instructrice er van denkt. Omdat een kundige instructeur geen hulp nodig zou moeten hebben van een forum(en dus zou de TS het hier niet hoeven te vragen).
Verder ben ik wel de laatste die een paard zou dwingen met dressuur..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:53

Je hebt mij niet begrepen, in haar OP zet ze duidelijk dat hij alleen maar meer tegen werkt als hij wordt bijgezet. Kaptoom of gewoon hoofdstel maakt daarin dan geen verschil, is mijn ervaring. En dan nog dwing je hem in een houding waar hij zich nog niet prettig in voelt en zal zijn onderhals niet verminderen (spreek uit ervaring) Kaptoom/hoofdstel alleen heeft geen inwerking op het paard als je er geen hulpteugel aan hangt, dus om allen een kaptoom om te doen heeft geen zin. Ik trek dan de conclusie dat je er ook een hulpteugel aan bevestigt, vandaar mijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:04

Yviertje schreef:
Je hebt mij niet begrepen, in haar OP zet ze duidelijk dat hij alleen maar meer tegen werkt als hij wordt bijgezet. Kaptoom of gewoon hoofdstel maakt daarin dan geen verschil, is mijn ervaring. En dan nog dwing je hem in een houding waar hij zich nog niet prettig in voelt en zal zijn onderhals niet verminderen (spreek uit ervaring) Kaptoom/hoofdstel alleen heeft geen inwerking op het paard als je er geen hulpteugel aan hangt, dus om allen een kaptoom om te doen heeft geen zin. Ik trek dan de conclusie dat je er ook een hulpteugel aan bevestigt, vandaar mijn reactie.

Ik zeg ook niet dat ze er een bijzet aan moet hangen. Ze moet dit met de hand doen. Dus hem naar beneden vragen. En los laten wanneer hij los laat. Een bijzet voelt dat anders aan. Die blijft druk geven tot het paard "in de houding" loopt. En als een paard niet wil strekken op een ophouding ohz. Zou ik het zo vanaf de grond proberen. Het paard leren dat hij zijn rug los mag laten. Hij zal zijn spieren moeten strekken, En dat heeft tijd nodig. Maar kan ook alleen geleerd worden door dat ook te doen. Een paard in zijn houding laten lopen net zolang tot hij zelf een keer naar beneden komt(wat dit paard wss niet gaat doen) heeft ook geen zin. Desnoots leert ze het paard dit aan met een snoepje ofzo. Dressuur matig niet geheel correct natuurlijk. Maar als het daar beter van word.

Dus mijn manier zou zijn. Stil staant met een kaptoom. En het paard gewoon naar voren en omlaag vragen(niet in een krul) Wanneer dat lukt. Naar opzij strekken(beide kanten op) Dit een paar dagen doen, niet te lang want je wil het paard ook niet over strekken. want wat Yviertje zegt, dat doet zeer. Probeer zelf maar eens ongeoefend in de split of spagaat te gaan, dat lukt ook niet. Daarna dit in stap gaan oefenen. En daarna wanneer hij begrijpt dat druk betekend dat hij naar beneden moet en los moet laten. Dit in draf gaan proberen. Gewoon aan de hand. Lukt dat allemaal goed, Dan ohz.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:28

Nini zo begrijp ik je wel. En op jouw manier kan het ook werken idd!

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:54

Bedankt voor jullie tips en Yviertje, dat had ik ook al bedacht en was er al mee begonnen. In stap begint hij onder het zadel nu en dan al nageeflijk te worden, dit enkel door veel bochten werk en tempo wisselingen. Gewoon volhouden en geduld hebben dus.

@nini, de reden dat ik dit topic in dit fora heb geplaatst en niet bij rijden/praktijkproblemen is dat ik het ook vanaf de grond goed wil krijgen. Dat gymnastiseren door middel van snoepjes zou ik wel eens kunnen doen. Het kan iig geen kwaad. Verder zou goed en begrijpend lezen je reacties te goede komen, je vraagt en stelt dingen die ik duidelijk geschreven heb, het wordt een beetje een onsamenhangend geheel bij je. Maar iig bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:07

Zicky schreef:
Bedankt voor jullie tips en Yviertje, dat had ik ook al bedacht en was er al mee begonnen. In stap begint hij onder het zadel nu en dan al nageeflijk te worden, dit enkel door veel bochten werk en tempo wisselingen. Gewoon volhouden en geduld hebben dus.

@nini, de reden dat ik dit topic in dit fora heb geplaatst en niet bij rijden/praktijkproblemen is dat ik het ook vanaf de grond goed wil krijgen. Dat gymnastiseren door middel van snoepjes zou ik wel eens kunnen doen. Het kan iig geen kwaad. Verder zou goed en begrijpend lezen je reacties te goede komen, je vraagt en stelt dingen die ik duidelijk geschreven heb, het wordt een beetje een onsamenhangend geheel bij je. Maar iig bedankt voor het meedenken!

Ik lees anders goed hoor ;) De vragen die ik stelde waren nog niet beantwoord. En of jij longeren of grondwerk met bit in doet weet ik toch niet? Ken genoeg mensen die longeren met bit. En grond werk is een nogal vaag begrip waar de ene wat spelen in de bak mee bedoel en een ander serieuze dressuur trainingen vanaf de grond. Verder stond er ook alleen dat je een fysio er bij had gehad.. er stond niets over een DA of TA. Dus helemaal geen rare vragen.

Goed die vraag over of hij wel in stap strekt was beantwoord. Maar over de galop niet.
Verder de vraag wat je instructrice er van vind, is ook niet echt een rare vraag? Aangezien je probleem er ook is wanneer je er op zit. En het probleem dus op 2 punten aan gepakt moet worden. Tijden het longeren en tijdens het rijden. Je kunt het niet als 2 aparte problemen zien. Wat je tijdens het longeren doet moet je volhouden tijdens het rijden. En daar heb je een goede instructrice voor nodig. Die jou ook op beide punten begeleid..

Dus ik snap niet wat er zo onsamenhangend aan is?