Wat kleine probleempjes met VD waar ik tegenaan loop...help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Wat kleine probleempjes met VD waar ik tegenaan loop...help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:35

Hallo bokkers!

Ik doe nu al een poosje VD ,maar ik heb wat probleempjes waar ik tegenaanloop.
Ik doe VD met 2 paarden.

Paardje 1 :
Die kan nu zo goed als jambette met haar linkerbeen ,maar rechts slaat ze minder uit...hier oefen ik mee ,maar hebben jullie nog
1. Tips om rechterbeen >jambette beter te maken.
We waren al wat verder met spaanse pas aan het oefenen die al redelijk lukt MAAR ik doe het per kant zegmaar.. En links gaat erg goed MAAR...
2. Ze gaat mini voltes lopen :') Rechtlopen vind ze ontzettend moeilijk en hoe los ik dit op ?
3.Ik probeer haar nu iets simpels aan te leren ... zoals touchen ,maar het lukt echt niet ... Ze snapt het niet :') Hoe moet het ...
4. Ze lijkt iets dante snappen ,maar als ik haar dan omdraai ofseu lijkt ze het te vergeten :=
Ik had haar namelijk schudden geleerd en toen ik het achter mekaar oefenende lukte het en telkens gewoon geclickt op het goede moment en toen draaide ik haar om en knuffelde haar even en toen gaf ik opnieuw comando en toen snapte ze er niets van :=
Hoeeeee?

Paardje 2:
1. krijg ik ontzettend moeilijk enthousiast... is alleen maar geintereseerd in het voedsel en toen ging ik haar maar clickeren aanleren en dit snapt ze nu ...
En toen ging ik verder met touchen en heb het elke keer herhaald en vaak ook ... en ze vond het ding (zweep) niet meer interesant dus jhad er een plastic zakje om heen gedaan en toen elke keer toen ze het aanraakte weer belonen en ''touch'' zeggen.. maar toen ik het ging '''checken'' of ze het snapte en nee... ze ging niet op wijzen + comando naar het ding en toen ik het aanraakte en bewoog (geluid maken dus) dan wel weer ,maar dus niet omdat ze het geleerd had..

Het hele probleem is dus dat ze ihet niet lijkt te leren tewrijl ze echt heel slim is en veel vooruit denkt.. dus... Ik dacht: Met trijden wilt ze ook altijd de moeilijkere oefeningen doen (dat doet ze beter dan té makkelijke (voor haar dan) ) dus ik begon met buigen en ze is dan enthousiaster ,maar alsnog lijkt ze de link niet te kunnen leggen : Oefening > Op comando

En ik heb echt geduld ,maar het is gewoon niet leuk als je helemaal vastloopt ... :\
Nu stopt de plezier ook wel een beetje dat bij bijde paarden iets nieuws er nu niet in lijkt te zitten terwijl 1 v.d 2 (paard 1) ontzettend enthousiast is ,maar die link niet kan leggen en snel iets lijkt te vergeten ... en paardje 2 niet enthousiast genoeg is en geen link kan leggen .. hoe vaak ik het ook probeer (nee niet achter mekaar door 1 dag ,maar elke keer /dag herhalen.. of om de 3 dagen etc ...)

Sorry voor het lange verhaal ... maar ik vind het echt jammer... dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

En hier in de buuurt is ook niemand die les geeft (echt in de buurt..)

Help me alsjeblieft..

Bedankt!

amyz

Re: Wat kleine probleempjes met VD waar ik tegenaan loop...help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:45

Uhm hoop dak t goed begrepen heb allemaal :+
Met paard 1 dat t de ene kant beter gaat dan de andere... Oefenen :P Kon mijn poown eerst zelfs maar van 1 kant benaderen om een oefening te vragen, heeft ook bloed zweet en tranen gekost en nog steeds gaat zijn versie van de Pas met de ene kant beter dan de andere... Laat t nu maar even voor wat het is (aangezien t achteraf toch niet zo tactisch was om een jonge hengst de Pas de leren := Ach, moeten allemaal een keer eigenwijs zijn hihi). Maar t is vrij normaal dat de ene kant beter gaat dan de andere, paarden hebben bijna altijd een goede en een slechte kant, dus de slechte kant vereist gewoon wat meer geduld :j
Paard 2 is ook gewoon kwestie van geduld. Ik heb ook zo'n irritant slimme poown en overschatte dat een beetje. Paar keer doorgezet en poown bleek t best wel te kunnen :j Toch bij de simpele oefeningen blijven, die zijn echt net zo leuk voor je paard. Mijn poown bleek na veel doorzettingsvermogen en engelengeduld een ware virtuoos in apporteren. T kwartje was gewoon nog niet gevallen :+

