hallo, ik heb sinds kort een nieuw ponytje (zie profiel) ik wil er vhd mee gaan doen, maar wil vooral beginnen met het voedsel weigeren, maar ik heb er geen idee van hoe ik daaraan moet beginnen, iemand die mij kan helpen door uitleg of tips? Bedankt
Het voedsel aanbieden, maar wanneer je paard het wil pakken zeg je eventueel 'nee' en sluit je je hand en draai je hem om. Wend je paard zijn hoofd íets af, click en beloon je. Op een gegeven moment zal je paard beleefd worden wanneer jij voedsel aanbiedt en zijn hoofd afwenden van je hand. Daarna niet vergeten het voer alsnog goed van je af te geven met een gestrekte hand
Alleen bij het voedsel aanbieden dus niet onder de neus drukken, maar gewoon het voer in de buurt houden. Zo van 'het voer is hier toevallig' en niet 'hier lekker eten, en nee je mag het lekker niet' Als je snapt wat ik bedoel
cooper4
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-11 22:55
jaa ik snap het, morgen komt mijn ponytje en dan eerst een paard dagen laten wennen en dan stilletjes beginnen, hou jullie op de hoogte hoe ze het opneemt dankje voor de tipsen uitleg!
Misschien is het boek 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick wat voor je. Dat zeg ik niet om reclame te maken, maar daar staat exact beschreven wat jij bedoeld. Met behulp van clickeren trouwens.
Hallo, ponytje is een dagje later gekomen, is dus nu een week en een dag bij mij, ben begonnen met grondwerk, volgen en stoppen wanneer ik het wil, achteruitgaan enzoo. ik laat jullie iets weten zodra ik begin met het voedsel weigeren echt bedankt voor de tips groetjes
Ik zou voedsel weigeren als een van de eerste dingen trainen, eigenlijk al voor wat jij opnoemt. Kwestie van voorkeur natuurlijk, maar ik vind dat zelf een logischer plek.
cooper4
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-11 21:03
ik heb zoiets van, ze moet toch eerst fatsoenlijk leren meelopen en mij niet omver lopen voor ik haar kan leren voedsel weigeren, maarja, iedereen eigen keus