Longeren ter verbetering Rechter achterbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irmsels

Longeren ter verbetering Rechter achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:44

Hallo allemaal.

Ik heb een verzorg merrie met een verslapte achterhand.
Rechts achter is haar slechtste been. Dus aan de longeerlijn een rondje galloperen of heel hard draven linksom is een enorm zwaar probleem voor haar.
Ik werk voornamelijk met een pasoa elastiek/lijn.
Nu laat ik haar veel in slow-motion draven en daarna weer versnellen. Ook van uit stilstand aandraven.
En natuurlijk de standaart tempo wisselingen.
Maar nu is mijn vraag.. zijn er nog meer tips voor aan de longeerlijn en hoe houd ik haar tijdens het rijden goed?

Alvast bedankt
Irma

Vonnie84

Re: Longeren ter verbetering Rechter achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:47

Google eens op rechtrichten.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:54

Onder het zadel: een paar passen op een kleine volte achterwaarts gaan (binnenachterbeen = is been dat het meest moet aansterken) en daarna gelijk op die kleine volte aandraven.
Bij het achterwaarts gaan natuurlijk niet trekken aan de teugels , maar vragen en weer geven tot ze het snapt. Dit kun je ook aan de hand doen.
Verder travers enz. oefenen.
En veel overgangen, galop aanspringen, een paar passen, weer draf, en weer galopaanspringen. Natuurlijk moet je het allemaal wel leuk houden voor je paardje, en dus niet overvragen. Beter iedere dag even, dan 2 keer per week heel lang aan de gang blijven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:57

Longeren zou ik dan maar even niet doen.
juist op een kleine volte belast je het been meer.
Rechte stukken buiten zou in dit geval dan beter zijn voor het paard.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:20

Mijn paard was scheef (ook door een zwakker achterbeen, ook duidelijk te zien aan het verschil in bespiering) en simpelweg alleen op de binnenhoefslag rijden deed al wonderen.
Marijke de Jong (http://www.paardenbegrijpen.nl) geeft hier opleidingen in. Als je je inschrijft op de website kun je regelmatig gratis online cursussen volgen over: rechtrichten, holle/bolle kant, horizontale en laterale scheefheid etc. Ik heb Marijke voor het eerst gezien op Horse Event en ben haar nu aan het volgen via de website. Ik heb er heel veel aan gehad.
Succes!

irmsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:59

helemaal super bedankt voor de tips. Ik ga gelijk googlen.
ik rij idd op de middenhoefslag maar meer voor haar balans.
Buiten rijden doe ik 1 keer in de 2 a 3 weken ze heeft namelijk geen ijzers. waar ik nog drastisch over na denk omdat ze daardoor ook haar benen meer moet tillen.
Achterwaarts een volte ga ik eens proberen. gelukkig is ze leergierig dus misschien word het nog rond ook :P