Dus wat ik lees in t hele verhaal is dat je gewoon nog wat meer geduld moet hebben :+ Blijven oefenen :j

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:50

Paardje 1 :
Die kan nu zo goed als jambette met haar linkerbeen ,maar rechts slaat ze minder uit...hier oefen ik mee ,maar hebben jullie nog
1. Tips om rechterbeen >jambette beter te maken.
We waren al wat verder met spaanse pas aan het oefenen die al redelijk lukt MAAR ik doe het per kant zegmaar.. En links gaat erg goed MAAR...
2. Ze gaat mini voltes lopen Rechtlopen vind ze ontzettend moeilijk en hoe los ik dit op ?
voor beide is het imo stijfheid, een paard is net als een mens rechts of links(dit heeft dat weer met de ligging als veulen te maken ect.) imo veel trainen zodat ze aan de andere kant ook ''los'' wordt.
3.Ik probeer haar nu iets simpels aan te leren ... zoals touchen ,maar het lukt echt niet ... Ze snapt het niet Hoe moet het ...
4. Ze lijkt iets dante snappen ,maar als ik haar dan omdraai ofseu lijkt ze het te vergeten
Ik had haar namelijk schudden geleerd en toen ik het achter mekaar oefenende lukte het en telkens gewoon geclickt op het goede moment en toen draaide ik haar om en knuffelde haar even en toen gaf ik opnieuw comando en toen snapte ze er niets van
Hoeeeee?
voor 't laatste geld gewoon, veel geduld en veel oeffenen. het ene paard heeft daar meer tijd voor nodig dan het andere

Paardje 2:
1. krijg ik ontzettend moeilijk enthousiast... is alleen maar geintereseerd in het voedsel en toen ging ik haar maar clickeren aanleren en dit snapt ze nu ...
En toen ging ik verder met touchen en heb het elke keer herhaald en vaak ook ... en ze vond het ding (zweep) niet meer interesant dus jhad er een plastic zakje om heen gedaan en toen elke keer toen ze het aanraakte weer belonen en ''touch'' zeggen.. maar toen ik het ging '''checken'' of ze het snapte en nee... ze ging niet op wijzen + comando naar het ding en toen ik het aanraakte en bewoog (geluid maken dus) dan wel weer ,maar dus niet omdat ze het geleerd had..
tja, niet ieder paard vind het leuk om kunstjes te doen :') probeer 'n beetje met haar te spelen en kijk wat ze wél leuk vind

of schakel iemand in die het meer doet, zijn genoeg mensen hier op bokt die al 'n heel eind zijn met vd.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:10

Ja ik zoek al naar les ,maar niemand is in de buurt..

Het ellendige is dat gewoon niets lukt...
1. Geduld heb ik genoeg ,maar niets lukt :\
2. Paard 1 die jambette maakt me ook niet zoveel uit ,maar het feit dat ze toucheren niet lukt en vooral het feit dat ze het binnen een paar minuten later ''vergeet''
3. Paard 2: Kan die link gewoon niet leggen.. Het buigen doet ze enthousiast voor de snoepjes ,maar een comando aan binden lukt niet.. net zoals het toucheren ... ze tikt het alleen aan omdat ze het hoort kraken ..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:14

'n paard is geen mens, ze kunnen ons niet verstaan. het ene paard pikt het gewoon sneller op dan de andere.
veel herhalen,veel oeffenen en vooral uitbundig belonen.

en tja, ook niet alle paarden vinden het leuk om te doen.

imo moet je gewoon even terug back to basic. opnieuw clickeren, duidelijk zijn! zodat het paard begrijpt dat hij ook echt iets moet doen voor 'n beloning.
maak 't niet te moeilijk, begin niet met buigen,jambette ect. je geeft zelf aan dat het paard het snel vergeet, ben dan ook bereid om 'n stapje terug te doen ;) en haar de kans te geven om het te begrijpen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:18

Oke ja als ik click snappen ze het bijde en dan wou ik dus bij bijde toucheren gaan oefenen en bij paard 1: Onthoud het gewoon niet goed ... ,maar dat komt meer omdat die jambette veel makkelijker ging omdat ja ... been optillen kon ze al (voetje) en dat heb ik uitgewerkt dus eigenlijk kon ze dat al .. en het is geen paard dat uit natuur ergens tegen aan gaat ''tikken'' en paard 2: tikt telkens ertegen als ik erna wijs ,maar blijkt dus gewoon dat ze het uit nieuwschierig heid deed ,want zie het verhaal.. toen ik het ''controleerde'' deed ze gewoon niets..

Jambette en spaanse pas kan paard 1 namelijk jiiust .. en paard 2 is nogal van het: '' hee ik wil ook snoep! '' dus die staat ook zo jambette te doen als ik niet met haar bezig ben .. grrr zo vervelend ,want alsi k het vraag als ik wel bij haar aan het oefenen ben dan doet ze alsof ze stom is :+ en dan wil ze alleen maar eten ookal kent ze clicken...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:20

Maar kunnen ze bijv al targetten? Want das een goeie basis voor een hele hoop verschillende kunstjes :j
Met benen in de rondte meppen is voor een hoop paarden vrij eenvoudig, had mijn poown in 10 minuutjes door := Voorkomen dat ie t te pas en te onpas deed heeft me een maand of 3 gekost.... Zou idd echt even teruggaan naar de basics en daarop flink doorzetten :j

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:23

ik krijg toch 't idee dat de basis er niet in zit, ik bedoel als ze niet snappen wat jij nou precies van ze vraagt of wil dan kunnen ze wel mooi 'n keer hun been optillen maargoed als ze niet begrijpen wat jij er uiteindelijk mee wil heb je d'r niets aan. begin gewoon heel rustig, hou 'n stick voor haar neus en zogauw ze 't aantikt(uit nieuwschierigheid) beloon je d'r heel uitbundig. herhaal dit net zolang tot ze er ook meer moeite voor moet doen(verder weg, hoog, laag ect.) gewoon heel langzaam en duidelijk.

en voor paard 2 geld eigenlijk 'tzelfde, laat die jambette achterwegen en zorg eerst dat ze 't principe van de clicker kent ;)
voor 't ongevraagd uitvoeren van jambette: vooral niet belonen, jij vraagt het immers niet en ook dit zorgt voor verwarring. negeren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:39

Ja met paard 1 is jambette wel gewoon goed en ze snapt alles ook. zoals spaanse pas gaat ook steeds beter en ohz jambette is ook al goed (echt netjes)
Ze kunnen allebei wel achterwaarts en alle leidposities gedaan.

Maar wat jij zegt heb ik dus elke keer gedaan. Stok voor neus raakte ze aan : Click > voer
En toen het minder interesantwas plastic zak erom heen en weer de hele tijd .
Nou ze leek het te snappen ,maar toen ik het ging controleren.. of ze het echt kon (door moeilijkheidsgraad wat omhoog te doen) deed ze het niet.. dus weer basis (voor de neus) ,maar toen deed (paard 2 dus) gewoon alsof ze er niets van snapte .. dus weer openiuw.. ,maar het haalt dus niets uit..

Clicker kent ze , ze schooit ook niet en altijd als ik haar opzadel (toen deed ik nog helemaal geen VD) na het aansingel pak ik haar voet en doe ''jambette'' om de haartjes onder de singel recht te krijgen en dan kan ze het zelf ,maar dan als ik haar niet opzadel ... dus met VD bezig ben dan snapt ze het niet :=

Das het probleem meer zodra ze het ''VD gevoel'' krijgt dan kan ze opeens niets.. en is ze ''dom'' ,maar als ik het bij het aansingelen doe ofso dan doet ze het wel omdat het voor haar dan is van: ''O oke bedoel je dit? O fijn ik krijg ook nog wat lekkers nou leuk :+ ''